Varför inte streama mha Allentes app?
Edit: kanske inte funkar i Rumänien
Edit 2: jodå, appen funkar i hela EU
 
Allentes App installerad var då? I TV:n som är kopplad till parabol-boxen?

Vad vi har gjort när det inte gick att få kontakt med Thor var att vi skaffade en extra nätverksrouter och kopplade in på fiberboxen i lägenheten.
Drog en nätverkskabel till parabolboxen och konfigurerade den för att streama från Internet (Viaplay).
Men det funkade inte pga geo-låsningen till Sverige.

Då fixade jag en extra anslutning till min VPN här i Sverige och vi installerade certifikatet i routern så att den alltid kopplar upp till Sverige den vägen. Då kunde man köra Viaplay direkt i boxen för att se på programmen.

Men en funktion, som tillkom när vi bytte till denna box för några år sedan, var att spela in program på hårddisk, som sedan kunde tittas på vid lämpligt tillfälle.
Denna funktion är borta när man kör med streaming och det är därför vi försöker fixa uppkopplingen mot satelliten.
 
B Bo Berglund skrev:
Allentes App installerad var då? I TV:n som är kopplad till parabol-boxen?

Vad vi har gjort när det inte gick att få kontakt med Thor var att vi skaffade en extra nätverksrouter och kopplade in på fiberboxen i lägenheten.
Drog en nätverkskabel till parabolboxen och konfigurerade den för att streama från Internet (Viaplay).
Men det funkade inte pga geo-låsningen till Sverige.

Då fixade jag en extra anslutning till min VPN här i Sverige och vi installerade certifikatet i routern så att den alltid kopplar upp till Sverige den vägen. Då kunde man köra Viaplay direkt i boxen för att se på programmen.

Men en funktion, som tillkom när vi bytte till denna box för några år sedan, var att spela in program på hårddisk, som sedan kunde tittas på vid lämpligt tillfälle.
Denna funktion är borta när man kör med streaming och det är därför vi försöker fixa uppkopplingen mot satelliten.
Förlåt, Viasatkunder har inte fått tillgång till Allentes app ännu. Du kanske kan använda Viaplay på en Chromecast, Apple-TV eller dylikt? Då har du tillgång till veckoarkiv mm. TV4 finns dock tyvärr ej med där ännu. Viaplay ingår i ditt abb.
 
Tycker det är korkat att man inte kan använda appen bara för att man varit viasat kund tidigare .
Man är ju faktiskt kund hos Allente nu och appen ska ju ingå i alla deras abbonemang .
 
Efter lite guidning så tänkte jag att jag skulle ha tagit tag i att rikta parabolen själv. Det blev ju tyvärr inte gjort förrän idag då.
Tog med boxen (Samsung GX-VI680) till en granne med nyriktad parabol för att få in mjukvaran, vilket jag till slut lyckades med.
Kopplar in boxen hemma igen och knappar mig fram till ”signaltest” på tvn för att hitta Thor. Dessvärre lyckas jag inte hitta den, vad gör jag för fel?
Jag har monterat upp och ned några Viasat paraboler genom åren och det har varit väldigt enkelt att hitta rätt med samma tillvägagångssätt som här ovan. Kan ni ge mig nåt tips innan jag korkar upp skumpan? :)
 
C CIW skrev:
Efter lite guidning så tänkte jag att jag skulle ha tagit tag i att rikta parabolen själv. Det blev ju tyvärr inte gjort förrän idag då.
Tog med boxen (Samsung GX-VI680) till en granne med nyriktad parabol för att få in mjukvaran, vilket jag till slut lyckades med.
Kopplar in boxen hemma igen och knappar mig fram till ”signaltest” på tvn för att hitta Thor. Dessvärre lyckas jag inte hitta den, vad gör jag för fel?
Jag har monterat upp och ned några Viasat paraboler genom åren och det har varit väldigt enkelt att hitta rätt med samma tillvägagångssätt som här ovan. Kan ni ge mig nåt tips innan jag korkar upp skumpan? :)
Kolla så du har rätt LNB-inställning, du och grannen kan ha olika typ av LNB
 
Redigerat:
  • Gilla
CIW
  • Laddar…
udRMyAw.jpg
Som sagt ,som
[SKPG]Zamora nämner . Kolla så du har rätt inställning för lnb
 
  • Gilla
CIW
  • Laddar…
Vilken bootloader ska man ha, innan man riktar om, om man har en smt-s7140?
Står mjukvaruversion 711 på min.
Försöker jag uppdatera mjukvaran (höger pil vid ström på) så startas uppdateringen men ingen nerladdning påbörjas. Är det för att det redan är nersläckt nu?
 
