505 läst · 17 svar
505 läst
17 svar
Vilka murblock till varmgarage?
Sida 1 av 2
Bygger ett 40m2 garage på isolerad platta. Ska värmas med luftvärmepump. Tänkt att hålla ca 15 grader året om i västsverige.
Vilken typ av murblock är rimligast att satsa på?
*Finja exakt isolerblock? Onödigt dyrt? +välisolerad - 25cm varianten verkar omöjlig att få tag på, onödigt dyr?, ökad kostnad för murning. Bökigt med alla typer av balkar, hörnbitar etc?
* Finja vanliga oisolerade block? +billiga, lättarbetade med endast 1 typ av block, snabbare murning. -dåligt isolerade
Andra alternativ?
*Finja exakt isolerblock? Onödigt dyrt? +välisolerad - 25cm varianten verkar omöjlig att få tag på, onödigt dyr?, ökad kostnad för murning. Bökigt med alla typer av balkar, hörnbitar etc?
* Finja vanliga oisolerade block? +billiga, lättarbetade med endast 1 typ av block, snabbare murning. -dåligt isolerade
Andra alternativ?
Hjälpte svärmor bygga en ateljé och garage med Finja isolerblock för ett par år sedan, förvisso dyrt men gud vilken bra isolerad kåk det blev. 🤙🏻P plan-g skrev:Bygger ett 40m2 garage på isolerad platta. Ska värmas med luftvärmepump. Tänkt att hålla ca 15 grader året om i västsverige.
Andra alternativ?
Säljaren förespråkade nu istället vanliga oisolerade block och sedan invändigt regelverk med isolering. Isoblock kallade han onödig Premium-konstruktion.
Ett annat alternativ är att isolera utvändigt med cellplast som sedan putsas?
Vad tycks?
Ett annat alternativ är att isolera utvändigt med cellplast som sedan putsas?
Vad tycks?
Isolering invändigt brukar man ju inte rekommendera för hus i alla fall, garage kanske inte riktigt har samma fuktbelastning, så det inte blir samma risk för problem? Jag vet inte, du kanske ska beakta den problematiken som invändig isolering medför.
Jag har tidigare kört med vanliga lecablock, utvändig isolering + tjockputs, när jag byggt.
Men hade jag gjort om det hade jag gjort en dubbelmur med 10cm isolering (eller vad man nu vill ha). Men då får man ju typ 15cm + 10cm + 12cm (plus ett par cm för ytskikt). Nog inte så många garage idag som uppförs.med 40cm tjocka väggar.
Men jag bor på landet, har kvadratmeter på tomten så det räcker (en tjock vägg innebör inte mindre yta invändigt, bara att man får fixa större platta och mer jobb), jag gillar att mura, och har inga problem att få bygglov, så en tjock vägg är liksom inget större problem för mig.
Generellt murar man väl annars med lättbetong istället gör leca, för att få bättre isolervärde och slippa trasslet med Isolering etc. Kan tänka mig att en 25cm lättbetongsten helt utan extra Isolering får rätt ok isolervärde. Det är nog det som är det enkla rätt prisvärda alternativet.
Jag har tidigare kört med vanliga lecablock, utvändig isolering + tjockputs, när jag byggt.
Men hade jag gjort om det hade jag gjort en dubbelmur med 10cm isolering (eller vad man nu vill ha). Men då får man ju typ 15cm + 10cm + 12cm (plus ett par cm för ytskikt). Nog inte så många garage idag som uppförs.med 40cm tjocka väggar.
Men jag bor på landet, har kvadratmeter på tomten så det räcker (en tjock vägg innebör inte mindre yta invändigt, bara att man får fixa större platta och mer jobb), jag gillar att mura, och har inga problem att få bygglov, så en tjock vägg är liksom inget större problem för mig.
Generellt murar man väl annars med lättbetong istället gör leca, för att få bättre isolervärde och slippa trasslet med Isolering etc. Kan tänka mig att en 25cm lättbetongsten helt utan extra Isolering får rätt ok isolervärde. Det är nog det som är det enkla rätt prisvärda alternativet.
Tusen tack för ditt svar!B BSOD skrev:Isolering invändigt brukar man ju inte rekommendera för hus i alla fall, garage kanske inte riktigt har samma fuktbelastning, så det inte blir samma risk för problem? Jag vet inte, du kanske ska beakta den problematiken som invändig isolering medför.
Det brinner lite i knutarna för mig eftersom hantverkarna strax dyker upp. Behöver bestämma konstruktion ikväll.
Har du ett exempel på ett lämpligt lättbetong-block som inte är för brett (begränsad yta).
Ser inga nackdelar med lättbetongen förutom priset samt att det kan vara svårare o få tag i än leca..P plan-g skrev:
Annars kan du mura med 300mm Leca och isolera 50mm utvändigt som ni sedan putsar på då får du en bra vägg..
Tack!R Rejäl skrev:
Är den utvändiga isoleringen vanlig cellplast? Hur är den som putsbärare?
Finja har ett sockelputssystem som är bra, men du behöver inte nödvändigtvis ha det dyra fiberarmerade A bruket som dom föreskriver utan det går bra med ett putsbruk B om man vill spara in lite pengar..P plan-g skrev:
https://www.finja.se/storage/ma/77d...E5986D94280A702B6B/Sockelputssystem_AA_sv.pdf
Lättbetong är oerhört mycket mer frostkänsligt än lecablock.
Det krävs att de aldrig blir blöta för att inte spricka/smula eller för att putsen lossnar.
Kräver också oftast speciell gryndputs för att fästa långvarigt.
Jag hade nog övervägt isoleca. Alternativt 19cm leca mur mer 10cm lättbetong innanför som en skalmur men det blir nog dyrare om du inte murar själv.
Det krävs att de aldrig blir blöta för att inte spricka/smula eller för att putsen lossnar.
Jag hade nog övervägt isoleca. Alternativt 19cm leca mur mer 10cm lättbetong innanför som en skalmur men det blir nog dyrare om du inte murar själv.
Tack!Huddingebo skrev:Lättbetong är oerhört mycket mer frostkänsligt än lecablock.
Hela garaget kommer att byggas kommande veckor och prognosen säger regn och minusgrader på nätterna.
Ok.R Rejäl skrev:
Plattan är redan färdig. Gjord av proffs med kantelement mm.
Om jag sätter lecan kant i kant med plattan och sedan isolerar utvändigt med 50mm cellplast plus puts - ser det konstigt ut att sockeln hamnar typ 8cm längre in?
Nej du går ned med cellplasten hela vägen mot makadambädden så det är inga problem.P plan-g skrev:
Det blir snyggt med en hel fasad..
Tänk på vinteråtgärder varmvatten men inte för varmt vatten när ni blandar bruket samt om det är nattfrost så täcker du all murning med presseningar även murblocken som ni ska mura med..