P
P Patmark skrev:
Det är möjligt att lägga ledarna som en ögla runt plintarna. Man kan förstås ha korta ledare som går raka spåret
Vad säger ni om den här saken då?

Tillåten ledararea anges per terminal, totalt alltså 2 x 2 x 2.5 mm².

Jag vet inte om jag förstår det där med ögla. Men det kanske handlar om att kabeln kommer genom väggen? Då måste ju ledarna läggas i någon form av ögla för att kunna ansluta armaturen. Då får man tyvärr dålig kontroll på vad som händer man man trycker upp lampan mot taket. Ingen bra armatur alltså.

• Gilla
Patmark
  • Laddar…
E
P Patmark skrev:
Intressant! Den ser verkligen inte ut att vara avsedd att vidarekoppla i.

Vad är din åsikt om huruvida det är olämpligt att ändå vidarekoppla i det här fallet? Om vidarekoppling inte går så måste jag antagligen byta armaturen och leta efter en som har mer utrymme. Tråkigt för mig!
Bara att köra, vad är problemet?
Lägg foto med ledarna kopplade.
Har du moment mejsel?

P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tillåten ledararea anges per terminal, totalt alltså 2 x 2 x 2.5 mm².

Jag vet inte om jag förstår det där med ögla. Men det kanske handlar om att kabeln kommer genom väggen? Då måste ju ledarna läggas i någon form av ögla för att kunna ansluta armaturen. Då får man tyvärr dålig kontroll på vad som händer man man trycker upp lampan mot taket. Ingen bra armatur alltså.
Aha! Ja alltså, ledarna som kommer ut ur taket (inte väggen) ur ett VP-rör är väl 15 cm långa eller så. Man har då valet att vira in dom i armaturen eller att klippa dom så korta att dom går rakt in i plintarna. Men kortare än 15 cm känns svajigt, då ser man inte vad man gör när man skruvar fast ledarna i plinten.

En stor förbättring av armaturen av vad jag kan se är om ledarna gick in från sidan i plinten istället, då hade man kunnat vira in ledarna utan att göra någon tvär knix.

P
E El-Löken66 skrev:
Bara att köra, vad är problemet?
Lägg foto med ledarna kopplade.
Har du moment mejsel?
Inget direkt problem, vill bara att det ska vara fint och korrekt och inte ha en hemmapulad look. Trots hemmapul.

E
P Patmark skrev:
Aha! Ja alltså, ledarna som kommer ut ur taket (inte väggen) ur ett VP-rör är väl 15 cm långa eller så. Man har då valet att vira in dom i armaturen eller att klippa dom så korta att dom går rakt in i plintarna. Men kortare än 15 cm känns svajigt, då ser man inte vad man gör när man skruvar fast ledarna i plinten.

En stor förbättring av armaturen av vad jag kan se är om ledarna gick in från sidan i plinten istället, då hade man kunnat vira in ledarna utan att göra någon tvär knix.
Tror du gör svårare än vad det ska va.
Trådar gör en u sväng, inget konstigt eller svårt.

Från början kunde du lossa plikten, koppla och trycka den på plats men nu ser det limmat ut.

• Gilla
Patmark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.