Ett annat alternativ då det ser ut som om det är en takkupan i "rum"

Svartvit bostadsritning, redigering med röd markering, mobilskärm, svensk text, layout kök, rum, sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag personligen hade nog struntat i klk och funderat på att få till ett litet allrum istället (dvs flyttat väggen likt det jag föreslog först) och installerat en kamin mot murstocken. Myspys!
 
  • Gilla
Byggareberg
  • Laddar…
BirgitS
B Byggareberg skrev:
Här kommer vår skiss. Nuvarande badrum tas bort. Väggen mellan tambur och vardagsrum tas bort. En hall skapas till nuvarande sovrum. Jag hoppas kunna konstruera en tvätthiss ned till tvättstugan.

Det stora justeringarna på huset (som jag vet idag) blir att ev. dra nytt avlopp till källaren, ev. axla av väggen samt flytta på elcentralen.

Är det märkligt att ha balkongen ut från badrummet? Vi lär inte använda den speciellt mycket. Tänkte isåfall sätta in en större glasdörr.

Såga gärna planlösningen vid fotknölarna :love:(y)
[bild]
Nackdelen med två dörrar i ett badrum är att det är svårt att få båda långt från duschen, vilket underlättar att få till ett bra fall mellan dörrarna och golvbrunnen.
 
S sturnus skrev:
Like this? For bigger hall use red wall :)

[bild]
Vi har några sneda vägga i huset och det öppnar verkligen upp.
 
richardtenggren
Tja! Den där planlösningen kände jag igen :geek:

S sturnus skrev:
Like this? For bigger hall use red wall :)

[bild]
Det här kändes som ett bra förslag, även om jag gillar ert eget förslag också.
Med ert förslag är väl den givna placeringen av master-bedroom i det nuvarande köket och på så sätt klarar ni er med enbart morgonsol(österläge?), något svalare när det ska sovas. Ni får även in en klädkammare till er själva och ert rum lite avskilt mot barnrummen.
 
B Byggareberg skrev:
Här kommer vår skiss. Nuvarande badrum tas bort. Väggen mellan tambur och vardagsrum tas bort. En hall skapas till nuvarande sovrum. Jag hoppas kunna konstruera en tvätthiss ned till tvättstugan.

Det stora justeringarna på huset (som jag vet idag) blir att ev. dra nytt avlopp till källaren, ev. axla av väggen samt flytta på elcentralen.

Är det märkligt att ha balkongen ut från badrummet? Vi lär inte använda den speciellt mycket. Tänkte isåfall sätta in en större glasdörr.

Såga gärna planlösningen vid fotknölarna :love:(y)
[bild]

It won't be cheap. And it's possible that it's not possible depending on the layout of the ground floor ;-)
And that balcony from the bathroom :(
 
Speaking of small bedrooms. For us older people, they are only used for sleeping (well, not only), but for children they are sometimes the whole world and they should not be tiny. Especially since there are opportunities here.
It seems to me that many of the projects do not take into account that we have knee walls here and we do not have full height over the entire surface.
 
Tack för bra input allihopa. Förstår att du känner igen det @richardtenggren ;) Bra ide med vårt rum. Enda negativa är att tåg går i närheten på den sidan av huset.

Det lär inte bli billigt hur vi än gör, det är vi beredda på. Att axla av en vägg ser jag inte som något större hinder. Det är väl känslan som blir i huset jag är mer rädd för. Det här är ett 20-tals hus, de har onödigt stora rum, men att göra de väldigt mycket mindre tycker jag tar bort själen i huset. Det är bryta väggar, men ändå brant takvinkel så det är fulla kvadratmetrar på hela våningen.

Ska visa förslagen för sambon snart, så fyll på om ni har fler på lager (y)
 
Svaret kanske finns i något inlägg men frågar ändå för att kanske föda en tanke.
Behövs murstocken? Eller kan den rivas?
 
