Jag tänkte ta tag i att samla ihop alla mina snickeriverktyg. I dag om jag vill ha ett stämjärn så är det en hylla i ett skåp. Behöver jag mätverktyg så är det i en låda på andra sidan verkstaden. Sågar skall vi inte tala om dom finns på tre olika ställen så det är på tiden att jag gör något åt den situationen för nu börjar det bli ohållbart.

Men jag har svårt för att bestämma mig om jag skall bygga ett traditionellt verktygs skåp som kan svälja dom flesta snickeri handverktygen. Eller skall man göra små tavlor med olika verktyg på som man sedan kan placera på väggen.

Jag har inge problem med damm eller fuktig miljö som talar för ett skåp. Jag har inte obegränsat med vägg yta, men det skulle räcka för verktygen på väggen.

Och skall verktygen placeras bakom hyvelbänken eller bredvid?

Så kära forummedlemmar hur skulle ni göra med era snickeri verktyg

Mvh Pär
 
För några år sedan när jag började fundera på upplägget i mitt (lilla) snickeri var jag motståndare till att ha saker på väggarna. Största anledningen var att jag inte ville ha bekymret med att städa bort damm från tusen pinaler. Dessutom har jag putsade väggar vilket gör att man helst vill sätta en plywoodskiva bakom om man ska sätta upp många små pinaler.

Nu några år senare har jag insett att det finns en poäng att hänga upp saker på väggarna. Dels är det delvis outnyttjat utrymme, dels blir det inte så dammigt i mitt snickeri. Fördelarna med överblick och lättillgänglighet talar för vägghängda verktyg.

Hur har jag det då? Jo, saker och ting ligger ganska prydligt förvarat i två verktygshurtsar i plåt med kullagrade lådor. Ett mycket utrymmeseffektivt sätt att förvara det mesta. Alla pinaler finns tillgängliga på samma ställe. Egentligen är detta en mycket bra lösning men då jag gärna vill bygga vettig "inredning" till prylarna så att de ligger still i lådorna blir det en lite mer statisk lösning än vad spikar och krokar på väggarna hade varit. Det är faktiskt en nackdel, man funderar länge på hur "inredningen" och placeringen ska se ut i lådorna och dagen efter det är klart köper man ett nytt verktyg som inte får plats.

Slutsats? Väggen är ett mycket trevligt alternativ som ger bra överblick, tillgänglighet och flexibilitet!
 
Jag har två rum i min verkstad. I det ena en väggfast bänk med stor verktygstavla över. Är väldigt smidigt att ha det mesta precis framför sig. Blåser av den med tryckluft då den blir för dammig.

De andra rummet håller jag på att inreda. Där blir det en flyttbar bänk på golvet, och verktygen i lådhurtsar.
 
Hyllor och skåp, men det ligger oftast i en stor hög innanför dörren efter användandet, fördelen med det är man vet precis var allting ligger.
 
Nu är jag mer en meckare än en snickare. Men jag vill ha mina verktyg på väggarna på uppmärksamhet tavlor. Eggverktyg (stämjärn o dyl) har jag dock skyddat i egna ställ/ hållare i lådor.
 
Uppmärkta tavlor. Uppmärksamhet???
 
Haha, autocorrect var framme igen :)
 
Har själv hängt mina på väggen. Köpte två plasthållare á 49 pix på Jula. Fick plats med nästan allt. Det som inte får plats hamnar i hurtsar. (Eller som cecar33 skrev, i en hög innaför dörren när de är använda. Skönt att fler har det så.)
 
Väl utvalda verktyg på väggen bakom snickarbänken. Här platsar inte morfars gamla borrsväng eller sneda vinkelhakar in, det som sitter på tavlan är enbart sånt som används ofta vid byggen och då kan man hålla det till en ganska begränsad väggyta. Kör standardkrokar och en del egenbyggda upphängningsanordningar.Tycker det är supersmidigt att ha "allt" framför näsan. Stora tvingar, borr, sandpapper, elverktyg o annat förvaras på andra ställen i verkstan.
DSC_0915.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser det ut hos mig. Inte riktigt samma ordning :) ImageUploadedByTapatalk1361107030.938365.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
Lite oordning här oxå...får skylla på motorsågen...:rolleyes:
Jag föredrar väggmonterat, fast jag har ju förmånen att jobba med butiksinredning mm så tavlor, skenor och krokar finns tillgängligt i min vardag... Maskinlådorna förvaras i garderob...

