I eftermiddags skulle jag borra 2st 40 mm djupa 5mm hål i gjutjärn. Eftersom min 10,8 redan var framme och jag är lite lat orkade jag inte hämta min stora maskin. Jag upplevde inte att detta var någon utmaning för den lilla dragaren. Tog kanske 15-20 sekunder per hål. Tog upp borret ett par gånger för att rensa ur spånet.
Jag använde ett sånt här borr inhandlat på bauhaus. Tycker faktiskt det är riktigt bra.
uploadfromtaptalk1400857628082.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Möjligt att det hade gått fortare med den stora dragaren, men det har tagit längre tid att hämta den än vad det tog att borra båda hålen med den jag hade framme.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
pyro skrev:
I eftermiddags skulle jag borra 2st 40 mm djupa 5mm hål i gjutjärn. Eftersom min 10,8 redan var framme och jag är lite lat orkade jag inte hämta min stora maskin. Jag upplevde inte att detta var någon utmaning för den lilla dragaren. Tog kanske 15-20 sekunder per hål. Tog upp borret ett par gånger för att rensa ur spånet.
Jag använde ett sånt här borr inhandlat på bauhaus. Tycker faktiskt det är riktigt bra.
[bild]
Möjligt att det hade gått fortare med den stora dragaren, men det har tagit längre tid att hämta den än vad det tog att borra båda hålen med den jag hade framme.
Tack, förstår, det är många som kör huvudsakligen på sin 10.8 maskin verkar det som vilket är kul att se. Imponerande att en så liten maskin klarar så mycket.

Vi har övervägt lite mer och kommit fram till att 18V maskinen troligen är för tung oavsätt, visst är det mycket roligare att borra med den men tyngden gör tyvärr en stor negativ skillnad. Dessutom brukar man kunna använda något nätdrivet när det väl ska till något tyngre. När det gäller att borra i tegel eller betong lär man få ha en borrhammare eller en slagborr.

Just nu lutar det nog mest åt 14.4 maskinen, den känns mest allsidig, som ett mellanting.
 
Skyride skrev:
Ett alternativ: [länk]

Kolborstfri motor
1700rpm
37Nm
2,0Ah
13mm chuck
M12 system , [länk]
Tack för tipset, helt klart en fin maskin! Och priset är dessutom snäppet bättre här(samma pris med med 4Ah) http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/batteridrivna-verktyg/skruvdragare/milwaukee-m12-cdd-402c-borrskruvdragare

Problemet som jag ser det är att detta är minst 800 kr mer än vad Bosch 14.4 maskin kostar. Detta ligger helt enkelt över det pris som jag satt som absoluta gränsen. Inte för ekonomin skulle utan snarare med tanke på hur mycket jag tror maskinen verkligen kommer användas. Milwaukee maskinen är dock väldigt fin och erbjuder hög rpm till låg vikt så som vanligt är det inte ett helt enkelt val ;)
 
snowjim skrev:
Tack för tipset, helt klart en fin maskin! Och priset är dessutom snäppet bättre här(samma pris med med 4Ah) [länk]

Problemet som jag ser det är att detta är minst 800 kr mer än vad Bosch 14.4 maskin kostar. Detta ligger helt enkelt över det pris som jag satt som absoluta gränsen. Inte för ekonomin skulle utan snarare med tanke på hur mycket jag tror maskinen verkligen kommer användas. Milwaukee maskinen är dock väldigt fin och erbjuder hög rpm till låg vikt så som vanligt är det inte ett helt enkelt val ;)
Min räknare säger , ca 2369kr - 1695= 674kr men okej,den här då....
200rpm mer
2,0Ah istället för 1,5
lättare
ca 200 kr billigare och fortfarande M12system för framtiden

http://www.proffsmagasinet.se/verkt...agare/milwaukee-m12-bdd-202c-borrskruvdragare
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Skyride skrev:
Min räknare säger , ca 2369kr - 1695= 674kr men okej,den här då....
200rpm mer
2,0Ah istället för 1,5
lättare
ca 200 kr billigare och fortfarande M12system för framtiden

[länk]
De e helt klart ett bra pris för vad man får. Vad står M12 systemet för? Den verkar inte ha kolfri motor?
 
Blir dock inte klok på ett par saker, de skriver att de är kolfria och att de är starkare och varar längre än andra. Ändå står det att den bara har 30NM? Och på så gott som alla butikssidor nämner man inget om kolfritt vilket borde vara en försäljningspunkt?
 
Det är bara maskiner som det står FUEL på som är kolborstfria.
 
Har 3 olika borr-/skruvdragare: CMX från Festool, en 'billigare' Makita 18V(353) och en Makita värsting(458).
Den mest använda och i mitt tycket mest brukbarer är den minsta,nämligen CMX'n. Har kittet och då följa det med mycket användbart tillbehör. Skulle gissa att den täcka ca. 90% av mina behov (husägare, snickrar lite vid sidan om.)
Makita värstingen ligger på andra plats men när jag har köpt pelarborr kommer användningen av Makitan minskas.Billiga Makitan kommer mest till användning som combo med CMX, för att borra och sedan skruva med den mindre maskin.
Vid ingen av de nämda maskiner har jag någonting att gnälla på, batterierna har hållit bra.
 
Redigerat:
Charley1968 skrev:
..Den mest använda och i mitt tycket mest brukbarer är den minsta,nämligen CMX'n. Har kittet och då följa det med mycket användbart tillbehör. Skulle gissa att den täcka ca. 90% av mina behov (husägare, snickrar lite vid sidan om.)..
hej blev intresserad av festoolen som du nämde.. men kan inte hitta nåt om att dem har en serie som heter CMX.. är det en gammal serie eller kan det möjligtvis vara så att du har skrivit fel?
 
Jå, det är CXS jag babblade om. Mea culpa.
 
CXS:en verkar intressant, har du vinkel verktyget oxå? kommer den ofta till användning?

hade först tänkt min införskaffa en liten händig maskin från Bosch, närmare bestämd Bosch GSR 10,8 V-EC HX. vad tror ni, vilken är och föredra? jag har rätt små händer str. 8-9 så jag tror Festool passa mig bättre (är det nån som vet var i Göteborgstrakten som har dessa så man kan klämma lite på den) tycker om att den har 1/4 fäste och sen kunna sätta i en chuck för borr och dylikt. Bosch:en ser ut att vara rätt stor runt handgreppet. räcker 16/10Nm?
 
Redigerat:
Vinkelchucken använda jag bara av och till men då är det praktisk att har den. Man måste också tänka på att tillbehör från Festool är dyrare än tillbehör från andra tillverkare. Om du satsa nu på Festool och Centrotec, då får du räkna med ytterligare 1-2k SEK för borr,försänkare,långa bits,bitshållare etc. För mig var/är det värd pengarna, men det måste du bestämma .
Om du endast vill har en skruvdragare, då tycker jag att 10/16 Nm är lite klen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.