872 läst · 21 svar
872 läst
21 svar
Vilka regler gäller vid nytt golv på oisolerad platta på mark?
Det blir att flytspackla innan isoleringen skall på i alla fall, så här ser plattan ut...
Dessutom så hittade jag reglar som nu var torra, men som delvis ruttnat (inte mycket, men en knapp centimeter saknades i ena änden - dessutom lite mjukt på andra ställen:
Ock slutligen så ovanför detta hål så hittade jag vitt mögel på spånskivan:
Ett riktigt fuskbygge. Jag hittade även sågspån på plasten ovanpå plattan på flera ställen, sågspån i skarnarna i isoleringen osv. Tur att det inte gått värre helt enkelt.
Nu är dock allting utrivet och väggreglarna har sågats av nedtill. Nu väntar jag bara på att få kontakt med byggfirman som skulle höra av sig innan helgen, nu ringar jag dem istället...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessutom så hittade jag reglar som nu var torra, men som delvis ruttnat (inte mycket, men en knapp centimeter saknades i ena änden - dessutom lite mjukt på andra ställen:

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Ett riktigt fuskbygge. Jag hittade även sågspån på plasten ovanpå plattan på flera ställen, sågspån i skarnarna i isoleringen osv. Tur att det inte gått värre helt enkelt.
Nu är dock allting utrivet och väggreglarna har sågats av nedtill. Nu väntar jag bara på att få kontakt med byggfirman som skulle höra av sig innan helgen, nu ringar jag dem istället...
Vanligtvis så har du torrare reglar mot ytterväggarna, högst fukthalt är i mitten av plattan. Likna det som en pressning över en sandhög på sommaren.pacman42 skrev:
Det blir att flytspackla innan isoleringen skall på i alla fall, så här ser plattan ut...
[bild]
[bild]
[bild]
Förutom där det hade läckt vatten så var det (gamla) fuktskador på regeln som låg mot "källarväggen" (jag har suterränghus med en vägg mot mark). Men jag vet då att de som bodde i huet innan mig inte hade det rummet fullt uppvärmt, vilket då troligen gett viss kondensation i den väggen.Å Åbyfor skrev:
Vattenläckan jag hade nu, den låg i kanten av plattan mot det frostfria garaget. Den var i princip en halv oval med 0,4 - 0,7 m radie (0,7 på mitten där fukten hade följt en träregel som låg på plasten på golvet och 0,4 längs med plattans kant).
Jag har nu torkat upp plattan med byggfläkt för att få upp luftens förmåga att bära fukt och även med avfuktare som tar bort vattnet ur luften (den har fångat några liter vatten, senaste tolv timmarna klarade den dock bara av att fånga en halvliter, vilket är en halvering av de 12 h före det.. Fukthalten i rummet är nu nere på 36% när jag låtit det svalna till rumstemperatur. Det innebär nog tillräckligt torr platta för att gå vidare (den kommer ju alltid att vara fuktig från markfukten ändå).
Flytspacklingen behöver jag ju för att få en slät yta som inte punkterar byggplasten...
Man blir så uppgiven. Fick precis offerten från byggfirman och den ligger på 102500kr förutom det som försäkringen täcker.
Jag har inte räknat noggrant på materialet, men flytspackel kostar kanske 3000kr, ett par säckar betong ca 300kr, XPS-skivor ca 2000kr, golvspån, ca 1500kr, byggfolie 300kr, ett ark glasull, sedan lim tejp mm på det, dvs långt under 10 000 kr.
Sedan tillkommer ytskikten på det med ca 6000kr dvs, kanske 15000kr, resten är alltså arbetskostnad. Jag gör jobbet på ca 3 dagar själv...
Av detta så är det alltså enbart det nya golvet och läggningen av det som jag skall betala för, dvs ett jobb som borde kosta under 20000kr, de vill inte ha jobbet helt enkelt...
Jag har inte räknat noggrant på materialet, men flytspackel kostar kanske 3000kr, ett par säckar betong ca 300kr, XPS-skivor ca 2000kr, golvspån, ca 1500kr, byggfolie 300kr, ett ark glasull, sedan lim tejp mm på det, dvs långt under 10 000 kr.
Sedan tillkommer ytskikten på det med ca 6000kr dvs, kanske 15000kr, resten är alltså arbetskostnad. Jag gör jobbet på ca 3 dagar själv...
Av detta så är det alltså enbart det nya golvet och läggningen av det som jag skall betala för, dvs ett jobb som borde kosta under 20000kr, de vill inte ha jobbet helt enkelt...
Jag ger inte mycket för den "experten".pacman42 skrev:
Han kan säkert betong men inget om fukt.
