63 153 läst · 91 svar
63k läst
91 svar
Vertikalskärare - AL-KO 32 VLE
Då har jag kört över ytterligare en sektion av gräsmattan på ca 100kvm. Denna gång så var det ganska mycket mossa inblandat. Jag började med att ha uppsamlaren monterad. Men det var mer eller mindre hopplöst ihop med mossan. Det är ju så att mossa som rivs upp genererar en stor volym fluffig massa. Detta fyllde uppsamlaren på några meter & sedan så kom det ut klumpvis under uppsamlaren. Så jag skippade uppsamlaren & körde vidare utan denna. Det gick snabbt & smidigt. En otrolig mängd mossa revs upp. Så det var mycket att räfsa ihop efteråt. Nu körde jag inte fjädrarna så djupt, detta för att inte riva sönder hela "gräsmattan" iom mossan. Vill börja försiktigt. Vissa delar körde jag över två ggr, men kan säkert gå över dessa delar igen för att få upp mer. Detta kommer jag göra när gräsmattan återhämtat sig lite. Ja jag kommer ta & köra över hela gräsmattan minst en gång till med någon/några veckors mellanrum tills jag har fått tillräckligt bra status på det "grundläggande". M.a.o. när jag inte får upp så mycket "skräp" mer.
Körde idag även en gräsmattesektion som inte hade mossa, men endel ogräs inblandat i gräset. Liknande det jag körde över igår. Detta parti körde jag också utan uppsamlare för att se hur det såg ut & vad som spottades ut. Men det var inte så mycket mer än ogräs & gammalt gräsklipp. Så på denna sektion hade uppsamlaren funkat fint.
M.a.o. kan man, baserat på två körningar med olika förutsättningar, summera det som att maskinen funkar bra & gör sitt jobb. Uppsamlaren är lite trixig att montera, men funkar bra att använda när det inte är någon större mängd mossa involverat. När det är mossa så funkar det bäst att köra utan uppsamlaren.
Körde idag även en gräsmattesektion som inte hade mossa, men endel ogräs inblandat i gräset. Liknande det jag körde över igår. Detta parti körde jag också utan uppsamlare för att se hur det såg ut & vad som spottades ut. Men det var inte så mycket mer än ogräs & gammalt gräsklipp. Så på denna sektion hade uppsamlaren funkat fint.
M.a.o. kan man, baserat på två körningar med olika förutsättningar, summera det som att maskinen funkar bra & gör sitt jobb. Uppsamlaren är lite trixig att montera, men funkar bra att använda när det inte är någon större mängd mossa involverat. När det är mossa så funkar det bäst att köra utan uppsamlaren.
Ja det är en hel del mossrelaterat kvar. Jag har planerat att köra över gräsmattan fler ggr. med luftaren för att rensa upp. Men jag har även en 'Mossa GTI' samt en säck 'Stroller Plus+ T-Kombi´ liggandes. Så jag kommer förmodligen ta Moss GTI först, sen en sväng till men luftaren & därefter Stroller Plus+ T-Kombi.svartöra skrev:
Har bauhaus variant på Alko maskinen.
Tycker att knivarna känns slöa?! Körde en sväng med knivarna och det vart bara mos av gräsmattan. Ska den verkligen ta med sig hela gräsmattan upp? Såg mest ut som om man var tvungen att så nytt, så jag gick över till fjädrarna.
Hur ofta är det rekommenderat att köra med dom?
Tycker att knivarna känns slöa?! Körde en sväng med knivarna och det vart bara mos av gräsmattan. Ska den verkligen ta med sig hela gräsmattan upp? Såg mest ut som om man var tvungen att så nytt, så jag gick över till fjädrarna.
1-2 ggr om året.eran skrev:Har bauhaus variant på Alko maskinen.
Här en film hur du gör:
http://vimeo.com/43736108
Man får ju prova sig fram med djupinställningen beroende på förutsättningarna. Börja högt & stega ner tills det "känns lagom". Hur mycket som försvinner från underlaget beror ju på vad det består av. Är det bara mossa så blir det nästan inget kvar ner än jord. Är det gräs så blir det "rufsigt".Raskus skrev:
Har även jag beställt denna, men har inte fått den levererad ännu. Det verkar som dom flesta kör med luftarvalsen istället för knivarna, är det inte bättre att köra med knivarna om man vill få en tät matta?
Har ni dålig erfarenhet av knivvalsen eller varför väljer ni att inte använda den?
Tacksam för lite råd om detta då jag aldrig har vertikalskurit tidigare.
Har ni dålig erfarenhet av knivvalsen eller varför väljer ni att inte använda den?
Vertikalskär gör man när gräset har som bäst förutsättningar att växa och återhämta sig, dvs i maj eller aug/sep.mype skrev:Har även jag beställt denna, men har inte fått den levererad ännu. Det verkar som dom flesta kör med luftarvalsen istället för knivarna, är det inte bättre att köra med knivarna om man vill få en tät matta?
Innan resp efter så är det för svalt, och mitt på sommaren för torrt.