S sinuslinus skrev:
Det ser rätt coolt ut.

Golvnivån blir lika som befintliga huset?

Det verkar som om ni ansluter mot det befintliga längs med takfallet. Har du kollat höjden till takfoten så att du har tillräcklig höjd? På skisserna ser det ut att vara rätt högt invändigt.
Tack!

Ja det ska vara samma höjd är tanken men arkitekten har ritat in två trappsteg ner från övergången vilket hade varit läckert, dock är jag inte så intresserad av att ha de trappstegen av olika anledningar och då kommer övergången befintligt tak —> nytt tag bli en utmaning. Dela gärna om ni har några idéer hur man kan göra för att få det snyggt. Skulle gärna ha ca. 2,80 i takhöjd i tillbyggnaden.
 
S
G GustavLincher skrev:
Tack!

Ja det ska vara samma höjd är tanken men arkitekten har ritat in två trappsteg ner från övergången vilket hade varit läckert, dock är jag inte så intresserad av att ha de trappstegen av olika anledningar och då kommer övergången befintligt tak —> nytt tag bli en utmaning. Dela gärna om ni har några idéer hur man kan göra för att få det snyggt. Skulle gärna ha ca. 2,80 i takhöjd i tillbyggnaden.
Ni lär inte få bygglov med trappsteg till köket om ni river det gamla.

Så här blev de hos mig. Hade gärna haft 3 dm till på höjden men nu blev det 2,9 i höga änden och 2,3 m i låga änden. 7 graders lutning med plåttak.

Du kanske kan få till något med ett pulpettak?
 
  • Takfot, stuprör, vinkel, platt taksegment, takpannor, vita trädetaljer, skuggor, arkitektoniska detaljer, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ni lär inte få bygglov med trappsteg till köket om ni river det gamla.

Så här blev de hos mig. Hade gärna haft 3 dm till på höjden men nu blev det 2,9 i höga änden och 2,3 m i låga änden. 7 graders lutning med plåttak.

Du kanske kan få till något med ett pulpettak?
Tack för bilden!

Tanken var att köket skulle vara i samma höjd som övriga huset och sen att man skulle ta två trappsteg ner för att komma till resterande del och såldes att det gick från 2,4 —> 2,8. Bifogat på bilden ser du två steg från kök ner till matplats. Övergången till befintligt hus är högst upp till vänster.
 
  • Ritning, öppen planlösning, kök, matplats, vardagsrum, möbler, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gillar nivåskillnaderna, det adderar mycket till ett hus tycker jag!
 
E erikjakan skrev:
Jag gillar nivåskillnaderna, det adderar mycket till ett hus tycker jag!
Håller med men i ett område med risk för översvämningar känns det lite dumt att bygga ner sig ytterligare 30-40 cm. Den dagen det är skillnaden mellan översvämning eller ej kommer jag gräma mig.
 
Några till skisser.
 
  • Snitt av modernt loftlägenhet med vardagsrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av en byggnad med interna detaljer, möbler och inredning synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk planritning av ett rum med möbler, inklusive soffa, bord, stolar och köksutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av modernt kök och vardagsrum i öppen planlösning, med möbler, inomhus, datagenererad skiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en öppen kontorsplan med mötesrum, sittplatser, kök och dimensioner angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modellerad, modern containerbyggnad, glasfasad, enfaldigt tak, skorsten, dimensioner angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av modern containerbostad med stora fönster och platt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en containerbostad med fönster, dörr och märkning av dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk 3D-rendering av ett modernt enfamiljshus med måtten angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av trästomme för byggnad med måttangivelser i gråtonad skiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
Wow! Tusen tack! Vilket engagemang.

Detta gav verkligen mig känslan av var vi bör placera en eventuell kamin!
T ToreJ01 skrev:
Några till skisser.
 
Har du pratat med en konstruktör om stabiliteten? Du har inga innerväggar som stöttar mot vind?
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Har du pratat med en konstruktör om stabiliteten? Du har inga innerväggar som stöttar mot vind?
Sålänge alla ytterväggar föeses med plywood, bakom gipsskivorna, så bör inte stabiliteren bli något problem.
 
Det byggs ju stora maskinhallar/hangarer utan innerväggar. Kan inte se att vindlast skulle vara ett problem.
Taket bildar en sandwitch som tar alla vindlaster tror jag.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
R
Stora maskinhallar tillåts röra sig mer än bostäder..
Rör sig långväggen i ett bostadshus så prickar takanslutningarna samt att ljud lär uppstå vid rörelser utöver det vanliga beroende på hur vindutsatt huset ligger..
 
Point taken.
Han får förstärka med fast inspända balkar i plattan.
 
G GustavLincher skrev:
Wow! Tusen tack! Vilket engagemang.

Detta gav verkligen mig känslan av var vi bör placera en eventuell kamin!
Får man nån update om hur det går för dig? Håller själv på och planerar och kalkylerar en tillbyggnad. Vore intressant att veta om hur det blev med kostnader på ett ungefär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.