Viasat gick ihop med CanalDigital och heter nu Allent...
Effekten för de som har Viasat parabol är att man måste rikta om parabolen mot den nya satelliten Thor som CanalDigital använder.
Detta skall Viasat göra med utskickade tekniker utan kostnad men om anläggningen finns otillgängligt till så blir det svårare. Vår parabol sitter vid ett fritidshus i utlandet...
Vi har använt lokal paraboltekniker där tidigare men nu är det ju ett annat problem.

Jag blev uppringd av en tekniker för ett antal månader sedan och han berättade att INNAN man riktar om parabolen så måste man ha uppdaterat mjukvaran i sin box och han skulle maila instruktioner om detta.
Men inget mail kom.

Så nu undrar jag om någon tekniskt bevandrad här kan tala om ifall man måste utföra något själv eller om boxen blir uppdaterad automatiskt om den är uppkopplad mot den gamla satelliten?
Vår box är en Samsung GX-VI680SJ/VIA (står på apparatskylten).

Uppdatering för andra som undrar:
Fick kontakt med Viasat till sist och kunde reda ut problemet.
Min box är alltså en SAMSUNG GX-VI680SJ
Den uppdaterar sig själv om den är inkopplad till satelliten, dvs om man inte haft den avstängd en längre tid så skall den vara uppdaterad.
Kan kollas via Viasat-fjärren:
Meny-Inställningar-Information
Där finns Mjukvaruversion med, och 603 verkar vara OK.
TV-skärm som visar menyn med mjukvaruversion 603 för en SAMSUNG digitalbox.

Gå in på information igen, tryck grön-gul-blå, då får du en utökad lista, leta efter Bootloader 2 (långt ner).
Den ska heta 3845. Heter den inte det så behöver den uppdateras innan vridning, det fixat installatören.

Tack för tipset!
Hittade informationen efter ett tag: 3845!
Så det verkar som om vi är "good to go"! :giggle::cool:

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Hade du inte haft rätt Bootloader tar det ~2min för installatören att uppdatera innan parabolen vrids.

Jag har samma box som trådskaparen och boxen är uppdaterad till senaste mjukvaran .

Har varit uppe o ändrat parabolen en aning åt höger , men signal staplarna försvann inte helt (tappa alltså inte signalen helt vid vridning till nya satteliten), men jag tyckte jag vred en bra bit . jag använde mej av 2 telefoner med facetime för att kunna se signalstaplarna på tv:n .

Undrar om någon insatt kan säga nåt så jag kan kolla att jag är på rätt sattelit . Alltså att jag kan få bekräftelse att jag är på thor . Vill veta att jag verkligen är på nya sattliten

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Är Kanal 9 i HD är du på Thor.
Vid vridning måste även boxen uppdateras från den nya satelliten.

Jag fick ta boxen till en i släkten som redan hade parabolen rikttad mot thor . Så jag åkte dit och uppdatera mjukvaran med boxen mot thor . Sen gick det lättare att hitta rätt sattelit hemma .

Jag trodde först att det räckte ifall boxen hade senaste mjukvaran och att det skulle fungera att rikta om parabolen . Det var iallafall det intryck jag hade fått med den info som fanns . men med lite grävande hitta jag tillslut att boxen måste uppdateras mot thor för att det skulle fungera . D

Det blev då lite svårt läge så att säga . Jag leta efter ett gammalt lnb dubbelfäste , men tror det har blivit kasat på skroten . Hade jag haft det hade jag klarat mej utan att behöva åka till släktingen . Hade ju bara varit ändra plats på lnb när man va riktad mot gamla satteliten

O oskar122 skrev:
Jag fick ta boxen till en i släkten som redan hade parabolen rikttad mot thor . Så jag åkte dit och uppdatera mjukvaran med boxen mot thor . Sen gick det lättare att hitta rätt sattelit hemma .

Jag trodde först att det räckte ifall boxen hade senaste mjukvaran och att det skulle fungera att rikta om parabolen . Det var iallafall det intryck jag hade fått med den info som fanns . men med lite grävande hitta jag tillslut att boxen måste uppdateras mot thor för att det skulle fungera . D

Det blev då lite svårt läge så att säga . Jag leta efter ett gammalt lnb dubbelfäste , men tror det har blivit kasat på skroten . Hade jag haft det hade jag klarat mej utan att behöva åka till släktingen . Hade ju bara varit ändra plats på lnb när man va riktad mot gamla satteliten
Det som laddas ner från Astra är en Bootloader, som gör att du kan ladda ned den nya mjukvaran från Thor
Bra att det löste sig för dig!
Men, du vet väl om att du hade fått en besiktning och byte av eventuella bristfälliga delar in du fått besök av en tekniker?
Dessutom 12mån garanti på justeringen.

