F
Kan nån av er som är en riktig fena på möbelsnickeri lista dom nödvändigaste verktygen?
 
Redigerat av moderator:
fsn skrev:
Kan nån av er som är en riktig fena på möbelsnickeri lista dom nödvändigaste verktygen?


Jag tycker att alla verktyg som finns är nödvändigast! :)
För att snickra möbler i massivträ tycker jag att du behöver:

-Rikt/planhyvel och en bordssåg för att få materialet i rätt dimension.

-Linjal, vinkelhake eller kombinationsvinkel och en märkkniv för att rita på fogar osv

-Minst en hyvel för att ta bort spåren från maskinerna ovan. Jag använder oftast en Lie-Nielsen 5½ som jag tycker är perfekt i storlek till det mesta.

-En stöthyvel för att snygga till ändträ, runda av kanter mm

-Några stämjärn

-En fintandad ryggsåg

-Brynen för att hålla verktygen vassa

-En borr av någt slag

med mera...

/B
 
Redigerat:
Utan att vara en riktig fena vill jag gärna göra vad jag kan för att tillföra något till tråden;) Jag, som inte riktigt besitter Bengtns färdigheter med handhyvlar och snarare bygger via MDF-mallar vill gärna lobba för 2 handöverfräsar - en lite mindre, av hög kvalitet, med 8mm spännhylsa för handhållen fräsning, och en större, tex 12mm clas ohlson fräs, i ett hemmabyggt fräsbord.

Dammsugare

Skruvdragare

Pelarborr - med bra borr, forstner istället för flatborr.

strykmått, dels med penna, dels med en kniv i änden.

En massa tvingar och limknektar.

Ett bra, plant bord att arbeta vid. Tex en torsion-box eller ett festool mft.

Riktigt bra belsyning såklart.

en kexmaskin/domino/duo dowel - dominon är favorit i sällskapet.Ingen av maskinerna är nödvändig i ett första skede dock.

smygvinkel

Slipmaskiner, tex en festool ETS 150/3 excenterslip och en festool deltaslip dts400

Slippapper av bra kvalitet. Gärna en mirka abranet eller kanske festools nya motsvarigheter: http://translate.google.com/transla...fklotz.aspx&prev=_t&rurl=translate.google.com
 
Så classes kraftiga 899 kr fräs duger utmärkt som permanent monterad under ett fräsbord?
 
hejsansvejsan skrev:
Så classes kraftiga 899 kr fräs duger utmärkt som permanent monterad under ett fräsbord?
Om du orkar ta dig igenom denna tråden (speciellt de sista sidorna) så får du mer kött på benen. Det korta svaret är att det funkar, men att det blir lite meckigt med höjd/djupinställningen. Personligen avfärdade jag alternativet...
 
Utmärkt är väl en definitionsfråga. Festools nya 2200 12mm fräs är garanterat mycket bättre på allt (för att inte tala om en riktig bordsfräs) Men såklart i en annan prisklass.

Snarare tror jag att det kommer att fungera bra, till ett otroligt bra pris. Lämpligt för den som vill böärja med möbelsnicker helt enkelt.

Här är en tråd där bax är nöjd med sitt fräsbord med classes fräs: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/75327-handoeverfraes-till-bordsmontage.html

och Dr-Jekyll: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/105364-bordsfraes-inte-vertikal.html

Dock verkar det ha funnit olika varianter av Classe-fräsen - Hecke har den äldre, som tydligen var mer rejäl. Jag vet inte vilken variant Dr-Jekyll och Bax har. http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/92682-1-2-handoeverfraesar.html

Tydligen sålde classes för en triton-kopia, kallad DurQ (enligt matiasp i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verkty...-handoeverfraes-foer-bord-och-handhallen.html) Det är med största sannolikhet den som Hecke har, med tanke på att han också skrev något om att det var en triton-kopia: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19517-fraesbord.html

I denna tråd, inlägg 18 skriver hecke lite om de negativa sidorna (men det verkar inte vara så farligt, se inlägg 22) av fräsen: http://www.byggahus.se/forum/verkty...-handoeverfraes-foer-bord-och-handhallen.html I samma tråd inlägg 19 föreslåg Kent/snickarboden en ryobi, för inte så mycket mer pengar.

Sammantaget, baserat på ovanstående, tror jag att classes fräs är rätt mycket maskin för pengarna.
 
