10 337 läst · 72 svar
10k läst
72 svar
Vilka kostnader behöver jag ha med i budget för tillbyggnad?
Tack!S sinuslinus skrev:
Ja det ska vara samma höjd är tanken men arkitekten har ritat in två trappsteg ner från övergången vilket hade varit läckert, dock är jag inte så intresserad av att ha de trappstegen av olika anledningar och då kommer övergången befintligt tak —> nytt tag bli en utmaning. Dela gärna om ni har några idéer hur man kan göra för att få det snyggt. Skulle gärna ha ca. 2,80 i takhöjd i tillbyggnaden.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 330 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 330 inlägg
Ni lär inte få bygglov med trappsteg till köket om ni river det gamla.G GustavLincher skrev:Tack!
Ja det ska vara samma höjd är tanken men arkitekten har ritat in två trappsteg ner från övergången vilket hade varit läckert, dock är jag inte så intresserad av att ha de trappstegen av olika anledningar och då kommer övergången befintligt tak —> nytt tag bli en utmaning. Dela gärna om ni har några idéer hur man kan göra för att få det snyggt. Skulle gärna ha ca. 2,80 i takhöjd i tillbyggnaden.
Så här blev de hos mig. Hade gärna haft 3 dm till på höjden men nu blev det 2,9 i höga änden och 2,3 m i låga änden. 7 graders lutning med plåttak.
Du kanske kan få till något med ett pulpettak?
Tack för bilden!S sinuslinus skrev:
Tanken var att köket skulle vara i samma höjd som övriga huset och sen att man skulle ta två trappsteg ner för att komma till resterande del och såldes att det gick från 2,4 —> 2,8. Bifogat på bilden ser du två steg från kök ner till matplats. Övergången till befintligt hus är högst upp till vänster.
Några till skisser.
Har du pratat med en konstruktör om stabiliteten? Du har inga innerväggar som stöttar mot vind?
Stora maskinhallar tillåts röra sig mer än bostäder..
Rör sig långväggen i ett bostadshus så prickar takanslutningarna samt att ljud lär uppstå vid rörelser utöver det vanliga beroende på hur vindutsatt huset ligger..
Rör sig långväggen i ett bostadshus så prickar takanslutningarna samt att ljud lär uppstå vid rörelser utöver det vanliga beroende på hur vindutsatt huset ligger..
Får man nån update om hur det går för dig? Håller själv på och planerar och kalkylerar en tillbyggnad. Vore intressant att veta om hur det blev med kostnader på ett ungefär.G GustavLincher skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Installerar diskmaskin, vilka kopplingar behöver jag?
Kök -
Vilka rörkopplingar behöver jag?
Vatten & Avlopp -
Vilka yrkeskategorier behöver vi kontakta för en tillbyggnad?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Funderar på att köpa vår första villa men behöver tips, renoverings kostnader?
Köpa & Sälja hus -
Vilka delar behöver jag för att pusta innervägg?
Byggmaterial & Byggteknik