Finns det nåt smart clips som håller fast slangen?
 
Fin hylsa, men bortkastade pengar då den inte alls behövs. Enstaka fönster kanske inte spelar nån roll, men ska man upp med kanske 20-30 spotar blir det en ansenlig kostnad.
 
H Harpgear skrev:
Fin hylsa, men bortkastade pengar då den inte alls behövs. Enstaka fönster kanske inte spelar nån roll, men ska man upp med kanske 20-30 spotar blir det en ansenlig kostnad.
Fast priset avsåg väl ett 10pack?
 
Ah, då blir det bara en tiondel så mycket bortkastade slantar ;)
 
  • Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
Saken beror mest på vad man använder som smyg, Mdf eller trä onödigt, smyg i gips absolut bra.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Men finns det nåt bra sätt att fästa slangen förutom dom där?

För sitter spoten i slangen vill man ju att slangen sitter fast...
 
S
nino nino skrev:
Men finns det nåt bra sätt att fästa slangen förutom dom där?

För sitter spoten i slangen vill man ju att slangen sitter fast...
Men det är det som är bra med core-spotten som det länkades till. Man fäster den i smygen.
 
Ofta har man en regel ovanför smygen, genom den borras två hål för slang (endast ett om det är en ensam eller sista i serien av spotar) spika fast slang med vanligt klammer på lämpligt ställe, jag brukar borra i ca 45graders vinkel så går slangen att spika direkt i regel ovanför fönstret, typ i ett y.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
H Harpgear skrev:
Ofta har man en regel ovanför smygen, genom den borras två hål för slang (endast ett om det är en ensam eller sista i serien av spotar) spika fast slang med vanligt klammer på lämpligt ställe, jag brukar borra i ca 45graders vinkel så går slangen att spika direkt i regel ovanför fönstret, typ i ett y.
Ja ok då är jag med.
Kopplar man med wago eller ubåt?
Dom kan man ha liggandes mellan smyg och regel? eller var får du plats att koppla?
 
Myrstacken
Inbyggda takspottar ovanför fönster med utsikt över landskap vid skymning, oöppnad dosa till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


satte SG Nano spottar i alla fönster och dörrar hemma..
I dosan till höger utan lock sitter en plejd driver.
Drog fram 20 slang (Har inte använt 16 slng/rör på tio år) som jag borrade ner i regeln där jag ville ha den dvs exakt i mitten av fönstret.
Sen när MDF skivan var på plats körde jag försiktigt med speed borr och så hade jag slangen där.
Spotten sitter fast i MDF skivan inte i slangen med sina små clips.
Över fönsterna satte jag DCL uttag ifall frugan vill ha julstjärnor på vintern.
Dessa går på annan tryckknapp över dimmer.


https://www.elbutik.se/product.html...MIq7i8zZSf9AIVz30rCh3dXgm4EAQYASABEgJzkfD_BwE

https://www.elbutik.se/product.html...MI3u2yjpaf9AIVGAutBh1aawXpEAQYASABEgLc0_D_BwE
 
  • Gilla
Knight och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja ok då är jag med.
Kopplar man med wago eller ubåt?
Dom kan man ha liggandes mellan smyg och regel? eller var får du plats att koppla?
wago har jag använt, men vet inte vad som är bäst, bara att jag haft dem tillgängligt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Myrstacken
nino nino skrev:
Ja ok då är jag med.
Kopplar man med wago eller ubåt?
Dom kan man ha liggandes mellan smyg och regel? eller var får du plats att koppla?
Jag använder alltid röda presshylsor.. Då kan du få plats med dom lätt i slangen ovanför samt 10cm kabel så du enkelt kan skarva på ny spott om det behövs i framtiden
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
https://butikel.se/butik/belysning/led-spotlights/punktbelysning/zebra-minidownl-punkt-1w-27k-v/ dom kör ja, drivdon får köpas separat. Klämhyllsor i flexslang å wago klämmor i kopplingsdosa. Har du kopplingsdosa ovan fönster så slipper du skarva för mej dom levereras med 1-2 meter kabel.Har inte brytt mej om å fästa flexslangen men borrar du tajt dvs samma dimension som flexslangen så e de rätt lugnt annars e de bara till å skruva en eller två skruv för å säkra slangen
 
  • Vardagsrum med soffa och punktbelysning, tavla på vägg, gardiner och utsikt mot trädgård genom fönsterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det finns inga övergångar 16 till 20 som man kan sätta på slutet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.