Mikael_L
Jag sitter och funderar på hur fina dosor jag ska välja till huset framöver.
Låsfjäder i stutsarna har jag nog tänkt. Gärna 20mm inlopp med.

Jag kan få ED-WA med låsfjäder för 14:-. Säkert en helt OK dosa, som grundnivå.
Men Eljo BP 202 (e1420050) får jag för 18:- och den har ett utlopp för 20mm VP. Men har den låsfjäder t.ex.?
Sen kan man börja titta på Eljos VP2-serie. Men nu börjar det bli svåröverskådligt med alla varianter. Som finesser ser jag flexstutsar (för visst är det bra?) och teleskopisk förhöjningsring som passar alla skictjocklekar.
Grundvarianten har jag för mig är VP-2 (e1421301).
24785-2.jpg
Får jag för 33:-. Den har allt jag önskar utan 20mm VP inlopp, eller hur?

Men VP-2 kombi har 16/20 mm rörinlopp för 41:-. Visst är den sammankopplingsbar med vanliga VP-2'an?

Visst har VP-2 spikkanal?

Vad har ni som jobbar lite mer regelbundet med installation för favoritdosor?

Det här är min favo E1422240 APPARATDOSA, 13/26

• untitled.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
OK ensto's dosa !
Ja den har 16/20 mm utlopp. Låsfjäder antar jag är standard på dessa bättre dosor?

Den verkar inte kunna justeras till valfri skivtjocklek, antingen 13 eller 26 mm eller hur?

Jag antar att du bor i träregelhus... I mitt stenhus får jag vara glad om jag kan fräsa in en ROT-dosa.

Mikael_L
Ja, det ska bli ett träregelhus.
Skivmaterial på väggarna blir antagligen 11mm OSB + 13mm gips, därav mitt lilla intresse för att kunna justera höjden exakt, 24mm istället för 26mm.

Lite löjligt antar jag, det går säkert finfint med 26mm dosa till 24mm i vägg. :surprised:

Men i badrum är det trevligt att kunna justera exakt efter skiva+fix+kakel.

Mikael_L skrev:
OK ensto's dosa !
Ja den har 16/20 mm utlopp. Låsfjäder antar jag är standard på dessa bättre dosor?

Den verkar inte kunna justeras till valfri skivtjocklek, antingen 13 eller 26 mm eller hur?
jo man tar bort den gröna ringen, då blir det 26 mm

Ensto har ju en med utdragbar ring.. fast jag tycker den är lite jobbig att få ut (om man ska montera många). Men den e bra där det ska kaklas. Då kan man i förhand dra ut ringen MAX så kan inte snickarjävlarna kakla in för långt över dosan :)

Jag har aldrig lärt mig tycka om de med justerbar ring typ Eljo vp2 som bilden visar. Tycker mest de kärvar och med lite gips och spackel och skit så är det inte alltid så enkelt som det låter att justera när allt ytskit är gjort.
9 ggr av 10 så vet man ju ad det är för material som ska upp på väggen och så anpassar man sig efter det när man spikar upp dosan. Undantaget är väl om man sätter en 13mm dosa lite för långt in och det sedan åker på 2 lager gips, men i allra värsta fall så betyder ju bara det längre dosskruv för typ 4 öre styck.

Gick på en nit i vecka när jag satte en dosa med 25 mm utstick för gips och spånskiva.

Av lite olika anledningar blev det ingen gips så dosan stack ut 13 mm. Turligt nog så behövde jag inte skruvarna så det var bara att "ansa" dosan med Bosch Multin. Välsignade maskin. :)

Jag, Vi använder Eljo Vp1 levererade utan studsar. (finns ej med i eljos produktkatalog)
Sedan köper man till studsar och diverse tillbehör efter behov.
Enkla bra och billiga.
Det klart justerbara Vp2 är ju kanonbra men dyra som guld.

Danne031 skrev:
Jag har aldrig lärt mig tycka om de med justerbar ring typ Eljo vp2 som bilden visar. Tycker mest de kärvar och med lite gips och spackel och skit så är det inte alltid så enkelt som det låter att justera när allt ytskit är gjort.
9 ggr av 10 så vet man ju ad det är för material som ska upp på väggen och så anpassar man sig efter det när man spikar upp dosan. Undantaget är väl om man sätter en 13mm dosa lite för långt in och det sedan åker på 2 lager gips, men i allra värsta fall så betyder ju bara det längre dosskruv för typ 4 öre styck.
Har du nångång betalt för dosskruvar? Antagligen inte! Dom är snor-dyra! Vi betalar tror jag 2.5kr + moms.. PER STYCK för dosskruvar.. kanske finns billigare nån stans. Vanliga gipsskruvar kostar väl nåt öre?

Rrrrr skrev:
Har du nångång betalt för dosskruvar? Antagligen inte! Dom är snor-dyra! Vi betalar tror jag 2.5kr + moms.. PER STYCK för dosskruvar.. kanske finns billigare nån stans. Vanliga gipsskruvar kostar väl nåt öre?
Nä du har rätt jag har aldrig betalt dom ur egen ficka ;)

Jag kan mycket väl tänka mig att köper man ett pack från Thorsman eller liknande så är det dyrt, men inte fasen kostar en 30mm M3 flera kronor i en järnhandel, det får man ju en liten vagnsbult för.

Ang VP2:
Ja du kan byta studsar fritt i hela systemet.
Ja, de har spikkanaler.

Mikael_L
Danne031 skrev:
Nä du har rätt jag har aldrig betalt dom ur egen ficka ;)

Jag kan mycket väl tänka mig att köper man ett pack från Thorsman eller liknande så är det dyrt, men inte fasen kostar en 30mm M3 flera kronor i en järnhandel, det får man ju en liten vagnsbult för.
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=1964&search_page=

Här köper vi skruv i lösvikt. 180 kr/kg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.