9 759 läst · 39 svar
10k läst
39 svar
Verktyg till RJ45 uttag
Jodå, det har jag.. tills för bara några veckor sedan körde jag med Zyxel adsl-modem, linksys router och d-link 100mbit switchmycke_nu skrev:
Jag har snickrat ihop en mängd lan både hemma, på arbetsplatser och åt släkt och vänner, och har aldrig haft några problem med att olika ethernet-utrustningar inte fungerat ihop.
Jo, det krävs ju. Jag har kompletterat en central Linksys WRT610n @) med Apples AirPort Express där signalen är svag. Väldigt trevligt att ha full täckning och samma SSID i hela huset. Såväl iPrylar som datorer byter nätverk helt automagiskt.prototypen skrev:
Jag vet inte vilken burk det var som ställde till det, men mitt förtroende för D-Link är ganska lågt efter att ha ägt en mängd av deras produkter. Även min nuvarande Linksys WRT610n som är en av marknadens mera kompetenta konsumentroutrar uppvisar en mängd problem.Daniel78 skrev:Jodå, det har jag.. tills för bara några veckor sedan körde jag med Zyxel adsl-modem, linksys router och d-link 100mbit switch
Jag har snickrat ihop en mängd lan både hemma, på arbetsplatser och åt släkt och vänner, och har aldrig haft några problem med att olika ethernet-utrustningar inte fungerat ihop.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 574 inlägg
D-Link framstår mer och mer som ett företag som "brand:ar" OEM-produkter. Det allt från rena skräpet till superkompetenta routrar för sexsiffriga belopp som kräver konsult att installera.
Annars skulle jag nog skylla på Linksys/Cisco. Utmärkta produkter i sig, men även i ett företagsnät kan samma sak uppstå om man inte har koll på protokollen. Sätt en Cisco-switch i ett nät med 3Com eller HP och det tar bara ett par timmar innan allt har totalstannat och alla lampor lyser konstant. Då gäller det att skruva i adminprotokollen för att få ordning på det. Därför kompletterar man alltid med samma fabrikat för att slippa problem.
Annars skulle jag nog skylla på Linksys/Cisco. Utmärkta produkter i sig, men även i ett företagsnät kan samma sak uppstå om man inte har koll på protokollen. Sätt en Cisco-switch i ett nät med 3Com eller HP och det tar bara ett par timmar innan allt har totalstannat och alla lampor lyser konstant. Då gäller det att skruva i adminprotokollen för att få ordning på det. Därför kompletterar man alltid med samma fabrikat för att slippa problem.
Låter lite drastisktJohan Gunverth skrev:D-Link framstår mer och mer som ett företag som "brand:ar" OEM-produkter. Det allt från rena skräpet till superkompetenta routrar för sexsiffriga belopp som kräver konsult att installera.
Vi kör Netgear, Cisco o HP på jobbet. Skulle dock vilja byta lite för redundansens skull. Blir dyrt o hålla med ersättare...
Precis så har jag gjort. Ta en plåtbit på sisådär 0,5-0,8 mm och såga ett snett snitt i kanten med en vanlig bågfil. Gör likadant i motstående kant men såga snett åt andra hållet (vissa uttag har vinkeln omvänd). Klart.prototypen skrev:
Produkter som diskuteras: "bågfil"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Skall väl uppdatera tråden med att Kroneverktyget var en fullständig dröm att använda. Värt varenda krona trots att jag bara anslöt fyra kontakter. d^_^b
Kanske borde installera lite mer nätverk i kåken trots allt. :wow:
Kanske borde installera lite mer nätverk i kåken trots allt. :wow:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 909 inlägg
Japp, det är mycket roliga än att pilla med skruvmejsel o dyl.mycke_nu skrev:
Och du vet att du vill. Gigabit överallt och aldrig något krångel (kör med en central switch och köp som sagt inte D-link).
..trodde du gillade kryptering..lars_stefan_axelsson skrev:
Har faktiskt ett riktigt litet fint nätverk med 2-3 distribuerade Gbit-switchar (inga patchpaneler här ), men det utgör endast backbone mellan de tunga förbrukarna/servrarna och bredbandet.lars_stefan_axelsson skrev:
Laptopparna får nöja sig men 150 Mbit WiFi, Kroneverktyget i verktygslådan till trots..
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 909 inlägg
Det fina med kabel i väggen är att man inte *behöver* kryptera. Man *får* om man vill, men man måste inte. (Dessutom så har de inte lyckats få en enda trådlös krypteringsstandard rätt, eftersom de av någon anledning vägrar att fråga riktiga kryptologer, men det är en annan femma.)mycke_nu skrev:
Produkter som diskuteras i tråden