F
En 8mm handöverfräs av bra kvalitet på 2000W bördig från 70-talet (gammal men betydligt bättre än den kinesiska 600-700kr fräsen jag hade innan) samt ett tillhörande hemmabyggt bord i 20mm plansslipad aluminium finns samt nån form av bordshyvel ca 10 år gammal. Inte en aning om vad det är för skit men den funkar säkert. Pelarfräs/borr för metall finns också, den får duga. Lite pluggfräsar och annat tjafs finns med. En kexmaskin skulle sitta fint sen är det bara att dra igång.

Nästa fråga. Var kan man inhandla virke (ek, valnöt mm) till realistiska pengar. Hade samlat på mig lite stockar som jag kommit över lite här och där men för några år sen i ett svagt ögonblick så kastades allt.
 
fsn skrev:
En 8mm handöverfräs av bra kvalitet på 2000W bördig från 70-talet (gammal men betydligt bättre än den kinesiska 600-700kr fräsen jag hade innan) samt ett tillhörande hemmabyggt bord i 20mm plansslipad aluminium finns samt nån form av bordshyvel ca 10 år gammal. Inte en aning om vad det är för skit men den funkar säkert. Pelarfräs/borr för metall finns också, den får duga. Lite pluggfräsar och annat tjafs finns med. En kexmaskin skulle sitta fint sen är det bara att dra igång.

Nästa fråga. Var kan man inhandla virke (ek, valnöt mm) till realistiska pengar. Hade samlat på mig lite stockar som jag kommit över lite här och där men för några år sen i ett svagt ögonblick så kastades allt.
Fräs från Elu?
 
F
Micke184 skrev:
Fräs från Elu?
Nej, Makita Router 3600B och den var bara på 1500W. Ganska stadig och gedigen pjäs. Tror att den är från 1977 eller 1978.
 
Rörande linjaler så är stålskalor och skjutmått inte så dumt.
En rätt stor del av det färdiga resultatet beror på hur noggrann man varit med måtten.

Överblivna bitar av laminatgolv är suveränt att bygga olika jiggar av och de har man stor nytta av.

Ett bra stämjärn alt bildhuggarjärn för att t ex rensa tapphål alt runda av tappar är inte så dumt.

En bandputs sparar mycket tid.

/Kent
 
Daniel_N, du har ju helt rätt om fräsar. Vad rekommenderar du som start-kit av lämpliga stål?
/B
 
Föresten måste jag nog lägga till några tvingar. Man behöver alltid fler tvingar...
/B
 
För att komma igång med handöverfräs är det nog bäst att köpa en box. Jag köpte en på Swedol för att ha de vanligaste stålen (8mm skaft). Man skulle nästan kunna skämta och säga att man ska förstöra de stålen i lärprocessen när man prövar sig fram och kollar hur mycket man kan ta och hur resultatet blir. När det börjar bli dags för lite större noggrannhet kör jag med Festool, CMT och Cobolt, och de har hittills aldrig gjort mig besviken, men det finns ju många många andra också som är bra.

Typer av stål då:
Några vanliga pinnfräsar om de heter så, 8,10,12 typ samt kanske 20 och 25mm, allt detta för spårningar. Några bra avrundningsfräsar med avtagbara kullager.
Kanske viktigast för finsnickeri: kopierfräsar med kullager. En med bottenlager och en med topplager.

Fyll på.

Och fler tvingar förstås.
 
Daniel_N skrev:
Slipmaskiner, tex en festool ETS 150/3 excenterslip
Har du en sådan, och hur är den i så fall jämfört med RO150?
 
ACME skrev:
Har du en sådan, och hur är den i så fall jämfört med RO150?
Jag har bara testkört den. Jämfört med rotexen så är den mer välbalanserad, med motorn mer rakt ovanpå paden. Dessutom är den mycket lättare, och den är ännu mjukare att köra med, det räcker i princip att man håller i sladden. Dammutsuget är också på topp.

Däremot går avverkningen såklart inte att jämföra. 3mm slag istället för 5mm på rotexen skall teoretiskt ge en bättre yta - om det är så i verkligheten vet jag inte.

Alla som har kommenterat dessa 2 (rotex och ETS 150/3 - som för övrigt verkar vara en otroligt vanlig kombo) kör först med rotexen för det grovba, och byter sen så snart som möjligt till ETSen. ETSen verkar vara en av de maskiner där festool inte har någon konkurrans. För rotexen finns ju ändå värdiga motståndare i form av bosch turbon och någon makita.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.