Vi bor i ett 20-talshus som idag har två lägenheter. Familjen har vuxit och nu har vi slutat hyra ut övervåningen. Vi vill få till tre sovrum och ett större badrum. Man ska kunna gå in i vardera sovrum utan att gå igenom ett annat sovrum. Badrummet ska ha två kommoder/två handfat, toalett och dusch. Takhöjd på planet 290 cm.

Vi vill såklart göra minimala ingrepp, men häng inte upp er på bärande väggar, det går att lösa. Planerar att byta fönster, men de kommer vara på samma placering som idag.

Hur ska vi göra? :giggle:

Se bild på dagens planlösning. Andra bilden är indelad i 1x1 m rutor.

Svartvit ritning av en lägenhetsplan med kök, vardagsrum, sovrum, rum, WC och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektonisk ritning av en lägenhet med kök, vardagsrum, sovrum, rum, WC, tambur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
BirgitS
Kan det här vara något?
Planritning av lägenhet, kök, sovrum, vardagsrum, badrum, WC, markerade ändringar i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WC växer in i köket och blir ett badrum.
Resten av köket blir ett sovrum.
En passage från "tamburen" till det inre sovrummet skapar ett sovrum av vardagsrummet.
 
  • Gilla
lillanutten och 4 till
  • Laddar…
Monokrom lägenhetsplan med överstrukningar i blått och rött; markerar kök, vardagsrum, sovrum och andra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade om möjligt breddat tamburen och fått en bredare hall/allrum.

Badrummet hade jag ökat lite BirgitS men istället för att göra en "tratt" i rummet så hade jag gjort en mellanpassage med garderob :)
 
  • Gilla
datja och 5 till
  • Laddar…
Like this? For bigger hall use red wall :)

Svartvit ritning av lägenhetsplan med kök, sovrum, vardagsrum, WC och tambur markerade. Balkong och signatur synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Wow, det släpper verkligen loss när man ber fler kolla på "problemet". Tack! ;)(y) Jag följer upp med lite tankar som kanske kan föda något nytt.

När man kommer upp för trappen så känns det idag trångt när man gör svängen in mot tamburen. Jag hade gärna sett att sneda väggen från WC tas bort och öppnar upp mer när man kommer upp. Har inga grymma bilder på hur det ser ut idag, här kommer några mäklarbilder från förr. Har inte tillgång till övervåningen än. Spontant vill jag ta mest yta från vardagsrummet eftersom det är störst idag för att få rummen ungefär lika stora, men det är inget måste.

Om sovrummen är stora, behövs det ett allrum på planet då? Tänker att kidsen mest leker på sina rum. Idag delar vi alla på ett sovrum på nedre våningen.

Nedre plan kommer finnas kök, stort matrum, vardagsrum och en stor WC samt väldigt stor hall. Vi har även 90 kvm källare med relax, kontor/gästrum, tvättstuga och förvaring. På vinden går det en trappa upp, finns ca 70 kvm att bygga på här om man vill ha fler rum. Idag finns det ett rum på vinden som är isolerat och byggt som sovrum. Problemet är att man lär ta sig förbi den kalla delen av källaren för att komma till sovrummet.

@sturnus Gillar hur du tänker, det öppnar verkligen upp för en ny planlösning.

Nuvarande badrum
Ett litet, funktionellt badrum med dusch, handfat, toalett och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy från tamburen mot balkong. Till höger är dörr upp mot vind samt trappan upp från entréplan
En ljus hall med trägolv, vita väggar, garderober och en öppen dörr till en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy från tambur mot köket. Dörren till vänster är till badrummet och längst till vänster syns snedväggen.
Rymlig, ljus hall med trämöbler, vita väggar och dörrar, mörkt trägolv, spegling och bågformad passage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy från köket mot tamburen. Här syns också hur mycket utrymme det är mellan vägg och nuvarande fönster.
Ljus inredning, kök och matplats, vita skåp, trägolv, fönster med utsikt, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
Jag gjorde mitt förslag (inlägg 2) så att det skulle bli så små förändringar som möjligt men om du kan tänka dig större så går det ju att göra mer. Badrummet bör ju fortfarande vara i eller i anslutning för nuvarande WC och kök eftersom det är där det finns vatten och avlopp. Det gör att det är svårt att minska ner vardagsrummet så mycket om man just inte vill ha en stor hall som kan fungera som allrum ihop med två mindre barnsovrum.

Eftersom diskbänken i köket är mot "Rum" så kan badrummet placeras i högra delen av köket ev. inkl. "Rum" och det kan bli ett sovrum i vänstra delen av köket. Du kan då få en stor hall men sovrummet blir mindre och badrummet får en sämre form.
B Byggareberg skrev:
Om sovrummen är stora, behövs det ett allrum på planet då? Tänker att kidsen mest leker på sina rum. Idag delar vi alla på ett sovrum på nedre våningen.
Ett allrum fungerar som ett ställe där barn kan titta på TV, spela TV-spel, hänga med kompisar etc.

Är det en murstock i nedre änden av "Rum"?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag gjorde mitt förslag (inlägg 2) så att det skulle bli så små förändringar som möjligt men om du kan tänka dig större så går det ju att göra mer. Badrummet bör ju fortfarande vara i eller i anslutning för nuvarande WC och kök eftersom det är där det finns vatten och avlopp. Det gör att det är svårt att minska ner vardagsrummet så mycket om man just inte vill ha en stor hall som kan fungera som allrum ihop med två mindre barnsovrum.

