15 760 läst · 50 svar
16k läst
50 svar
Vilka legala åtgärder jag kan vidta mot grannens planteringar?
Jag menar att din granne kanske har egna önskemål om hur de vill ha sin tomt och de stämmer inte med hur du vill att de ska ha sin tomt, om dessa önskemål inte är kompatibla så är det kanske så att ni båda tycker att den andra grannen vill ställa till problem.B Bengan K skrev:Kanske att du kan utveckla din kommentar! Jag förstår grundtanken att "det inte är ens fel att två bråkar". Den som först planterade bersån i mitten av 70-talet insåg att det börjat bli ett buskage istället för en trevlig berså. Han lät såga ner allt, men hann inte gräva bort rötterna innan han flyttade. Vi har generellt ett gott förhållande till grannarna och har gemensamma gatufester varje år.
Kanske grannen planterar ogräs utmed den planka som jag satt upp i gränsen, för att han vill ha sin tomt sådan. För mig känns den tanken mycket fjärran.maxmsm skrev:
Du hintade tidigare om att grannarna är nysvenskar så de kanske inte har koll på att det är ogräs eller på hur man ska sköta om sin trädgård.B Bengan K skrev:
Jag tycker inte du kan förutsätta att du kan sätta DIN häck i tomtgränsen och att sedan grannen ska sköta halva DIN häck. Särskilt inte om de själva har ett insynsskydd i form av sin syrenberså. Om du är rädd för deras ogräs gräv ner en barriär, men för gudsskull se till att plantera din häck så du kommer åt båda sidorna från DIN tomt. Då kan det inte bli något tjafs någonsin oavsett hur många nya grannar som du får.B Bengan K skrev:
Själv skulle jag bli galen om min granne tryckte ner en ny häck i tomtgränsen utan att fråga och förutsatte att jag skulle ta hand om den, eller att grannen skulle springa in till mig för att klippa! Jag har ju annat att göra än att sköta grannens häck!
Din häck bör stå innan för din tomtgräns så mycket att du kan underhålla din häck, detsamma gäller grannen. Man komma överens om att ha en gemensam häck och då bör man ha papper på det. Bra att ha också vid t.ex. en försäljning där det framgår att det ingår i försäljningen/köpet.B Bengan K skrev:
Jag har svårt att tro att dom skulle ha planterat harkålen avsiktligt. Var får man ens tag på frö eller plantor?
Det känns mer sannolikt att den har kommit med jord eller kompost som dom har förbättrat jorden med vid plantering av häcken och sedan rensat på sin sida. De tror kanske att det som är kvar är på din sida av gränsen och sitter och är sura på att du inte rensar bort din harkål innan den fröar av sig.
Prata med dom och fråga om det är okej att du rensar bort harkålen.
För övrigt står din häck väldigt nära tomtgränsen om harkålen i bilden är på grannens sida.
Det känns mer sannolikt att den har kommit med jord eller kompost som dom har förbättrat jorden med vid plantering av häcken och sedan rensat på sin sida. De tror kanske att det som är kvar är på din sida av gränsen och sitter och är sura på att du inte rensar bort din harkål innan den fröar av sig.
Prata med dom och fråga om det är okej att du rensar bort harkålen.
För övrigt står din häck väldigt nära tomtgränsen om harkålen i bilden är på grannens sida.
Själv förmodar jag att grannen snarare föredrar syrén framför avenbok, och därför har planterat syrén PÅ SIN SIDA av tomtgränsen.B Bengan K skrev:Ditt inlägg innehåller ett fel, i övrigt bra tankar som du framför. Felet gäller att granne inte vill ha kvar häcken. Saken är den att av ena långsidan på tomten har jag en häck på 35 meter, varav 10 meter dött pga en gammal syrenberså på granntomten tagit överhanden. Då jag förmått grannen att ta ner syrenbersån som vetter mot vår tomt, har jag ersatt den döda avenbokshäcken med 10 meter ny avenbokshäck. Jag förmodar att grannen nu vill ta död på denna nysatta häck genom att plantera ny syrenhäck samt snabbväxande ogräs. Hur kan jag agera är min fråga. Tycker ditt svar är positivt.
Att grannen medvetet skulle så ogräs gränsar till konspirationsteorier, rätta till foliehatten och kom in i matchen
Det är väl bara att rycka upp möget? Nu ser ju plantorna ut att försvinna under kveget. Å de står väl på din tomt eller? Någon planka ser jag inte så jag antar att din tomt går fram till där gräsmattan börjar höger om den bruna jorden. Vill du inte ha syrenrötter så kör ner en plåt i kanten. https://for.se/fragor-och-svar/rotter-i-rabatten/B Bengan K skrev:Sannolikt besviken, tog grannen bort halva sin vanvårdade syrenhäck. Häcken var i vinkel och cirka tio meter utmed vår tomt.
För snart 50 år sedan bebyggdes villaområdet. Dåvarande grannar och vi planterade häck som sedan dess omgärdat vår tomt. Grannen söder om oss planterade en syrenberså, varvid cirka tio meter sträcktes utmed vår tomt. Bersån planterades parallellt med vår häck, ett stycke in på grannens tomt.
Efter ett tjugotal år lät grannen såga ner hela bersån, eftersom den blivit större än önskat. Avsikten var att gräva upp rötterna och avsluta bersån.
Vi var tacksamma för detta då rötter och nya skott från syrenbuskaget växte in genom häcken och in i våra trädgårdsland.
Nästkommande granne på den fastigheten lät meddela att han ville låta syrenen växa upp igen, men att då hålla den kort. Så kom nästa granne efter denna ytterligare en granne. Slutligen kom då nuvarande granne och meddelade att hustrun tycker så mycket om syrenhäcken.
Jag påtalade då att syrenhäcken tagit död på vår ursprungliga avenbokshäck och att jag önskar planera ny häck som binder samman de saknade tio metrarna.
Med uppenbar ilska fällde grannen syrenhäcken och grävde upp en stor del av rötterna.
Jag planterade ny häck. Efter någon tid såg jag grannen plantera ny syrenhäck, på samma ställe där bersån tidigare varit.
Sedan är det lite otydligt huruvida det ogräs (harkål) som finns utmed vår planka, vilken markerar tomtgränsen, har uppkommit på egen hand eller har planterats. Hur som helst ser jag det som om grannen försöker ta död på våra nya häckplantor och givetvis försvåra för mig att klippa min häck på hans sida. Tidigare grannar har klippt sin sida, men det går inte längre.
Känner att jag knappt vågar rensa bort ogräset, då det är på grannens tomt. Problemet är att det väller in över våra plantor.
Prata med grannen känns meningslöst, dock tror jag han förstår tillräckligt bra svenska.
Tacksam för alla tankar och möjligheter.