P
Har bytt ut en gammal lysrörsarmatur mot en porslinsarmatur för vanlig E27 men inser att det blir för klent och vill ha en till likadan armatur bredvid. Det finns möjlighet att dra kabel utanpåliggande, men hur ska sammankopplingen ske på ett korrekt sätt? Ska det ske separat med en wago (trångt!) eller ska båda kablarna in i första lampans skruvanslutning? Det senare vet jag att det funkar såklart, men vill gärna ha det korrekt också.

Normalt brukar en ljusarmatur tillåta vidarekoppling. Om det är lämpligt i ditt fall kan jag inte säga utan bilder på armaturen. Men finns det finns det t.ex dubbla terminaler för varje ledare så som på denna variant så är det ju ok.
Elkopplingsklämma, plast, märkt med "N" och "L", flera ingångar, installationskomponent, grå bakgrund.
Är det en typ sockerbit där man får lägga båda ledarna under samma skruv så går det också bra, förutsatt att två ledare får plats.
Vit plast eluttag grenuttag för flera stickproppar, isolerad, enkel design.

P
Får plats gör dom, men det är inga rymliga grejer

• Närbild på plastdel med metallskruv; möjligen del av apparat eller maskin. Text och nummer präglade på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Jag tycker det är ok med två st EK/FK 1.5 där i varje plint.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
En fråga i samma ärende. Utifrån vad som skrivs här tycks det vara en dödssynd med synlig koppar. När man har skruvat fast trådarna i den här rackarn och trycker den mot taket böjs ledarna vid plinten och kopparn blir oundvikligen synlig med typ 2 mm.

Utifrån vad elektriker har gjort i huset tidigare tycks 5-10 mm vara helt ok, även att skala alldeles för långt och pressa in i toppklämmor. Kanske ska jag inte ha det som rättesnöre.

Men i det här fallet är ju hela plintarna också strömförande, spelar 2 mm koppar verkligen någon roll?

E
P Patmark skrev:
En fråga i samma ärende. Utifrån vad som skrivs här tycks det vara en dödssynd med synlig koppar. När man har skruvat fast trådarna i den här rackarn och trycker den mot taket böjs ledarna vid plinten och kopparn blir oundvikligen synlig med typ 2 mm.

Utifrån vad elektriker har gjort i huset tidigare tycks 5-10 mm vara helt ok, även att skala alldeles för långt och pressa in i toppklämmor. Kanske ska jag inte ha det som rättesnöre.

Men i det här fallet är ju hela plintarna också strömförande, spelar 2 mm koppar verkligen någon roll?
Tvärt om, koppar ska vara synlig, detta bekräftar att ni ej klämt på isoleringen.

• Gilla
Patmark
  • Laddar…
Jag tycker det är slarvigt med synlig koppar och direkt farligt om det handlar om 10 mm. 2 mm är ok och oundvikligt som du säger.

Men jag ogillar skarpt denna armatur, Kan ska inte trycka några ledare upp mot taket. Jag hittar inga bra bilder på hur stor kopplingsutrymme man har. Men jag tycker i och för sig att det är fel med den totala frånvaro av isolerat kopplingsutrymme som denna armatur har. Har den verkligen inget bakstycke?

P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker det är slarvigt med synlig koppar och direkt farligt om det handlar om 10 mm. 2 mm är ok och oundvikligt som du säger.

Men jag ogillar skarpt denna armatur, Kan ska inte trycka några ledare upp mot taket. Jag hittar inga bra bilder på hur stor kopplingsutrymme man har. Men jag tycker i och för sig att det är fel med den totala frånvaro av isolerat kopplingsutrymme som denna armatur har. Har den verkligen inget bakstycke?
Stämmer bra, inget bakstycke! Svårt att avgöra hur mycket utrymme det är, kan mäta sen. Men det handlar väl om 1,5-2 cm kan jag tro. Det är möjligt att lägga ledarna som en ögla runt plintarna. Man kan förstås ha korta ledare som går raka spåret och få mindre "kläm", men då ska man lyckas nå in med skruvmejseln mellan taket och armaturen, det tror jag inte att någon blir glad av

P Patmark skrev:
Får plats gör dom, men det är inga rymliga grejer
Den armaturen är inte avsedd att koppla över i utan man sätter en kopplingsdosa och drar ut en kabel till varje armatur.
Och att det är mycket synlig koppar beror troligen på att isoleringen med tiden har krympt. I den typen av armatur är det rätt lämpligt att trä på en skyddsslang som tål värme över trådarna för det brukar bli lite varmare än det som är bra för trådarna som därmed både krymper och blir stela pga att mjukgörarna i plasten torkar bort.

• Gilla
Patmark och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och att det är mycket synlig koppar beror troligen på att isoleringen med tiden har krympt. I den typen av armatur är det rätt lämpligt att trä på en skyddsslang som tål värme över trådarna för det brukar bli lite varmare än det som är bra för trådarna som därmed både krymper och blir stela pga att mjukgörarna i plasten torkar bort.
Fast i det här fallet är det en nyinstallation det handlar om. Den har inte hunnit krympa ännu.

P peroande skrev:
Fast i det här fallet är det en nyinstallation det handlar om. Den har inte hunnit krympa ännu.
Du får nog läsa om dom inlägg TS i tidigt stadium gjorde, det är ett gamalt hus det handlar om och INTE bara den armatur som TS har bytt.

• Gilla
Patmark
  • Laddar…
P
Intressant! Den ser verkligen inte ut att vara avsedd att vidarekoppla i.
E elmont skrev:
Den armaturen är inte avsedd att koppla över i utan man sätter en kopplingsdosa och drar ut en kabel till varje armatur.
Vad är din åsikt om huruvida det är olämpligt att ändå vidarekoppla i det här fallet? Om vidarekoppling inte går så måste jag antagligen byta armaturen och leta efter en som har mer utrymme. Tråkigt för mig!

Eller sätta en kopplingsdosa över rörutloppet med en kabel till varje armatur.

• Gilla
Patmark och 1 till
  • Laddar…
Ifö säger att plinten tar 2 x 2.5 m². Jag är inte säker på ifall det finns krav på att armaturer ska stöda vidarekoppling, men för uttag finns det kravet.

P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ifö säger att plinten tar 2 x 2.5 m². Jag är inte säker på ifall det finns krav på att armaturer ska stöda vidarekoppling, men för uttag finns det kravet.
Per skruvanslutning eller totalt? Tänker att dom kanske menar totalt och att 4x1,5 då blir för mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.