95 379 läst · 170 svar
95k läst
170 svar
Vi bygger pool!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 880 inlägg
Intressant projekt! Jag har grävt grop och håller på att ta bort lite berg som sticker upp på fel ställe, sedan skall det bli pool!
Tittade du något på andra alternativ än Leca-block? Ex termoblock?
Tittade du något på andra alternativ än Leca-block? Ex termoblock?
Jag frågade vår poolguru, Tage, han rekommenderade en gjuten platta och lättklinker.R Robert-san01 skrev:
"Det kommer att hålla i alla tider" sa han.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 880 inlägg
Vi ser det som ett projekt, det får ta lite tid och man finner lösningar efterhand för ritningar finns inte!P Pappa1986 skrev:
Att få igen något i slutändan ska man tänka på om man bygger i spekulation.
Man måste njuta nu!
Grymt projekt! Ser ut som självkompakterande betong, är det så?Paerh skrev:
Förstår men då vi räkna på det så ligger det runt 500tkr.Paerh skrev:
Och vi räknar med att det kanske höjer huset 200tkr. Sen räknar vi att bo i huset i kanske 5 år till, just därför vi dragit oss ur.
Ok, då förstår jag.P Pappa1986 skrev:
Det beror också på om man har barn som bor hemma och uppskattar en pool.
Av alla möjliga alternativ så är väl leca ett av de sämre eftersom väggarna inte står emot varken vattentryck eller marktryck speciellt bra. Vill man bygga permanent är hållfastheten ungefär i följande ordning:R Robert-san01 skrev:
1. Helgjutna väggar, isolering på utsidan. Bäst om man vill kakla.
2. Thermoblock, frigolitlego som fylls med betong och armering. Håller till nästa istid. Ej för kakel.
3. Skalblock + betong
4. Lättklinker? Inte speciellt vanligt att bygga med detta.....
5. Tjälldens thermopool ska man slå ett öga på också. Listigt koncept även om jag personligen föredrar betong...
Tack, men jag kollade noga innan jag själv byggde. Framförallt ville jag veta vad prisskillnaden egentligen var. För den som ändå vill bygga en LECA pool finns en rätt bra byggeskrivning hos Weber. Googla "Leca pool weber" så hittar man. Notera speciellt instruktionen för hur poolen ska fyllas med vatten innan man återfyller helt samt dimensionen på blocken för en 8m pool.Paerh skrev:
Ös på med bilder, alltid kul att se hur andra gör!
Undrar också över hållfastheten med lecablock faktiskt.