27 772 läst · 77 svar
28k läst
77 svar
vilken är den "Bästa" ved pannan?
Sida 1 av 6
sitter o planerar för lite ombyggnad av värmeannläggningen.(börjar tröttna på viadrusen o det eviga eldandet) har just nu 1500L ackvolym tanken är att utöka de till 2000L till o börja me o sen i framtiden skramla ihop pengar till en ända stor tank på kanske 4000L.
Vilken panna ska jag välja? har snöat in lite på CTC V40 Lambda. är de ett bra allternativ?
vill helst kunna värma närmare 2kubik vatten på ett ilägg, alltså tända upp o inte behöva lägga på nå mer.. finns de nå bättre alternativ?
jag bör väl ha en panna på runt 40kw eller?
vad skulle ni välja?
MVH Robert
Vilken panna ska jag välja? har snöat in lite på CTC V40 Lambda. är de ett bra allternativ?
vill helst kunna värma närmare 2kubik vatten på ett ilägg, alltså tända upp o inte behöva lägga på nå mer.. finns de nå bättre alternativ?
jag bör väl ha en panna på runt 40kw eller?
vad skulle ni välja?
MVH Robert
I min kommun fick man fram tills årsskiftet 25% av investeringskostnaden med en maxnivå på 18000 om man bytte från en icke miljögodkänd till en godkänd, om man förberedde för solvärme inkoppling. Givetvis med vissa förhållningsregler.
Jag har precis fått tillbaka 18000kr.
Alternativet är ju Rot som en kompis utnyttjade. De två kunde inte kombineras.
Örebro hade samma system men mindre förmånligt tom 2011.
Schablonen för vedpanneinstallation är 28% av arbete och material.
Har du en totalkostnaden med arbete på 100000kr räknas 28000kr som arbete. Då kan du få tillbaka 14000kr.
Men då måse ju du leja bort installationen så klart.
Jag har precis fått tillbaka 18000kr.
Alternativet är ju Rot som en kompis utnyttjade. De två kunde inte kombineras.
Örebro hade samma system men mindre förmånligt tom 2011.
Schablonen för vedpanneinstallation är 28% av arbete och material.
Har du en totalkostnaden med arbete på 100000kr räknas 28000kr som arbete. Då kan du få tillbaka 14000kr.
Men då måse ju du leja bort installationen så klart.
Jag tycker att min ETA SH 40 är bäst . Jag tror V40 lambdan är bra, men om du är på jakt efter den bästa vedpannan så kan jag komma på ett par saker som jag sakna om jag skulle byta mot en V40 lambda:obba skrev:
Vedvolym - det finns massor av pannor som rymmer mer än ctc, min t.ex. rymmer 220 liter ved.
Tändlucka - tycker jag det är förvånansvärt få pannor som har. Kanske inte världens största grej, men gör man en brasa varannan dag på vintern (eller ännu oftare om man bara har 138 liters vedvolym ) så spelar det ju lite roll med små bekvämligheter.
Känner många som är jäkligt nöjda med sin bergvärme, men jag har hört att det ska vara svårt att få bra fyr i dem när man väl lyckats stuva in lite ved. Och att de när det äntligen tar sig börjar ryka konstigt och lukta bränd plast .knekten skrev:
vad är de för pris på eta? är den lambda styrd? vem säljer dom i sverige?superpaco skrev:Jag tycker att min ETA SH 40 är bäst . Jag tror V40 lambdan är bra, men om du är på jakt efter den bästa vedpannan så kan jag komma på ett par saker som jag sakna om jag skulle byta mot en V40 lambda:
Vedvolym - det finns massor av pannor som rymmer mer än ctc, min t.ex. rymmer 220 liter ved.
Tändlucka - tycker jag det är förvånansvärt få pannor som har. Kanske inte världens största grej, men gör man en brasa varannan dag på vintern (eller ännu oftare om man bara har 138 liters vedvolym ) så spelar det ju lite roll med små bekvämligheter.
Känner många som är jäkligt nöjda med sin bergvärme, men jag har hört att det ska vara svårt att få bra fyr i dem när man väl lyckats stuva in lite ved. Och att de när det äntligen tar sig börjar ryka konstigt och lukta bränd plast .
