tändlucka känns lite som de kvittar. Om man kollar på filmen på youtube så verkar de ju funka bra att tända ändå, men de e klart man inte hade klagat om de suttit en tändlucka. de känns lite som va jag än köper så kommer de funka bättre än viadrusen jag har idag.

Vad finns de för för o nackdelar med lambdastyrning?

jag har 28mm rör idag på laddsidan är de i klenaste laget eller funkar de till ex ctc v40?
 
Redigerat:
Det lär väl ryka mindre vid vedpålägg med en sån panna omvänd förbränning.Hur har du det annars då med logistiken kring veden o hanteringen,inte den du tröttnat på?
 
knekten skrev:
Det lär väl ryka mindre vid vedpålägg med en sån panna omvänd förbränning.Hur har du det annars då med logistiken kring veden o hanteringen,inte den du tröttnat på?
veden är en livs stil :) den tröttnar man inte på. bara jävligt trött på skitpannan jag har nu. vill ha nått med högre verkningsgrad.
 
Jag har sagt det i massor av trådar, men jag säger det igen. Vedvolym!
Största skillnaden mot min gamla panna är att jag inte behöver springa till pannrummet mer än när jag tänder den.
Förut var jag bunden med en löplina vid pannan hela kvällen för att putta in mer ved varje timme.
Vad är då skillnaden?
vedvolym för bövelen!
sen om din moderna panna har 87% eller 92% verkningsgrad är nog av mindre betydelse. Titta på pannor på runt 200liter o uppåt då kommer du riktigt nöjd med anläggningen. Givetvis skaffar du ackar som kan ta emot all energi....;)
 
kulle
Elffors skrev:
Jag har sagt det i massor av trådar, men jag säger det igen. Vedvolym!
Största skillnaden mot min gamla panna är att jag inte behöver springa till pannrummet mer än när jag tänder den.
Förut var jag bunden med en löplina vid pannan hela kvällen för att putta in mer ved varje timme.
Vad är då skillnaden?
vedvolym för bövelen!
sen om din moderna panna har 87% eller 92% verkningsgrad är nog av mindre betydelse. Titta på pannor på runt 200liter o uppåt då kommer du riktigt nöjd med anläggningen. Givetvis skaffar du ackar som kan ta emot all energi....;)
Håller med dig helt o fulltd^_^b
 
tack de va lite de jag mena vedvolymen i viadrusen är ju 80 liter om jag inte minns fel, så de blir ett jävla springande i pannrummet.
 
Och nu funderar du på en liten V40? Inova 50 är ett stort steg upp i panna men inte många tusenlappar.

Det krävs några pannor innan man kommer till insikt...
 
Matss skrev:
Och nu funderar du på en liten V40? Inova 50 är ett stort steg upp i panna men inte många tusenlappar.

Det krävs några pannor innan man kommer till insikt...

okej. kan jag ha kvar mina 28rör då eller behöver jag ha grövre rör? ska ju bara värma 2kubik vatten till o börja me, hur mycke värmer jag med inova 50 på ett ilägg?
 
obba skrev:
okej. kan jag ha kvar mina 28rör då eller behöver jag ha grövre rör?
Du kan ju ha dom som sugrör om du dricker saft.......
 
Lasse245 skrev:
Du kan ju ha dom som sugrör om du dricker saft.......

hahaha tack du..:D
 
när har man nytta av lambdastyrningen?
 
En kille jag känner har en Innova 50 med 28mm rör i laddkretsen. Dock har han bara ca två meter rör till tanken, men det verkar funka. Jag tyckte det såg klent ut, men det funkade iaf.

Problemet kommer väl om strömmen går och när självcirkiulationen genom laddpaketet ska ta över.

Han hade en Solo Plus 40kW innan som hade rostat upp(gammal oljetank som acctank utan expansionskärl dvs luft i toppen av tanken), Rörmokaren hade väl bara bytt panna utan att tänka.
 
28 funkar säkert om det inte är för lång och framförallt rätt draget vad gäller luft. I värsta fall får du sänka effekten tills du kommer på bättre tankar och sätter in EN stor tank och drar nya rör.

En kall dag kan du stoppa pannan full och annars behöver du inte elda proppfull panna, det där lär du dig snart
 
Matss skrev:
28 funkar säkert om det inte är för lång och framförallt rätt draget vad gäller luft. I värsta fall får du sänka effekten tills du kommer på bättre tankar och sätter in EN stor tank och drar nya rör.

En kall dag kan du stoppa pannan full och annars behöver du inte elda proppfull panna, det där lär du dig snart
gäller de innovan 50kw eller ctc'n 40kw?
 
kulle
Man bör väl ha 35 rör mellan panna o laddomat för o underlätta avluftningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.