23 187 läst · 24 svar
23k läst
24 svar
vibbra på plattor?
Ett alternativt sätt att få ner sanden i fogen utan vibbra är att sopa fogarna fulla, spola vatten (precis som pmk nämner försvinner hälften när sanden sätter sig) och därefter sopa på ny sand. Ev vatten ytterligare en gång. Till slut är fogen full.
du ska absolut foga innan du paddar. Sen fogar du igen. Och igen asfaltspadda upp till nittio kilo. Inget vatten. Försiktigt i kanterna och se till att stödja kanterna med nåt innan.pitufina skrev:
B bygg2000 skrev:
Om man svarar med en gissning tagen ur luften kan det vara bra att infoga det.
Utan fog är läggningen förstörd inom ett par månader. Och utan att padda på plattorna får man inte ytan jämn. Och paddningen får också ner mjölet ordentligt. Vilket man ser väldigt tydligt med blotta ögat.
Sen trycker man på ett kontrollerat sätt ner plattorna ca 1cm, så om man inte tagit höjd för det så är det förstås tråkigt. Jag brukar stocka 1.5cm högre mot fasta kanter. Som kantsten, asfalt, tröskel Mm.
då är det dags att lägg om dom igen, och då är det bra om det blir rätt, eller?C C.Lundin skrev:
läser du bygga hus som man läser morgontidningen? Kunskap tar tusentals år att föra vidare. Tolv år eller tusen. Det spelar ingen roll för den som letar efter information om ett visst arbetsmoment.
Mycket möjligt. Men när svaret redan finns i tråden är det ingenting annat än onödigt att bumpa en 12 år gammal tråd, oavsett hur duktig du tror dig vara på plattläggning.E Erik Salhammar skrev:
På de flesta forum blir man avstängd för liknande företeelser.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Kallad VM i trådlyft och brukar inte tillföra så mycket...E Erik Salhammar skrev:
För min egen del så hittar jag mycket användbar information i äldre trådar. Kunskapen blir ju inte sämre bara för att den är äldre. Och tråden hjälper fler än den som startar tråden. Varför har vissa så svårt att förstå detta.. Mysteriskt..A Autodidak1 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Hittar också mycket i gamla trådar, men kommenterar mycket sällan eftersom det oftast inte är till någon nytta...E Erik Salhammar skrev:
Men är det fråga om en följdfråga så är det perfekt. Men att ge är ungefär samma svar som tidigare ger inte mycket
Liknande trådar
-
Rimiligt med hål mellan gipsplattor i väggar och tak i 8.9m hus?
Hustillverkare -
Hur packetera Eternittak/plattor 150 kvm för att tas till tippen?
Tak & Vind -
Eternitplattor i pannrumstak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilka plattor/marksten passar här?
Altan & Uteplats -
Jag håller på att ta bort gamla vinylplattor
Golv