Eftersom diskbänken i köket är mot "Rum" så kan badrummet placeras i högra delen av köket ev. inkl. "Rum" och det kan bli ett sovrum i vänstra delen av köket. Du kan då få en stor hall men sovrummet blir mindre och badrummet får en sämre form.

Ett allrum fungerar som ett ställe där barn kan titta på TV, spela TV-spel, hänga med kompisar etc.

Är det en murstock i nedre änden av "Rum"?
Ja, det är sant med vatten och avlopp. Nere plan är orenoverad och vi har avlopp i samtliga rum i källaren så placeringen av badrum behöver inte vara där den är idag. Man skulle kunna dela in "rum" till ett badrum och ta en del av köket. Bra tanke! Allrum känner jag inte är ett måste.

Murstocken går som ett upp å nedvänt T, precis som du säger i nedre delen av "rum". Det är en bokhylla/garderob som syns i "rum" längst ned. Går vattenrör och ventilation i samma utrymme.
 
BirgitS
Då är det ju praktiskt att ha badrummet nära där vatten, avlopp och ventilation finns.

Gör då inte hallen för stor utan låt sovrummen bli så stora som möjligt.

Ser fram mot en skiss från dig :)
 
Jo det här är en stor utmaning och mitt hus har en gång varit ett 2-familjshus.
Allt kostar sedan en massa pengar och man kommer snabbt underfund med att mycket inte är flyttbart inom rimliga kostnader. Murstocken, bärande väggar, avloppstammar inkl avluftningar upp på vinden begränsar direkt vad man kan göra. Så "keep it simple" men med en stor plånbok så är ju allt möjligt.
 
P paralun skrev:
Jo det här är en stor utmaning och mitt hus har en gång varit ett 2-familjshus.
Allt kostar sedan en massa pengar och man kommer snabbt underfund med att mycket inte är flyttbart inom rimliga kostnader. Murstocken, bärande väggar, avloppstammar inkl avluftningar upp på vinden begränsar direkt vad man kan göra. Så "keep it simple" men med en stor plånbok så är ju allt möjligt.
Kul att du gjort liknande resa. Bra att du tog upp det här med pengar. Vi räknar med omkring 200k badrum och sen 50k/sovrum. Sen ska trappan fixas med och hallen på entreplan. Vi väljer bra standard utan att ta det dyraste. Vi kommer att göra det som är lagligt själv. Badrummet vet jag att det är rimligt eftersom vi nyss gjort relax i källaren, men pengarna för sovrummen, är det rimligt? Vi ska slipa golv, bredspackla väggar och sätta nytt tak. Stilen blir mot 20-tal utan att komma precis hela vägen dit.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Ser fram mot en skiss från dig :)
Jag kommer med en skiss, lite har vi funderat. Vore kul att få lite tankar av er utan att man själv påverkar för mycket. Sen vill man ju inte att ens egna planlösningar ska bli för sågade ;)
 
B Byggareberg skrev:
Kul att du gjort liknande resa. Bra att du tog upp det här med pengar. Vi räknar med omkring 200k badrum och sen 50k/sovrum. Sen ska trappan fixas med och hallen på entreplan. Vi väljer bra standard utan att ta det dyraste. Vi kommer att göra det som är lagligt själv. Badrummet vet jag att det är rimligt eftersom vi nyss gjort relax i källaren, men pengarna för sovrummen, är det rimligt? Vi ska slipa golv, bredspackla väggar och sätta nytt tak. Stilen blir mot 20-tal utan att precis hela vägen dit.
Jo och kolla mer noggrant var ni har avloppstammar inkl avluftningar, elledningar, värmeledningar, vattenledningar osv.
Det drar iväg mycket i kostnad om man inte har det med från början i kalkylen plus att det då ofta kräver en kunnig hantverkare.
 
Här kommer vår skiss. Nuvarande badrum tas bort. Väggen mellan tambur och vardagsrum tas bort. En hall skapas till nuvarande sovrum. Jag hoppas kunna konstruera en tvätthiss ned till tvättstugan.

Det stora justeringarna på huset (som jag vet idag) blir att ev. dra nytt avlopp till källaren, ev. axla av väggen samt flytta på elcentralen.

Är det märkligt att ha balkongen ut från badrummet? Vi lär inte använda den speciellt mycket. Tänkte isåfall sätta in en större glasdörr.

Såga gärna planlösningen vid fotknölarna :love:(y)
En handritad planritning med anteckningar och måttangivelser. Markerar olika rum: vardagsrum, WC, tambur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Om man gjort badrummet rakt fram så hade man inte behövs göra några stora ingrepp med VVS, och sedan lagt ett sovrum där balkongen är istället.

Då hade man även fått in en till klädkammare i den del som blir kvar av gamla köket.

Ett annat alternativ är att bredda "rum" och göra om det till badrum och ha som ett litet bibliotek/tvhörna rakt fram med en kamin mot murstocken.

Även i det förslaget hade det då blivit ett sovrum där balkongen är
 
Ritning av lägenhet med kök, sovrum, vardagsrum, WC samt markeringar gjorda förmodligen för att planera ändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Byggareberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.