8 483 läst · 22 svar
8k läst
22 svar
Vi renoverar 2,5 kvm wc/dusch i källaren
Vi är i planeringsfasen av att renovera en liten dusch i vår källare. Huset är byggt -75. Vår platta är inte så tunn, men saknar i princip isolering. Eftersom vi har ingjutna syllar som under inga omständigheter får bli fuktiga eftersom de då riskerar att börja lukta så går golvvärme bort i och med risken för omvänd fuktvandring.
Vi har plastmatta idag som inte har släppt så planen är att lägga ny plastmatta. Jag vill mena att om det fungerat i 40 år tidigare så lär det göra det igen.
Helst hade jag velat ha klinker men jag tror det kommer upplevas kallt utan golvvärme.
Vi har plastmatta idag som inte har släppt så planen är att lägga ny plastmatta. Jag vill mena att om det fungerat i 40 år tidigare så lär det göra det igen.
Helst hade jag velat ha klinker men jag tror det kommer upplevas kallt utan golvvärme.
Innan jag renoverade vårat badrum så ställde jag in en duschkabin men då blev de en störande glipa men då hade vi ändå dold rördragning i väggen men anslutningspunkterna i väggen bygger ändå ett par centimeter, plus gänga från den mjuka slangen. Finns ingen riktigt bra lösning på de där som jag fann?
Varför duschkabin förresten? Ni har ju betonggolv som är okänsligt för fukt så varför inte ha ett rollat tätskikt på golv och sen en glasvägg som skärmar av mellan dusch och handfat, en sådan får man ju för typ 1500kr och i den skenan som glasväggen faster i väggen kan man borra hål för utanpåliggande rör på ett snyggt sätt. Genomskinligt glas ger en större rymdkänsla.
Varför duschkabin förresten? Ni har ju betonggolv som är okänsligt för fukt så varför inte ha ett rollat tätskikt på golv och sen en glasvägg som skärmar av mellan dusch och handfat, en sådan får man ju för typ 1500kr och i den skenan som glasväggen faster i väggen kan man borra hål för utanpåliggande rör på ett snyggt sätt. Genomskinligt glas ger en större rymdkänsla.
Redigerat:
I TS fall syns det tydligt på bilderna att dom har fuktvandring i både vägg och golv vilket gör det mindre lämpligt med en tät plastmatta och en bättre lösning med klinker.mexitegel skrev:Vi är i planeringsfasen av att renovera en liten dusch i vår källare. Huset är byggt -75. Vår platta är inte så tunn, men saknar i princip isolering. Eftersom vi har ingjutna syllar som under inga omständigheter får bli fuktiga eftersom de då riskerar att börja lukta så går golvvärme bort i och med risken för omvänd fuktvandring.
Du har kanske ett torrt och bättre grundlagt hus som inte har de problemen och kan då använda en matta. Man får ju göra bedömningen från fall till fall.
Mer rivning, andra förutsättningar som dyker upp, kanske bra kanske dåligt, har inte bestämt mig än.
Den del som är uppbyggd av spånskiva med en dörr vars tröskel också är påverkad av fukten underifrån, detta rivs imorgon.
Tog i med kofoten för att bryta bort en regel-woops! En sten lossnade och trycktes ut i närliggande matkällare
Bara jobbigt att behöva putsa o fixa till
Så här ser det ut från andra sidan och nu går tankarna att eftersom vi ändå ska riva det där hörnet så kanske vi ska norpa lite yta utifrån för att få till lite större rum. Vattenrör i taket måste då i så fall in i wc/dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den del som är uppbyggd av spånskiva med en dörr vars tröskel också är påverkad av fukten underifrån, detta rivs imorgon.
Logga in
Skapa konto
Tog i med kofoten för att bryta bort en regel-woops! En sten lossnade och trycktes ut i närliggande matkällare
Logga in
Skapa konto
Bara jobbigt att behöva putsa o fixa till
Logga in
Skapa konto
Så här ser det ut från andra sidan och nu går tankarna att eftersom vi ändå ska riva det där hörnet så kanske vi ska norpa lite yta utifrån för att få till lite större rum. Vattenrör i taket måste då i så fall in i wc/dusch.
Bra fråga. Har dock inget svar....vill inte duscha mot ytterväggarna så kabin blir det. Klinker blir det och ngt slags tätskikt runt golvbrunnen, troligen som tipsades ovan dvs ngt som andas. Målade väggar m silikat. Dock bygger vi ny vägg för dörr och där drar vi el.