IMG_0566.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ett snickarrum på ca 30m2. Det blir alltid damm, så jag förvarar allt i skåp.
 
Ok än så länge verkar det som om verktyg på tavla är att föredra.
Men jag som då är lite konservativ när det gäller snickeri verktyg. Väljer bort färdiga tavlor med typ krokar eller liknande. Utan det kommer att bli någon form av byggda hållare i trä för respektive verktyg.

Man får ju en snabb överblick på verktygen om dom hänger på vägen. Men å ena sidan så lär man sig fort vart verktygen är oavsett om det är på vägg eller i lådor/skåp.

Ola C tycker du det är några problem med att behöva luta sig över bänken för att nå något verktyg. Alla andra verktyg tex hyvlar är dom i närheten eller?

Fin ordning Remne

AndersS har du gjort "klasiska" verktygs skåp eller är det typ köks skåp.

Lite av min ångest är att jag tycker verkligen om ett eller flera fina skåp med verktygen i. Men jag är en extrem praktisk människa och det kanske inte är så praktiskt att ha skåp. Fast jag har nästan bara skåp (köksskåp) till allehanda förvaring.

Och om man tänker på varför det många gånger är skåp så var det för att det var flera anställda och man var räd om sina prylar så man låste in sina verktyg i ett så kallat "verktygs ram" har jag för mig att det kallas för.
Men jag har inga anställda och kommer nog inte att skaffa det heller.

Om man bygger ett skåp blir det inte så flexibelt när (inte om) man köper ett till verktyg. Å andra sidan så kommer verktygs tavla inte heller bli så flexibel då jag tänker bygga dedicerad hållare för respektive verktyg. så det argumentet faller lite. Visserligen så är det lite lättare att komplettera med en till special bygd hållare på en tavla än i ett skåp (om man inte bygger ett jätte skåp).
Å det är lite knepigt det här kanske får bli både och ?

Pär
 
Tycker inte det är nåt problem att nå verktygen, min bänk är 60 bred. Hade den varit 80 tror jag det blivit jobbigt.

Hyvlarna förvaras än så länge i "skräprännan" i bänken (5ans jack plane skymtar nog till höger i min bild), men tycker lite synd om dom där, så planerar nån sorts hylla till dom. Då börjar det dock bli trixigt, ovanför tavlan blir för högt upp o bredvid blir för långt bort. Får fundera lite på det.

Jag klurade också på skåp men kunde inte hitta någon riktig anledning till det i mitt fall, skåpet skulle alltid vara öppet ändå och då såg jag ingen större vits att ha ett skåp.
 
Du verkar ha funderat rätt rejält på det där, följ din magkänsla.

Jag själv producerar rätt mycket sågspån o damm o har därför (men inte enbart) mina
verktyg för finsnickeri i skåp. Främsta anledningen till att ha dem i skåp är väl att skydda från att sågspån samlas på verktygen, binder fukt och sedan får dem att rosta. Har svårt att tro att man skulle kunna snickra alls utan att tillverka den lilla mängd damm som krävs, men det är utifrån mig själv och mitt sätt att snickra.

Jag har bänktillbehören i fönster rakt framför bänken och verktygen i skåp till vänster om bänken. funkar bra tycker jag,, men dörrarna kan spela en spratt i bland med stora grejer på bänken.

Om jag verkligen inte producerade nåt damm att tala om skulle jag ha öppna tavlor för verktygen, det vore klart skönare.

Bruksverktygen, hänger öppet och är därmed också lite mer ytrost på även om det också säkert har att göra med att man har snabbare till att olja in en dyr hyvel än ett skitstämjärn.

Min bänk är inte så djup och då är det lätt att nå bakom den för "holdfasts" och "dogs".

Fördelen med ett eget skåp är ju att man kan rita det efter sina behov och storlek, bifogar bild på mitt halvvägs in i inredningsarbetet, är fortfarande inte klar.

Så, helst på väggar, öppet om möjligt, skåp annars och sist lådor för min del.

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild kopia 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild kopia 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
VidarH och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.