Mats Bengtsson skrev:
Efter lite tester med handsåg och tigersåg så kom jag fram till att det som är absolut bäst är min 280 mm vinkelslip med diamant.

--- Mats ---
Personligen tycker jag det dammar för mycket.

Ett HM blad (Bosch) o en bra tigersåg (läs milwaukee )skär som smör genom lecablocken på kanske 10s helt utan damm.

Mikael_L skrev:
Aha, en presumtiv köpare till en kommande Bosch GCM18SD ... :D
Det låter fint men man skulle ju gråta blod om man langade upp en sten på sågbordet.... men faktum är att jag har en lekavägg som ska vinklas 45 grader två gånger så det är en rejäl drös med tråkiga kap som ska göras....

Nimajneb skrev:
Börja o testa den om inte kap/geren fixar 95 stolpar..

Visst är HM bladen till tigersågen underbara när man kapar leca:wow:
Kapen fixar 95or så det blir liksom aldrig av att fogis kommer fram. Det jag inte kan bära till kapgeren får smaka sticksåg och det inte sticksågen fixar får multimaskinen ta....eller möjligen en japansåg.

Mats Bengtsson skrev:
Jistaness, efter att ha titta på alla dessa spån och ditt frässtål är det enda råd jag kan ge att skaffa ett 5:e verktyg, en mer traditionell fräs, där frässtålet sitter direkt under fräshuset istället för på ett så långt skaft. ;)

--- Mats ---
d^_^b

Patrik_Hed skrev:
När behövs den där då?

//Patrik
När det är för trångt för att komma åt med skruvdragaren. Senast idag fick jag användning för den då kunden förberett hålen för spottarna på bottenvåningen utan att se sig för. Ett av hålen hamnade under en mellanvägg på övervåningen vilket gjorde det omöjligt att komma åt att skruva fast skyddspottan, om jag inte haft vinkel och förlängare

Inte allt för sällan behöver man fästa saker som sitter illa till

spikpistol
skruvdragare
polygrip

Festool Sänksåg
Kap/Gersåg
Spikpistol
Makita LXT 1200 kombi kit (12 olika batteridrivna verktyg som jag anser som ett)

Bland de viktigaste verktygen ser jag också : FÖRBANDSLÅDAN !!!!

För mig är det i nämnda ordning

Justersåg
Överhandsfräs
Med dom två verktygen går det att göra det mesta

Som Hobbit sa förbandslåda är väldigt bra och gärna en sådan som sitter på väggen så man fort och lätt
kan ta ett plåster/förband med en hand och sätta på såret.

Mvh Pär H

Skruvdragare C12 & CXS
Sänksåg TS 55 med skenor
Kap/ger... Kapex
Contactmetern

Skruvdragare
Sticksåg
Contactmeter

Får nöja mig med tre för jag vet inte vilken runner-up som skulle ta fyran: Handöverfräs, vattenpass, hammare, kap/ger..?

Skruvdragare - Blå bosch
Sticksåg - DeWalt (man är ju inte gjord av pengar)
Tumstock
Vattenpass.

Skulle vilja ha en tigersåg - den är coolast av alla verktyg - men har inte hittat något behov ännu.

/Micke

mickearos skrev:
Skulle vilja ha en tigersåg - den är coolast av alla verktyg - men har inte hittat något behov ännu.

/Micke
titta ut på alla fula grenar i trädgården som måste ner innan frosten kommer........
Milwaukee är kung på området

Kan en tigersåg gå genom allt? Jag har ett dokumentskåp med betong inuti. Kan tigernklyva skiten tror ni?

... eller vinkelslip?

Är det betong eller "Brandsäker mjuk sten"?

Det finns blad för gjutjärn som i varje fall också biter på mjukare stenar.

Småskum betong. När man drar till med släggan spricker det inte, det blir bara ett "intryck".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.