61 506 läst · 128 svar
62k läst
128 svar
Vi bygger Älvsbyhus Edith
Reglar ut 2x95 i snedtaket och satt masonit för att avdela facken inför lösull. Blir totalt 305mm isolering i snedtaket, 500mm på hanbjälklaget. Gavlarna har jag isolerat med 120+95+95 och lägger ett installationsskikt på 45mm där också så blir totalt 355mm isolering i gavlarna. Nu är det dags att börja plasta, misstänker att det blir ganska pilligt med all tejpning runt stödbenen.
Bara ren bekvämlighet från min sida. Kunde lagt 120+70+70+45 och då skulle det blivit 305mm men hade ändå 95 reglar hemma och kommer inte sakna de få cm extra som det tar i anspråk. Skadar ju inte med lite extra isoleringM Mikaelzii skrev:
B Bwise skrev:
Då har dom ökat rek.
Vi byggde 2017 sista året med deras gamla sortiment.
Då la vi 95x95x45.
Minimum var 220 men vi la lite extra också.
Älvsbyhus lämnade massa 95 isolering så kändes onödigt att köpa 70.
Osäker vad deras rekommendation är nu, var ett tag sedan jag tittade i huspärmen. Första lagret blir 120 hur som helst numera då det är så tjock reglarna som sitter är.M Mikaelzii skrev:
Dagens projekt blev att få med slang för färskvatten och radiatorerna. Som vanligt så tar det längre tid än vad man tror, var ett par böjar som behövde passeras på tomrören som var fördragna som inte var helt enkla att passera. Men nu är rören på rätt plats!
Nästan klar i garaget nu. Bara behandla klart golvet och sätta golvsockel. Blir golvsockel i plast så det inte blir fuktkänsligt. Behandlar golvet med Biltemas betonglasyr.
Hej, har samma hus byggt 2018 och har börjat med övervåningen och följer ditt arbete. Hur fann du hålen för rören vid vatten utkastaren? Hur lägger du rören för värme på övervåningen?B Bwise skrev:
Tomrören har varit synliga hela tiden, har hört att de saknades på de tidigaste husen i nya serien. Misstänker att du får gå genom innertaket istället. Kommer lägga rören på kattvindarna då jag ska isolera ut till takfot.Roland Ulleryd skrev:
Projekten har stått stilla ett tag men nu kom vi igång och har börjat måla lite ute igen samt passade på att barnsäkra spolbrunnarna till dagvattnet, otroligt skönt att ha det gjort.
Idag hände det grejer. Skanska var här och asfalterade gångar och uppfarten. Egentligen så hade vi planerat för plattor men då vi inte kunde se när vi skulle ha tid att göra det så gjorde vi slag i saken och valde asfalt istället. Blev riktigt bra och så skönt att slippa gruset. Nu är det bara att skotta bort gruset framför asfalten och få på lite matjord så är det snart gräsmatta där. Fick med tre tomrör under asfalten också för framtida robotgräsklippare.