AB_82 AB_82 skrev:
Vilken bootloader ska man ha, innan man riktar om, om man har en smt-s7140?
Står mjukvaruversion 711 på min.
Försöker jag uppdatera mjukvaran (höger pil vid ström på) så startas uppdateringen men ingen nerladdning påbörjas. Är det för att det redan är nersläckt nu?
7140 ska ha Bootloader 258.
När du är inne på information, tryck Grön-Gul-Blå för att få utökad info. Men som du är inne på, det är släckt på Astra nu.
Det är för övrigt 'pil vänster' för att ladda ner Bootloader på Astra, 'pil höger' för Main software på Thor.
7140 tar för övrigt en jäkla tid innan den påbörjar nedladdningen, uppåt 20 min.
Skärmavbild av en guide för uppdatering av satellitbox med instruktioner och systemversioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vill minnas att jag alltid tryckt höger pil då jag uppdaterat min box oavsett om det varit från Astra eller thor.
Ska kolla vilken bootloader jag har.

Men vad gör man egentligen om man inte har rätt bootloader och inte kan få den via astras sattelit? Finns kanske länk där man kan göra det manuellt?

Äh ska börja med att kolla vilken bootloader jag har just nu...
 
Om du har anläggningen i Sverige så erbjuder ju Viasat att deras tekniker kommer hem till dig och fixar installationen.
De har ringt mig ett antal gånger för att boka tid.
Men min är i utlandet och där är det så illa att den nya satelliten har "bättre" riktantenn mot norden så att täckningen vid min parabol är i princip noll....
Lokal paraboltekniker kunde inte få in signal från Thor på de kanaler som är aktuella...

Har fått ordna det så att boxen kopplar upp via Internet i stället, men då försvinner inspelningsfunktionen som den har och jag var tvungen att sätta upp en VPN-server som den kan köra via så det ser ut som om den är i Sverige...
 
AB_82 AB_82 skrev:
Jag vill minnas att jag alltid tryckt höger pil då jag uppdaterat min box oavsett om det varit från Astra eller thor.
Ska kolla vilken bootloader jag har.

Men vad gör man egentligen om man inte har rätt bootloader och inte kan få den via astras sattelit? Finns kanske länk där man kan göra det manuellt?

Äh ska börja med att kolla vilken bootloader jag har just nu...
Har du inte rätt Bootloader får du kontakta kundtjänst. Då kommer en tekniker ut och byter din box, i detta fall skulle jag tippa på att du får en 680 med lös HDD
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Har du inte rätt Bootloader får du kontakta kundtjänst. Då kommer en tekniker ut och byter din box, i detta fall skulle jag tippa på att du får en 680 med lös HDD
Har fel bootloader. Är en tvillingbox, men får kolla med kundtjänst.
Står bara att man kan välja Oneplace. Kan man sätta in en egen hårddisk i dem? Har en disk över.
 
AB_82 AB_82 skrev:
Har fel bootloader. Är en tvillingbox, men får kolla med kundtjänst.
Står bara att man kan välja Oneplace. Kan man sätta in en egen hårddisk i dem? Har en disk över.
Din tvillingbox kommer då bytas ut mot en Samsung 680 enligt Dishturn-programmet. Du får även en HDD på 1 TB
Vad har du för huvudbox?

Så här byts boxarna som har fel Bootloader.
Tabell som visar ersättningsprocess för tv-boxar enligt Dishturn-programmet, inkluderar olika modeller och motsvarande ersättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
jag tippa på att du får en 680 med lös HDD
Det är en 680 jag har nu. Köptes c:a 2017 för att få möjlighet att spela in på hårddisk...
Fast det går bara ifall man kör via parabol, vid Internet-uppkoppling är inte inspelning tillgängligt....
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.