M Mellanbarn skrev:
Svaret kanske finns i något inlägg men frågar ändå för att kanske föda en tanke.
Behövs murstocken? Eller kan den rivas?
Murstocken ska inte rivas, det är inte ett alternativ. Inte för oss och kommunen skulle inte heller gillat. K- och Q-märkt är området.
 
  • Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
Har skissat flertalet varianter. Men denna är egentligen den enda som jag skulle betrakta som ny från tidigare skisser som ritats upp. Avlopp, el, vattenburen värme kan ordnas relativt enkelt genom att gå genom vardagsrummet på nedre plan och sen ned i tvättstugan i källaren.

Kanske märklig indelning av rummen? Kontoret eller vad vi nu ska använda den gamla tamburen till vet jag inte, det känns lite överflödigt. Att få pass med en soffa och en tv där känns lite trångt.

Får tillgång till övervåningen i slutet av veckan så kan börja måtta och tejpa på golvet för att få en bättre känsla.

Ritning av lägenhet med kök, vardagsrum, sovrum, WC och tambur. Handritade markeringar och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I don't know why you're bothering to relocate the bathroom. T marking will increase the cost and sometimes it may turn out that you have to put sewage in the living room!

Arkitektonisk ritning eller planlösning, handritad, skala och mått angivna, inkluderar byggnadsdetaljer, möjligtvis historisk eller äldre stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sturnus skrev:
I don't know why you're bothering to relocate the bathroom. T marking will increase the cost and sometimes it may turn out that you have to put sewage in the living room!

[bild]
Tycker din ritning ser vettig ut i sort. Badrummet kommer bli för litet utan att flytta på fönsterna och att det är två bärande väggar som tagits bort. Gamla tamburen vet jag inte vad det ska användas till, känns som att utrymmet är väldigt outnyttjat. Flyttar man fönstret i sovrummet ovanför badrummet kan det bli vettigt. Vill ha minst 10 kvm badrum.

Korridoren in från tamburen som leder till sovrummen tycker jag ser rätt ut.

Jag har för övrigt tillgång till utrymmet nu!
 
Om det finns möjlighet att ändra trappen så skulle det gå att få lite mer utrymme till badrummet, men fönstret i trappen behöver flyttas i så fall.
Arkitektritning, planritning, byggnadskonstruktion, otydliga texter, trappa, måttangivelser, möjligtvis historisk eller äldre stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M MWHN skrev:
Om det finns möjlighet att ändra trappen så skulle det gå att få lite mer utrymme till badrummet, men fönstret i trappen behöver flyttas i så fall.
[bild]
Att ge sig på trappen blir för stort ingrepp för oss. I så fall skulle jag vilja flytta trappan till mitten av huset. Bygger man runt den som du visar lär man (väl) byta hela trappan för att höjden ska bli likadan överallt. Dessutom åker jag på att ta av krafterna av minst två bärande väggar. Det är en dörr enligt bild nedan som det går en trapp upp till vinden på dessutom.

Arkitektonisk ritning, del av en planlösning med trappa, rumskonturer, handskrivna anmärkningar och röda markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för fel med nuvarande planlösning? Tre rejäla rum som går att bygga om för olika ändamål enligt behov inom de väggarna som finns. En liten trång WC som duger gott som andra WC i huset.
Såvitt jag kan se kan det knappast bli bättre hur mycket pengar ni än satsar på att bygga om.

När barnen har blivit vuxna är det en fördel om vinden går att ändra tillbaka till egen lägenhet så kan ni gammelfolk bo i nedre våningen medan något barn kanske vill bo på vinden med familj och delta i kostnaderna. Om inget barn vill det så kan ni hyra ut vinden igen för att dryga ut pensionerna.

Kasta inte bort pengar och framtida möjligheter!

Enda vettiga ändrigen jag kan se skulle vara att utvidga WC in i köket och slå ihop det lilla mellanrumet med köket så att köket inte blir mindre. Då får man en större och mer praktisk WC tills den dagen när barnen har blivit vuxna.
 
Redigerat:
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.