S Spikrätaren skrev:
Bara för att utesluta.. för ett antal år sedan upplevde jag något liknande; ett lågfrekvent ljud, stötvis med en till tre sekunders mellanrum, dygnet runt. Jag sökte febrilt efter ljudkällan samtidigt som nattsömnen urholkades till ett minimum. Efter ett par månader började jag få både fysiska och kognitiva problem. En bekant märkte att allt inte stod rätt till och lånade ut sin stuga i skogen så att jag kunde få sova ut. När jag lagt mig började jag ifrågasätta mitt eget förstånd för samma ljud fanns även där. Först då förstod jag att detta ljud kom inifrån mig själv - en fiktiv signal skapad av skadade hörselceller- tinnitus.
Jag har en hörselskada i botten med tillföljande skarp ton men att detta ytterligare ljud kom från mig själv var svårt att ta in då det låter precis som att det kommer utifrån.
Men har du bekanta som även hör detta kan man ju utesluta min erfarenhet, dock kan ju vi människor ibland ”vilja” höra eller tror oss höra.
Hoppas innerligt att du snart hittar källan till ditt problem.
Nu börjar jag till slut tänka att det kanske är så här för hittar ingenting som kan vara källan. Gick det här brummandet över för dig eller hur blev det?

Hej! Ljudet finns kvar men jag har lärt mig att leva med det. När jag väl förstod att det var jag själv som skapade detta lågfrekventa ljud förlikade jag mig ganska omgående med min situation även om jag fortfarande störs, främst nattetid, går det inte jämföra med innan jag förstod.
Jag har en bullerskada i botten så jag har också ständigt en högfrekvent ton i öronen, denna ton upplever jag dock i öronen jämfört med det lågfrekventa som jag än idag upplever att det kommer utifrån. Märkligt.
Tinnitus behöver inte nödvändigtvis uppstå pga buller. Jag vet inte hur det är för dig men stress, oro och olika livstrauman kan orsaka sådana besvär. Då finns också hopp om att bli kvitt problemen jämfört med om det är fysiskt betingat (buller).
Det viktiga för dig är att svart på vitt få klarhet på ursprungskällan till detta ljud.
Om du vill kan du prova att köra till ett ensligt ställe, parkera, slappna av i bilen och se om du hör detta ljud då - själv gör jag det.
Håller tummarna för dig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.