Köpte detta uttag från Hornbach.
Märket är simon.
Har en uttag i badrummet som behlver bytas ut och på den står de tydligt N L jord.
Men på den nya står de inget
Någon som vet?
Kan man bara koppla fas på höger sidan och noll på vänster som de brukar vara.
Märket är simon.
Har en uttag i badrummet som behlver bytas ut och på den står de tydligt N L jord.
Men på den nya står de inget
Någon som vet?
Kan man bara koppla fas på höger sidan och noll på vänster som de brukar vara.
Moderator
· Stockholm
· 52 283 inlägg
Det spelar ingen roll vilken som är fas eller nolla. man kan ju vända kontakten man sätter i. Så länge du bara har koll på vilken som är skyddsjord.
Du skriver att detta är i ett badrum. Då bara en kontrollfråga: är det alltså ett normalt uttag du byter ut, inte ett s.k "rakapparatsuttag" som finns i en del äldre badrum. Och du har en jordfelsbrytare som skyddar det här uttaget?
De gamla rakapparatsuttagen hade en skyddstranformator i sig, så att de inte var spänningsförande mot jord. Det var den enda typ av uttag som var tillåtna i våtrum innan vi fick jordfelsbrytare.
Jag frågar bara för att det är ganska ovanligt att vanliga uttag i badrum går sönder.
Du skriver att detta är i ett badrum. Då bara en kontrollfråga: är det alltså ett normalt uttag du byter ut, inte ett s.k "rakapparatsuttag" som finns i en del äldre badrum. Och du har en jordfelsbrytare som skyddar det här uttaget?
De gamla rakapparatsuttagen hade en skyddstranformator i sig, så att de inte var spänningsförande mot jord. Det var den enda typ av uttag som var tillåtna i våtrum innan vi fick jordfelsbrytare.
Jag frågar bara för att det är ganska ovanligt att vanliga uttag i badrum går sönder.
Uttaget i badrummet är så smutsig och trasig så den tog jag ut och slängde.( Nyköpt bostadsrätt)H hempularen skrev:Det spelar ingen roll vilken som är fas eller nolla. man kan ju vända kontakten man sätter i. Så länge du bara har koll på vilken som är skyddsjord.
Köpte ett ip44 uttag från Hornbach som jag skall koppla här(se bild)
Moderator
· Stockholm
· 52 283 inlägg
Det vi ser på bilden från väggen är ju en anslutningsdosa, inte ett vägguttag. Hur sitter detta i förhållande till dusch och ev. badkar? Finns jordfelsbrytare?
Ett uttag (oavsett om det är IP44 eller mer) får inte sitta närmnare en dusch än 120 cm, eller 60 cm från badkarskant.
Ett uttag (oavsett om det är IP44 eller mer) får inte sitta närmnare en dusch än 120 cm, eller 60 cm från badkarskant.
Nu har jag snurrat till det
Jag skall koppla ett vägguttag i badrummet i den anslutnings dosan som ni ser på bilden.
Frågan var: efterssom de inte står N på uttaget jag köpte, kan man då koppla hur man vill sålänge jorden är rätt?
Jag skall koppla ett vägguttag i badrummet i den anslutnings dosan som ni ser på bilden.
Frågan var: efterssom de inte står N på uttaget jag köpte, kan man då koppla hur man vill sålänge jorden är rätt?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Vem har satt upp den där kopplingsdosan och varför är den där?
Den är tänkt för en tvättmaskin. Efter som det sitter en anslutningsdosa i stället för uttag kan man misstänka att jordfelsbrytare saknas. Då får du inte installera ett uttag.