Vi har ett gammalt hus med gamla 1+1 fönster i hela huset och ingen isolering i väggarna alls utan de består av 8 cm "timmer", vindpapp och ytterpanel. Huset är på ca 170 m2 och vi har ca 15 cm sågspån i trossbotten men fyllt på 30 cm cellulosa på vinden.

Vi är en barnfamilj med två barn och vår elförbrukning ligger på ca 11000 kwh inklusive uppvärmningen med jordvärmepump.

Ni behöver inte oroa er över att ha 1+1 fönster i verandan, tyvärr har fönstertillverkarna och byggfackhandeln lyckats lite för bra med sina fönsterkampanjer och de flesta tror nu att allt utom 3-glasfönster är värdelöst vilket är långt från sanningen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Imponerande!

Ett modernt hus med den vackraste formgivningen från förr.
Det är bara att gratulera!

grymt! följer

cc80 skrev:
[bild]. Liknar vårat projekt 😃. Gjorde med skorstenen när taket var på 😃
Med källare, så rätt!

Höök2 skrev:
Vi kommer göra precis tvärtom. Mannen arbetat med att bygga platsbyggda kök så det mäktar vi med. fönster överkurs för oss. Pris.... Mycket. De är linoljemålade också innan leverans. Kulturglas. Vi tyckte det var värt att satsa extra på fina fönster, det gör hela skillnaden tycker vi. Ytterdörr fick vi från barnens skola eftersom de skulle byta. Innerdörrar har vi samlat på oss billigt via blocket.
Era fönster verkar helt fantastiska. I vårt hus har tidigare ägare tagit bort fönster från 30-talet och ersatt med tråkiga fejkspröjsade (som går sönder!), drygt hälften har väl bytts ut. De från 30-talet som kvarstår är i jättebra skick och blir helt tokfina bara man målar om dem. Jättetråkigt att så många har bytts ut så jag blir lite avis på era fina :)

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kanonfint hus ni bygger och vilket bra arbete ni gör! :wow:

Får man fråga vad för taklutning det är på huset och vad ni använder lösning för takkonstruktionen. Jag tänker på takstolarna.

Tack! Jag vet inte vad du menar med takstolslösning, dom kom färdiga. Taklutningen är 28 grader om jag minns rätt.

Long time no see här då det varit turbulenta månader med allt från "vi borde nog ha en häst" till att vi ska få ett till barn och bortstädad datorsladd. Och allt däremellan. Men, ni har inte missat något då det inte hänt så mycket synligt med huset. Ventilationen är på plats, isoleringen är klar, elektrikern och rörmokarn har förberett en del och jag har mest ägnat sommaren åt kojabygge och färdigställande av lägenheten - vårt egentliga hem. (Lägenhetsprojektet har tagit drygt två år och fick ett plötsligt slut nu i augusti; se tråden "Vi bygger en gammal våning" fr.o.m. snart.)

IMG_3783.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ladan har börjat ta form också! 150x150-virke och lite gammal teknik.

IMG_4623.jpg
Skapa konto

IMG_4679.jpg
Skapa konto

IMG_4686.jpg
Skapa konto

IMG_4689.jpg
Skapa konto

Återkommer när jag hittat fler bilder.

• Gilla
MTech och 2 till
  • Laddar…
Det här föll mig verkligen i smaken och att göra något liknande finns med nånstans bland galna drömmar och ideer för framtida projekt.

Gillar stilen rakt igenom :)

Hänger inte riktigt med i svängarna här. Bygger ni både hus och totalrenoverar en lägenhet samtidigt? :wow:

Ja det var så ett bra tag men lägenheten är nyligen avslutad och tråden (Vi bygger en gammal våning) uppdateras vartefter jag sorterar ut bilder.

Nu bygger vi bara på huset och det rapporteras löpande.

IMG_3858.PNG
Skapa konto

Blocket med sitt spektra av fynd, vad det nu må vara.

IMG_3654.jpg
Skapa konto

Några begår istället mord. Lemlästade pardörrar i Vasastan i somras.

IMG_4734.PNG
Skapa konto

Karlaplan nu i veckan.

kulle
Deprimerande att se :(

Det är ju bara att sälja på byggvård, tragiskt.

Tyvärr kostar det ibland mer att ta hand om gammla saker än att bara slänga i container . Har slängt otroligt mycket innerdörrar och orginal fönster och trappor från hus i Bromma och Enskede . Det är tyvärr inte lönsamt att ta hand om allt .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.