Har förstått att det kallas för service uppdrag och att dom eventueelt byter ut bristfällig utrustning. men jag har 2 st paraboler och den ena är en ny 80 cm från i våras med nytt satcr huvud .

Den andra parabolen är en canal digital parabol också den med ganska nytt lnb .

Det var väl kanske bara en princip grej . Jag har pulat själv med alla paraboler sen jag var liten . Hade tv:n med mej upp på garage taket kommer jag ihåg . Så jag har alltid fixat med det själv, så jag ville klura ut detta själv .

O oskar122 skrev:
Har förstått att det kallas för service uppdrag och att dom eventueelt byter ut bristfällig utrustning. men jag har 2 st paraboler och den ena är en ny 80 cm från i våras med nytt satcr huvud .

Den andra parabolen är en canal digital parabol också den med ganska nytt lnb .

Det var väl kanske bara en princip grej . Jag har pulat själv med alla paraboler sen jag var liten . Hade tv:n med mej upp på garage taket kommer jag ihåg . Så jag har alltid fixat med det själv, så jag ville klura ut detta själv .
B Bo Berglund skrev:
Viasat gick ihop med CanalDigital och heter nu Allent...
Effekten för de som har Viasat parabol är att man måste rikta om parabolen mot den nya satelliten Thor som CanalDigital använder.
Detta skall Viasat göra med utskickade tekniker utan kostnad men om anläggningen finns otillgängligt till så blir det svårare. Vår parabol sitter vid ett fritidshus i utlandet...
Vi har använt lokal paraboltekniker där tidigare men nu är det ju ett annat problem.

Jag blev uppringd av en tekniker för ett antal månader sedan och han berättade att INNAN man riktar om parabolen så måste man ha uppdaterat mjukvaran i sin box och han skulle maila instruktioner om detta.
Men inget mail kom.

Så nu undrar jag om någon tekniskt bevandrad här kan tala om ifall man måste utföra något själv eller om boxen blir uppdaterad automatiskt om den är uppkopplad mot den gamla satelliten?
Vår box är en Samsung GX-VI680SJ/VIA (står på apparatskylten).

Sänder Allente via Thor satelliten? De har i så fall gått ut med fel information på deras hemsida. Där sänder de via Sirius satelliten.

• Skärmdump av Allente hemsida som visar information om installation och satellitposition för tv-utsändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Peter Kjellberg skrev:
Sänder Allente via Thor satelliten? De har i så fall gått ut med fel information på deras hemsida. Där sänder de via Sirius satelliten.
Det var skumt. De sa till mig att det var Thor och när den lokala parabolgubben kom och skulle justera in den så fick han inte kontakt med satelliten. Så han kopplade upp boxen mot Internet i stället så att man i alla fall kan se den vägen. Men det går inte att spela in då.
Anläggningen är utomlands (för att se svenska kanaler) så Visasat kan inte gärna skicka sin egen installatör...
Har meddelat svågern som är på plats nu.

B Bo Berglund skrev:
Det var skumt. De sa till mig att det var Thor och när den lokala parabolgubben kom och skulle justera in den så fick han inte kontakt med satelliten. Så han kopplade upp boxen mot Internet i stället så att man i alla fall kan se den vägen. Men det går inte att spela in då.
Anläggningen är utomlands (för att se svenska kanaler) så Visasat kan inte gärna skicka sin egen installatör...
Har meddelat svågern som är på plats nu.
Allente sänder från Thor, 1°W. Var i utlandet finns boxen? Är det en gammal viasatbox, eller vad är det för box?

Ja det är Thor och inget annat. Allente hade skrivit fel info på deras hemsida. Jag har en Nordenparabol med två lnb. Ena är riktad på Sirius och andra Thor. Då var det enkelt att installera boxen. Var bara att skift kabel.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Allente sänder från Thor, 1°W. Var i utlandet finns boxen? Är det en gammal viasatbox, eller vad är det för box?
Tror att det var en Samsung SMT-S5140 med extra hårddisk, köptes 2017 eller så.
Anläggningen finns i Rumänien.
Eftersom satelliten flyttar västerut 4 grader så halkar man ju längre bort från högsignalområdet....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.