Vi planerar för fullt och har nu plockat fram en gammal tanke...att matkällaren ryker och där blir det bastu. Får se hur det blir. Vecka 10 återkommer Röris så fram tills dess inte så mycket aktivitet.
Vi planerar för fullt och har nu plockat fram en gammal tanke...att matkällaren ryker och där blir det bastu. Får se hur det blir. Vecka 10 återkommer Röris så fram tills dess inte så mycket aktivitet.
Logga in
Skapa konto
Efter många veckors stiltje är vi nu igång och då vi ska husera ca 20 orienterare i huset om några veckor måste vi bli färdiga med denna lilla wc.
Vi har mkt att göra på resp jobb så detta är inte kul, endast betungande
Vi fattade dessa beslut: det vlir ingen bastu endast wc/dusch. murad yttervägg samt en innervägg har blivit målade med silikatfärg. En innervägg reglade vinupp med stålreglar mot golv och yttervägg samt träreglar och gipsväggar. Vi har satt trätak (gick snabbast). Vi har reglat upp för vägg och dörr där vi hade en utmaning då vi återanvände den hemsnickrade dörrkarmen...sned och vind och byggde ny tröskel. Vi kommer att lägga klinker på betongen utan isolering utan golvvärme.
Läget nu:
Storlek är ca 1,3x2,4 ca 3 kvm
Reglar mot övrig källare där vi valt att få ett eluttag, samt lite reglar för skåp och hyllor
Den sneda karmen med den underbart målade dörren (vi vill ha kvar lite av huset äldre delar och jag älskar dörrarna...men kvaliteten kunde vara bättre).
Rummet väntar på fortsättning
Vi har mkt att göra på resp jobb så detta är inte kul, endast betungande
Vi fattade dessa beslut: det vlir ingen bastu endast wc/dusch. murad yttervägg samt en innervägg har blivit målade med silikatfärg. En innervägg reglade vinupp med stålreglar mot golv och yttervägg samt träreglar och gipsväggar. Vi har satt trätak (gick snabbast). Vi har reglat upp för vägg och dörr där vi hade en utmaning då vi återanvände den hemsnickrade dörrkarmen...sned och vind och byggde ny tröskel. Vi kommer att lägga klinker på betongen utan isolering utan golvvärme.
Läget nu:
Logga in
Skapa konto
Storlek är ca 1,3x2,4 ca 3 kvm
Logga in
Skapa konto
Reglar mot övrig källare där vi valt att få ett eluttag, samt lite reglar för skåp och hyllor
Logga in
Skapa konto
Den sneda karmen med den underbart målade dörren (vi vill ha kvar lite av huset äldre delar och jag älskar dörrarna...men kvaliteten kunde vara bättre).
Logga in
Skapa konto
Rummet väntar på fortsättning
Uppdatering. Dåligt av mig men så här blev det.
Första gången jag lade klinker själv. Lite ojämnt men helt ok.
Väggar målade med våtrumsfärg på gipsväggarna samt silikat på de murade. Elen för fläkt dragen.
Klart. Fungerar alldeles utmärkt och vi är nöjda. Men slutsatsen är att det ändå är mycket jobb med så litet wc/dusch och dyrast är ju vvs och el. Allt annat går ju att snåla på.
Första gången jag lade klinker själv. Lite ojämnt men helt ok.
Logga in
Skapa konto
Väggar målade med våtrumsfärg på gipsväggarna samt silikat på de murade. Elen för fläkt dragen.
Logga in
Skapa konto
Klart. Fungerar alldeles utmärkt och vi är nöjda. Men slutsatsen är att det ändå är mycket jobb med så litet wc/dusch och dyrast är ju vvs och el. Allt annat går ju att snåla på.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Liknande trådar
-
Schakta 2500 kvm tomt.
Grund & Markarbeten -
Hjälp med planlösning tvättstuga och spa 25kvm
Planlösningar -
Värmekälla till fritidshus 90kvm (kamin + nibe 2125. FTX? FLVP?)
Fritidshus -
Gjuta betongbalk eller plint till större växthus, 250 kvm
Grund & Markarbeten -
Plåtslagerikostnad för ca 125 kvm?
Tak & Vind