7 858 läst · 17 svar
8k läst
17 svar
Vilka försäkringar har ni och vad betalar ni?
Jag har skickat frågan till några bolag,vore intressant att få veta exakt varför det är så,lite frustrerande trots allt vid prisjämförelser.Har däremot aldrig haft samma problem med importhojar! (förutom fantasipremier förstås!)Fairlane skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Utan att avslöja för mycket så är det här är min hemmaplan till skillnad från mycket annat här på byggahus där jag är glad amatörFairlane skrev:
Prisberäkningen är beroende av 70-100 olika parametrar där uppgifterna från VTR är bland de viktigaste. Oftast när det blir strul med prisberäkning är det på nya bilmodeller där viss data kan saknas eller är ”ny” för systemet så att man inte vet vad man ska göra med det ännu och måste uppdatera i prisberäkningsmotorn. Då det är tekniskt ganska komplicerat för kundtjänsten att veta exakt vilken av dessa parametrar som saknas kan det tyvärr leda till dåliga svar till kunden som i ditt fall att ”vi vet inte”. Självklart vet vi, men inte just den personen i kundtjänst. I normalfallet brukar ett ärende som ditt eskaleras till först prisanalytikerna som bygger tariffen som brukar kunna se direkt i VTR vad som saknas eller var oväntat. Om de inte hittar felet skickar man det till IT för en djupare analys. Inte ett optimalt upplägg, men det beror till största delen på att VTR är enormt efter tekniskt och vi har ingen möjlighet att få data därifrån i förtid, utan vi måste reaktivt agera när nya modeller börjar dyka upp.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 232 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 232 inlägg
Bara för det blev jag nyfiken att prova att kolla upp mitt pris igen. Jag försökte hos två bolag som jag inte använt tidigare och nu gick det att få pris direkt. Nu är bilen rätt gammal så efter tillräckligt många år så har man kanske fått in rätt värden i VTR.JanneJanne123 skrev:Utan att avslöja för mycket så är det här är min hemmaplan till skillnad från mycket annat här på byggahus där jag är glad amatör
Prisberäkningen är beroende av 70-100 olika parametrar där uppgifterna från VTR är bland de viktigaste. Oftast när det blir strul med prisberäkning är det på nya bilmodeller där viss data kan saknas eller är ”ny” för systemet så att man inte vet vad man ska göra med det ännu och måste uppdatera i prisberäkningsmotorn. Då det är tekniskt ganska komplicerat för kundtjänsten att veta exakt vilken av dessa parametrar som saknas kan det tyvärr leda till dåliga svar till kunden som i ditt fall att ”vi vet inte”. Självklart vet vi, men inte just den personen i kundtjänst. I normalfallet brukar ett ärende som ditt eskaleras till först prisanalytikerna som bygger tariffen som brukar kunna se direkt i VTR vad som saknas eller var oväntat. Om de inte hittar felet skickar man det till IT för en djupare analys. Inte ett optimalt upplägg, men det beror till största delen på att VTR är enormt efter tekniskt och vi har ingen möjlighet att få data därifrån i förtid, utan vi måste reaktivt agera när nya modeller börjar dyka upp.
Det som återigen bekräftades av de sökningarna är att prisskillnaden mellan olika bolag är så stor så rabatten man får av att ha många försäkringar på samma ställe kan vara helt meningslös. I detta fall var bolag 2 dubbelt så dyrt som bolag 1. Om jag då får 10-20% rabatt hos bolag 2 för att jag har många försäkringar där så blir det ändå mycket dyrare än att teckna försäkringen direkt på bolag 1.
Liknande trådar
-
Vilka åtgärder bör jag vidta när jag flyttar in? Grundläggningen och fuktrelaterade risker i källaren
Grund & Markarbeten -
Uppsägning avtal, vilka datum gäller?
Juridik -
Vilka byter fönsterfodret/tätningslister?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Varning för Länsförsäkringar,
Försäkringar -
Vilka diskmedel är okej att använda i minireningsverk
Vatten & Avlopp