Hej alla där ute.. Denna fråga är väl inget med hus och göra men jag tror det finns nån här inne som kan hjälpa mig ändå

Frågan handlar om video övervakning på arbetsplats.

Jag blev helt paff nyss när tjejen ringde mig och var lite iriterad på sin chef.
Chefen hade ringt henne och sagt att ta på sig kepsen.. Jag bara öh... ok. står chefen och smyger på er?.. ne dom har en sån där kamera här.. Då blev jag faktist lite osäker på om detta är lagligt?

Arbetsplatsen i fråga är en korvkiosk/restaurang som serverar kunder som kommer till disken. Så arbetarna står inne i kiosken/köket. Denna del är kamera övervakad utan att det finns nån form av skyltning. Kanske är webcam eller t.o.m proffs utrustning.

Läste lite på data inspektionens hemsida

http://www.datainspektionen.se/laga...ervakning/kameraovervakning-pa-arbetsplatser/

Men jag kan inte förstå om det är lagligt eller olagligt... Verkar hamna innanför PUL lagen..

Jag hade då aldrig i hela mitt liv accepterat detta på en arbetsplats. Det verkar som om deras syfte är att övervaka över anställda så att dom jobbar och sköter sig.. Kiosk ägarna bor ju ca 2 timmar bort från stället och orkar väl inte köra dit hela tiden..

Ägarna hade kanske stölder? Hår i maten?
Det står iaf att samtliga skall informeras och facket frågas.

Sen är det väl begränsat hur mycket en korvkiosk kan ha i kontanter?
Om nu syftet är att få bort stölder så borde väl arbetsgivaren kunna hantera detta på nått annat sätt?
Läste detta från data inspektionen

Det är normalt sett inte tillåtet att:

• Kameraövervaka för att mäta anställdas arbetsprestationer eftersom det anses vara en så pass ingripande åtgärd.

Jag tycker det är ett bra initaitiv från arbetsgivaren. En korvkiosk har ju ofta folk som jobbar där bara kortare tid och kanske inte föstår hur viktigt det tex är med hygienen och alla regler runt detta.
Ett typexempel är just detta med kepsen. Hade han inte haft kameran så fanns väl risken att din tjej tappat ett hårst i moset, kunden klagat o så hade hela karusellen dragit igång.

Hade jag varit kunden, skulle jag skriva om detta här. :)

Visst skojaj jag. Men är det verkligen så fel? Som Nimajneb skrev, det med kepsen...

Helt seriöst folk... Nu i detta fall handlar det inte just om Korvkiosk/kök/restaurang.. Det handlar om sveriges lagar kring video övervakning.. som kanske mjukats upp lite sen EU medlemskapet..

Men i jämförelse mot eran arbetslats.. Om denna keps och hygien blandas ihop till att kamera övervakning känns OK alternativ.

Snickare borde ju filmas på deras albetsplats så kanske dom inte fuskar som gör att folk får större hälsoproblem än just hår i maten.

Industri arbetare borde filmas så alla regler kring skyddhjälm o.s.v används.. Listan är ju oändligt lång.. Vart går gränsen? Man måste ju lita på andra.. Annars kanske man borde ha en mans firma istället. Hade min arbetsgivare filmat mig för att hålla koll på en så hade jag nog gått hem samma dag!

Gränsen går där det handlar om livsmedel och inte livsmedel.....så där borde väl dessa jämförelser vara slut. I övrigt så har jag inte hittat någonstans att det skulle vara godkänt med övervakning på det sättet som arbetsgivaren gör om han inte kan visa på ett godkännande från Länsstyrelsen eller liknande. En övervakningskamera som är godkänd (vilket denna säkerligen inte är, tror att det handlar om en IP-kamera kopplad via internet så att h*n kan kolla på sin dator, vilket också ger möjlighet till inspelning och sparande av filer...fy fy). Jag har sammarbetat en del med securitas och vi har på vissa ställen (kisoker, resturanger främst) hittat "dolda" egna kameror och dom har påvisat att det inte är godkänt.

Glufsglufs skrev:
Gränsen går där det handlar om livsmedel och inte livsmedel.....så där borde väl dessa jämförelser vara slut. I övrigt så har jag inte hittat någonstans att det skulle vara godkänt med övervakning på det sättet som arbetsgivaren gör om han inte kan visa på ett godkännande från Länsstyrelsen eller liknande. En övervakningskamera som är godkänd (vilket denna säkerligen inte är, tror att det handlar om en IP-kamera kopplad via internet så att h*n kan kolla på sin dator, vilket också ger möjlighet till inspelning och sparande av filer...fy fy). Jag har sammarbetat en del med securitas och vi har på vissa ställen (kisoker, resturanger främst) hittat "dolda" egna kameror och dom har påvisat att det inte är godkänt.
Ok.. så då verkar det som om denna typ av övervakning inte helt följer dom rikt linjer som lagarna har. Vissa människor har bara svårt och följa lagar o regler.. irriterar mig nått väldigt..

