C
FörvirradAkademiker FörvirradAkademiker skrev:
Kanske skulle en stark platta hjälpa men som sagt, halva huset är stumt på berg medans andra ligger och flyter på lera.
En (tillräckligt) stark platta hade säkert funkat bättre, men det känns lite orealistiskt när huset redan står där.
Är det långt till fast mark antar jag att pålning är det självklara alternativet.

FörvirradAkademiker FörvirradAkademiker skrev:
Samtidigt har inga intentioner att leva här i det här huset
Jo, du återkommer ju till det 🙄
Men om det är planen skulle jag nog inte heller lägga ner nåt större jobb på golvet. Om det ändå inte löser några problem. Men ett hus med "omöjliga" sättningsproblem är troligen svårsålt. Har själv kikat på ett sådant objekt och jag sprang snabbt därifrån utan att bjuda en krona 🙄
 
C cpalm skrev:
En (tillräckligt) stark platta hade säkert funkat bättre, men det känns lite orealistiskt när huset redan står där.
Är det långt till fast mark antar jag att pålning är det självklara alternativet.


Jo, du återkommer ju till det 🙄
Men om det är planen skulle jag nog inte heller lägga ner nåt större jobb på golvet. Om det ändå inte löser några problem. Men ett hus med "omöjliga" sättningsproblem är troligen svårsålt. Har själv kikat på ett sådant objekt och jag sprang snabbt därifrån utan att bjuda en krona 🙄
Jag får se det som min läropeng för fastigheter. Givetvis går huset rädda, det är bara inte ekonomiskt försvarbart.
 
C
FörvirradAkademiker FörvirradAkademiker skrev:
Givetvis går huset rädda, det är bara inte ekonomiskt försvarbart.
Jo precis. Vänder man på slantarna och gör rätt från början kan det säkert också göras för en i sammanhanget högst rimlig peng. Det som drar ner värdet är osäkerhetsfaktorn, inte minst när det redan gjorts upprepade och misslyckade åtgärdsförsök.
 
C cpalm skrev:
Jo precis. Vänder man på slantarna och gör rätt från början kan det säkert också göras för en i sammanhanget högst rimlig peng. Det som drar ner värdet är osäkerhetsfaktorn, inte minst när det redan gjorts upprepade och misslyckade åtgärdsförsök.
Precis, jag vill inte att läropengen skall bli större. Mitt misstag var okunskap och att jag litade på "professionella" aktörer. Har kontaktat sättningsföretaget, dom har ju garanti på 2 år så nu får dom tyvärr åka hit igen. Dom har garanterat inte tjänat några pengar på mig heller, huset är en förlustaffär för alla inblandade 😅 kan eventuellt vara obalanser mellan väggarna som skulle kunna åtgärdas lite mer utan att dränering eller avlopp förstörs. Vi får se, sker något drastiskt så blir det hyreslägenhet tills man hittar något man faktiskt vill ha. Kanske ger försäkringen någon tusenlapp också 🙃 Så länge det inte är farligt för min familj så skiter jag i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.