A Aunty skrev:
hur vet ni att det inte är avloppen under husgrunden som är sönder, då är det ju en helt annan sak.
Det filmad och inspekterad av Centralen som besökte hyset pga översvämning i badrum.toa och kök
 
A Alexn72 skrev:
Har du lite bilder så kan du få bra svar på vad som behöver göras
A Alexn72 skrev:
Har du lite bilder så kan du få bra svar på vad som behöver göras
Jac har
 
  • Inspektionskamera med skärm placerad på marmorgolv, visar avloppsrör inuti, nära toalettstol i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria.B
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Är avloppsrören under huset krossade så måste dessa bytas.

Men det går att "dammusga" sig in under plattan för att byta dom rör som är trasiga. (jag antar att det är platta på mark").

[bild]
Ja plattan är på mark det är betongplatta
 
Lite svårtolkade bilder tyvärr
 
Var någonstans exakt har ni lokaliserat de trasiga avloppsrören?
Är det inne i huset, under plattan eller på tomten utanför plattan?
 
  • Gilla
Denimhead
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Undersökningsplikten är kraftigt reducerad när man köper nybyggt. Jag är väldigt skeptisk till att en inspektion av avloppet ingår i undersökningsplikten på ett nytt hus.
Byggahusforumet har ju helt spårat ur på att inget är byggfirmornas fel och att det finns inga dolda fel med vansinnesargument av typen "Felet hade lätt upptäckts om man lyft upp hela huset".

Det kan aldrig förväntas att rören är trasiga på ett nytt hus. Den som har byggt har gjort fel och ska åtgärda felet.

Nu kommer någon naturligtvis hävda att beställaren i egenskap av byggherre är ansvarig för alla fel på huset. :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
Peternow och 13 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Byggahusforumet har ju helt spårat ur på att inget är byggfirmornas fel och att det finns inga dolda fel med vansinnesargument av typen "Felet hade lätt upptäckts om man lyft upp hela huset".

Det kan aldrig förväntas att rören är trasiga på ett nytt hus. Den som har byggt har gjort fel och ska åtgärda felet.

Nu kommer någon naturligtvis hävda att beställaren i egenskap av byggherre är ansvarig för alla fel på huset. :rolleyes:
Hahah, jag är ny på detta forumet men exakt det du skriver har jag snappat upp. Man måste tänka på undersökningsplikten absolut hela tiden annars är det ens eget fel :rofl:
 
  • Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
B Blåis skrev:
Var någonstans exakt har ni lokaliserat de trasiga avloppsrören?
Är det inne i huset, under plattan eller på tomten utanför plattan?
Det värdta är att det under huset. Badrummet 2 meter vardagsrum och köket det är 7 meters skador olika ställen
 
  • Gilla
  • Ledsen
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
H Huda Alhilou skrev:
Det värdta är att det under huset. Badrummet 2 meter vardagsrum och köket det är 7 meters skador olika ställen
Det kommer bli både dyrt och tidskrävande att åtgärda med bra resultat.
 
  • Gilla
R.Fransson
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Denimhead skrev:
Hahah, jag är ny på detta forumet men exakt det du skriver har jag snappat upp. Man måste tänka på undersökningsplikten absolut hela tiden annars är det ens eget fel :rofl:
Du behöver väl egentligen bara tänka på den när du köper ett begagnat hus. Om du t ex köper in husbyggnation så skyddas du istället av konsumentjänstlagen.

Men just krossade avloppsrör i ett relativt nybyggt hus lär falla under dolt fel om det inte fanns någon indikation på detta vid köpet. Även om huset är något begagnat.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
S
H HenrikHuslöse skrev:
Byggahusforumet har ju helt spårat ur på att inget är byggfirmornas fel och att det finns inga dolda fel med vansinnesargument av typen "Felet hade lätt upptäckts om man lyft upp hela huset".

Det kan aldrig förväntas att rören är trasiga på ett nytt hus. Den som har byggt har gjort fel och ska åtgärda felet.

Nu kommer någon naturligtvis hävda att beställaren i egenskap av byggherre är ansvarig för alla fel på huset. :rolleyes:

Nu är iofs. Jag en av forumets kanske mest högljudda motståndare mot dolda fel då jag anser att det är köparens ansvar att renovera gamla hus och inte säljarens. Men ett nybyggt hus är en helt annan sak.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nu är iofs. Jag en av forumets kanske mest högljudda motståndare mot dolda fel då jag anser att det är köparens ansvar att renovera gamla hus och inte säljarens. Men ett nybyggt hus är en helt annan sak.
Jo, för gamla hus men folk resonerar ju likadant för nybyggen, vilket blir helt barockt.
 
  • Gilla
pederlarsson
  • Laddar…
A
H HenrikHuslöse skrev:
Jo, för gamla hus men folk resonerar ju likadant för nybyggen, vilket blir helt barockt.
jo men du måste skilja på helt nybyggt och bara ett nytt hus.
 
  • Gilla
Jonas Lindgren och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
jo men du måste skilja på helt nybyggt och bara ett nytt hus.
Detta är ett fel som ska åtgärdas oavsett om trådskaparen köpte huset på ritning eller när det var färdigställt.

Om man köper ett hus från 1922 är det förståeligt att hela huset behöver åtgärdas. Köper man ett hus från 2022 ska det inte finnas grova fel av denna typ.

Om du köper en ny lagerbil hos bilhandlaren, skulle du godkänna att bromsarna är ur funktion med motiveringen att felet hade kunnat upptäckas vid en besiktning?
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
A
H HenrikHuslöse skrev:
Detta är ett fel som ska åtgärdas oavsett om trådskaparen köpte huset på ritning eller när det var färdigställt.

Om man köper ett hus från 1922 är det förståeligt att hela huset behöver åtgärdas. Köper man ett hus från 2022 ska det inte finnas grova fel av denna typ.

Om du köper en ny lagerbil hos bilhandlaren, skulle du godkänna att bromsarna är ur funktion med motiveringen att felet hade kunnat upptäckas vid en besiktning?
Fast nu är det inte en lagerbil som diskuterades, olika lagar och regler gäller för bilköp och husköp.

så svaret är ja, du får gott svälja felen som kunde upptäckas vid en besiktningen även om huset är mer eller mindre nytt.
Du har fortfarande en långtgående undersökningsplikt. du kan inte luta dig mot att bara för att det är nytt så borde det vara okej byggt.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.