På större arbetsplatser så finns det ofta arbetsledare som bla har till uppgift att säkerställa att personalen håller sig till reglerna så då behövs normalt sett ingen bevakning.
För att skydda kunderna från mög i maten så är detta ett bra exempel och jag skulle med gott samvete kunna gå till den kiosken o köpa en korv med mos.
Den enda som kan ha problem med detta är den som struntar i reglerna och då får väl vederbörande leta efter ett annat jobb.

Sedan undrar jag vilka EU lagar som har förändrat den svenska lagstiftningen runt detta?

Om kameran är riktad så att den filmar "allmänheten" så krävs det tillstånd från länsstyrelsen (om jag inte minns helt galet).

//Patrik

Glufsglufs skrev:
Jag tror du blandar ihop det med bevakning av allmänheten vilket kräver tillstånd.
Om du läser sidan som TS länkar till så ser du helt klart att det inte finns något som påvisar att arbetsgivaren gjort fel. Det enda är hur TS kan påvisa att personalen inte var informerade om att kameran fanns på plats.

stod det hos vår kära Wikipedia:)

Sverige har länge haft en internationellt sett sträng lagstiftning som styrt kameraövervakningen. Efter Sveriges inträde i EU mjukades den dock upp betydligt. Numera är det mer eller mindre fritt fram att montera upp utrustning för kameraövervakning under förutsättning att man skyltar att övervakning sker.
Kameraövervakning på allmän plats är i Sverige reglerat med en lag som gäller från 1 juli 1998 och heter SFS 1998:150 (lagen.nuRiksdagen) "Lag om allmän kameraövervakning". Lagen gäller endast då övervakningskameran har ett blickfång som på något sätt kan fjärrövervaka och identifiera en person på allmän plats. Med allmän plats menas gator, torg och alla andra platser och lokaler dit allmänheten har tillträde.
Kameraövervakning i banklokaler, postkontor och butiker undantas från kravet på tillstånd, för dessa kategorier erfordras enbart en anmälan till länsstyrelsen. Denna förenkling har gjorts mot bakgrund av behovet av skydd mot rån och stölder i sådana lokaler.
Området innanför ett inhägnat område på en industri t.ex. är inte allmän plats och behöver inget tillstånd från Länsstyrelsen, om kamera inte ser utanför inhägnaden.
Tillstånd ges enbart när övervakningen har till enda syfte att förebygga och avslöja brott.
Butiker behöver söka tillstånd hos Länsstyrelsen som kontrollerar om utrustningen övervakar allmän plats. Om exempelvis ett företag har en parkeringsplats på sin egen tomtmark där det går en allmän väg bredvid måste kamerabilden skärmas av så att inte vägen övervakas. Övervakning av exempelvis allmänna vägar, busstationer med mera ges bara tillstånd för i undantagsfall.
Som privatperson krävs inga tillstånd eller kontroller av anläggningen under förutsättning att man endast övervakar sin egen tomt eller bostad. Det krävs dock fortfarande att de som vistas inom det övervakade området görs medvetna om detta genom skyltning.
På platser dit allmänheten inte har tillträde regleras kameraövervakning av reglerna i personuppgiftslagen. Detta under förutsättning att övervakningskameran är digital.

Nimajneb skrev:
Jag tror du blandar ihop det med bevakning av allmänheten vilket kräver tillstånd.
Om du läser sidan som TS länkar till så ser du helt klart att det inte finns något som påvisar att arbetsgivaren gjort fel. Det enda är hur TS kan påvisa att personalen inte var informerade om att kameran fanns på plats.
En arbetsgivare kan inte kasta upp kameror hur som helst även om dom äger stället där dom har personal/kunder, speciellt inte om det är dolda grejer. Jag vet inte hur kameran är riktad och/eller om den har ljud men det finns nog en hel del i detta fallet som bör granskas ordentligt. Jag har bara lyssnat på vd securitaskillar sagt samt vad jag läst mig till enligt datainspektionen men inte något efter det lades nytt förslag till regeringen.

Nu kom tjejen hem från jobbet..

Fick höra lite mer info om kameran.

Det är en typ av glassboll med lins i. Denna är en kamera som ser 360 grader den sitter även riktning mot kunden (bakgrunden av kunden är delar av köpcentret) t.o.m en av dom stora in/ut gångarna kan nog fångas av kameran i bakgrunden.. Hennes chef hade sagt att det är bara bild.. dom får inte in ljud.. hmm undra om det ens stämmer..

Kameraövervakning regleras i två lagar Dels i SFS 1998:150 lag om allmän kameraövervakning samt i PUL (personuppgiftslagen). Filmar kamerorna ett område dit allmänheten har tillträde så söks tillstånd hos Länsstyrelsen. Filmas endast yta där allmänheten inte har tillträde så gäller PUL och vill du kolla exakt de regler som gäller för detta så surfa in på datainspektionens hemsida för mer information. Exempelvis så gäller lagen om kameraövervakning i en restaurang dit allmänheten har tillträde men i köksdelen dit endast personal har tillgång gäller PUL. Båda lagarna kan dock "lappa över" varandra om till exempel annan personal kan ha tillgång till lokalen exempelvis leverantörer av råvaror etc. Jag är dock ytterst skeptiskt till att detta är tillåtet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.