Ett alternativt sätt att få ner sanden i fogen utan vibbra är att sopa fogarna fulla, spola vatten (precis som pmk nämner försvinner hälften när sanden sätter sig) och därefter sopa på ny sand. Ev vatten ytterligare en gång. Till slut är fogen full.

nä, låt plattorna ligga som dom ligger, funkar det inte (vänta o se ) så är är det väl en annan fråga..

pitufina pitufina skrev:
Nu börjar vår uteplats på framsidan bli någorunda klar. Men är det meningen att man ska vibbra ovanpå markplattorna innan man har på fogsand?

Här är några före och efterbilder:
du ska absolut foga innan du paddar. Sen fogar du igen. Och igen :) asfaltspadda upp till nittio kilo. Inget vatten. Försiktigt i kanterna och se till att stödja kanterna med nåt innan.

B bygg2000 skrev:
nä, låt plattorna ligga som dom ligger, funkar det inte (vänta o se ) så är är det väl en annan fråga..

Om man svarar med en gissning tagen ur luften kan det vara bra att infoga det.

Utan fog är läggningen förstörd inom ett par månader. Och utan att padda på plattorna får man inte ytan jämn. Och paddningen får också ner mjölet ordentligt. Vilket man ser väldigt tydligt med blotta ögat.

Sen trycker man på ett kontrollerat sätt ner plattorna ca 1cm, så om man inte tagit höjd för det så är det förstås tråkigt. Jag brukar stocka 1.5cm högre mot fasta kanter. Som kantsten, asfalt, tröskel Mm.

E Erik Salhammar skrev:
du ska absolut foga innan du paddar. Sen fogar du igen. Och igen :) asfaltspadda upp till nittio kilo. Inget vatten. Försiktigt i kanterna och se till att stödja kanterna med nåt innan.
Vi får väl tro att det löstes ändå, för sisådär 12 år sedan.

• Gilla
Narren666
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Vi får väl tro att det löstes ändå, för sisådär 12 år sedan.
då är det dags att lägg om dom igen, och då är det bra om det blir rätt, eller?

läser du bygga hus som man läser morgontidningen? Kunskap tar tusentals år att föra vidare. Tolv år eller tusen. Det spelar ingen roll för den som letar efter information om ett visst arbetsmoment.

E Erik Salhammar skrev:

läser du bygga hus som man läser morgontidningen? Kunskap tar tusentals år att föra vidare. Tolv år eller tusen. Det spelar ingen roll för den som letar efter information om ett visst arbetsmoment.
Mycket möjligt. Men när svaret redan finns i tråden är det ingenting annat än onödigt att bumpa en 12 år gammal tråd, oavsett hur duktig du tror dig vara på plattläggning.
På de flesta forum blir man avstängd för liknande företeelser.

E Erik Salhammar skrev:

Kallad VM i trådlyft och brukar inte tillföra så mycket...

A Autodidak1 skrev:
Kallad VM i trådlyft och brukar inte tillföra så mycket...
För min egen del så hittar jag mycket användbar information i äldre trådar. Kunskapen blir ju inte sämre bara för att den är äldre. Och tråden hjälper fler än den som startar tråden. Varför har vissa så svårt att förstå detta.. Mysteriskt..

• Gilla
En händig tjej och 1 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
För min egen del så hittar jag mycket användbar information i äldre trådar. Kunskapen blir ju inte sämre bara för att den är äldre. Och tråden hjälper fler än den som startar tråden. Varför har vissa så svårt att förstå detta.. Mysteriskt..
Hittar också mycket i gamla trådar, men kommenterar mycket sällan eftersom det oftast inte är till någon nytta...

Men är det fråga om en följdfråga så är det perfekt. Men att ge är ungefär samma svar som tidigare ger inte mycket

• Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.