Han nämner att stoppa markfukten med plast.
Du stoppar ingenting med plast.
Det är 100% RH under betongen.
En tät plast gör att fukten vandrar utåt mot väggarna.
Inget större problem om du har oorganiska mtrl såsom betong i väggarna.
Jag räknade på detta när jag lade Platon på min betong.
Det fanns inget normalt tillstånd där fukt ur inomhusluften skulle fällas ut på betongen i mitt fall.
Jag ventilerar min Platon med FTX'n.
Luften hjälper till att värma plattan och det lilla fuktillskottet från underliggande mark ventileras kontinuerligt bort.
Jag hade likt dig en byggfolie på betongen, ovanpå det 50mm cellplast och 22mm golvspån.
Min bärande väggar (trä) var undergjuten med två strängar betong mellan syll/platta.
En tät plast gjorde att fukten ventilerades via trät i väggarna..
Trots detta hade jag inga problem.
Iaf så stämpades bjälklaget och undergjutningen togs bort.
Platon lades mot betongen och kilar komprimerade Platon under de stående reglarna. Syllen fick sitta kvar.
På så vis så har jag inte längre något trä kvar i kontakt med betongen.
Golspånet sågades upp i stora bitar, upp till ~6m².
Jag återanvände både cellplast och golvspån efter att jag bytt folien till Platon.
I golvspånet skruvade jag utlägg av plåt; SKP.
I denna skruvades reglarna.
Rätt eller fel så har det inte varit några problem öht med den lösningen.
Golvspånet ligger dessutom flytande på cellplasten.
Långt och kanske lite rörigt inlägg.. Fråga om du undrar något.
Jag råkar dessutom vara utbildad fuktsakkunnig.. 😉
Japp, håller med dig där.Jarlingar skrev:
Jag ger inte mycket för den "experten".
Han kan säkert betong men inget om fukt.
Han nämner att stoppa markfukten med plast.
Du stoppar ingenting med plast.
Det är 100% RH under betongen.
En tät plast gör att fukten vandrar utåt mot väggarna.
Inget större problem om du har oorganiska mtrl såsom betong i väggarna.
Jag räknade på detta när jag lade Platon på min betong.
Det fanns inget normalt tillstånd där fukt ur inomhusluften skulle fällas ut på betongen i mitt fall.
Jag ventilerar min Platon med FTX'n.
Luften hjälper till att värma plattan och det lilla fuktillskottet från underliggande mark ventileras kontinuerligt bort.
Jag hade likt dig en byggfolie på betongen, ovanpå det 50mm cellplast och 22mm golvspån.
Min bärande väggar (trä) var undergjuten med två strängar betong mellan syll/platta.
En tät plast gjorde att fukten ventilerades via trät i väggarna..
Trots detta hade jag inga problem.
Iaf så stämpades bjälklaget och undergjutningen togs bort.
Platon lades mot betongen och kilar komprimerade Platon under de stående reglarna. Syllen fick sitta kvar.
På så vis så har jag inte längre något trä kvar i kontakt med betongen.
Golspånet sågades upp i stora bitar, upp till ~6m².
Jag återanvände både cellplast och golvspån efter att jag bytt folien till Platon.
I golvspånet skruvade jag utlägg av plåt; SKP.
I denna skruvades reglarna.
Rätt eller fel så har det inte varit några problem öht med den lösningen.
Golvspånet ligger dessutom flytande på cellplasten.
Långt och kanske lite rörigt inlägg.. Fråga om du undrar något.
Jag råkar dessutom vara utbildad fuktsakkunnig.. 😉
Har läst om detta i nått år & arbetat med ventilation, ventilerat plattan i mitt hus samt arbetat med tidigare fuktsanerare.
Plast går på problemet felaktigt & bunden fukt i flytspacklet har jag för mig kan vara negativt för inomhusmiljön.
Men jag vill egentligen inte vara nån förståsigpåare som säger åt folk hur dom skall göra.
Vanligtvis har man ju fukt i platan den varma årstiden & på vinden på vintern.. f.ö
Förutsättningarna avgör så klart vad kan göra men Platon utan fläkt är väl minimum enligt min åsikt.
Snickare är inte allvetande i bygg, något som man bör ha med sig.
Men man gör ju som man vill i slutändan så klart
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilka regler gäller för majbrasan?
Artikelkommentarer -
Vilka regler gäller för ett flyttbart trädäck vid stranden?
Tomter -
Vilka regler/föreskrifter gäller för ledningar som transporterar luft från badrum?
Ventilation -
Vilka regler gäller för "tillgänglighet" vid uthyrning av rum?
Juridik -
Montering av golvbrunn - vilka regler gäller?
Badrum