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 470 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 470 inlägg
Fredagshumor på en lördag... Men jag gillar det! :wow: d^_^bsuperpaco skrev:
Annars har du Herz www.cleanburn.se Kan du nöjja dig med en 30kw panna får du 170l ved, 93% vg enligt data blad....Pris 78000:- +moms.
fan va de sticker iväg i pris.. v40 med lambda känns ju jävligt prisvärd, den finns ju för 43000 ink moms. o de är runt den prisklassen jag har tänkt mig, skulle gärna ha en ex eta eller herz men som sagt priset är ju sjukt högt, men man får väl vad man betalar för. va skiljer V40 mot herz/eta funktions mässigt?
Största skillanden är väl att ETA, Herz, Fröling har tändlucka samt större vedmagasin än CTC V40. En tändlucka är nog riktigt bra att ha. Tex fylla pannan full med ved och tom ungarna eller frugan enkelt kan kila ut och tända upp när man inte är hemma.
Ett bra alternativ är ju också Solo Innova 50 med 185 L ved som går att få med lamdastyrning. Vet dock inte vad lamdastyrningen kostar hos Baxi? Men Innovan är en bra panna.
http://www.billigtvvs.se/produkter/217/2536/baxi-solo-innova-50kw
Ett bra alternativ är ju också Solo Innova 50 med 185 L ved som går att få med lamdastyrning. Vet dock inte vad lamdastyrningen kostar hos Baxi? Men Innovan är en bra panna.
http://www.billigtvvs.se/produkter/217/2536/baxi-solo-innova-50kw
Sitter du ner? > 20kkr...Åskar skrev:
Skulle jag satsa på Innovan skulle det nog bli utan lambda.
Effecta 60 är väl det som finns om man prompt vill ha lamda, nära eller mer än 200 liter vedvolym och betala mindre än 60k för pannan. Finns det någon annan panna som uppfyller den kravlistan?
Om man inte bygger lambdastyrningen själv då...
Det lät verkligen i saftigaste laget! Men då styr man även varvtalen på fläkten likt ETA´n..superpaco skrev:Sitter du ner? > 20kkr...
Skulle jag satsa på Innovan skulle det nog bli utan lambda.
Effecta 60 är väl det som finns om man prompt vill ha lamda, nära eller mer än 200 liter vedvolym och betala mindre än 60k för pannan. Finns det någon annan panna som uppfyller den kravlistan?
Om man inte bygger lambdastyrningen själv då...
ETA sh 40 med 225 L ved, spaksotning, tändlucka, lamdastyrning som även kan sänka effekten ner mot 20 kW. Ca 85-87 tusen inkl moms med laddstyrning (en shunt och pump) ej likt laddomat, även hemkört på gården i priset.
Vette tusan om det inte är ETA sh 40 och Fröling S4 40 som är de "bästa" vedpannan på svenska marknaden idag?
Måste tillägga att det är mycket värt om hela familjen kan hjälpas åt med vedeldningen. Då är det nog bäst med max halvmetersved om frugan och barnen ska hjälpa till med klyvandet. Grov björkstubbar på 50 cm är rejält tunga att lyfta upp på klyven.
Jag har ju själv en lågprispanna, Orlan 40. Och visst fungerar den bra nu. Men då har jag justerat och skruvat en hel del med den. Den kräver dock lite kunskap för att tändas upp och det är inget jag ännu överlåtit till barnen mina. För det blir lite krångligt för dem att göra startbrasa och sedan fylla pannan medans det brinner eller glöder.
Så nog är en panna med tändlucka värt en hel del..
Redigerat:
Om jag köpte en vedpanna idag så vete tusan om jag skulle tagit en med lamda.
Verkningsgraden blir ju inte mycket bättre?
En sak till som kan gå sönder. Elekronik,Spjällmotorer,Lamdasond..
Fast vist vore det lite coolt.Men det brukar gå över efter några månader
Verkningsgraden blir ju inte mycket bättre?
En sak till som kan gå sönder. Elekronik,Spjällmotorer,Lamdasond..
Fast vist vore det lite coolt.Men det brukar gå över efter några månader