bengtn skrev:
Daniel_N, du har ju helt rätt om fräsar. Vad rekommenderar du som start-kit av lämpliga stål?
/B
Jag håller i princip helt med mr handyman, även om jag nog skulle vilja lägga till en fasfräs med styrlager, som man kan fräsa av kanter 45 grader med. Och så skulle jag vilja lägga till en avrundningsfräs med riktigt liten diameter - cobolt har en med 1,6mm diameter, för att avrunda kanter där det knapp skall synas att kanten är avrundad. Sen skulle jag vilja lägga till ett som har en rundad topp, för fräsning av nedsänkningar i en skiva, för att skapa tex en skål.

Precis som mr handyman säger så är kopierfräsarna a och o. Jag jobbar mycket med att skära till mallar i mdf (man har många försök på sig till att de blir perfekta då) och sen bara kopiera till det material man vill jobba med.

Jag började med att köpa ett dewalt-set som har varit riktigt bra. Dock har det visat sig efterhand att det nog hade blivit nästan lika billigt att köpa just de jag behövde istället - där är vissa stål som jag aldrig har använt. Dock har jag efterhand kompletterat med cobolt-fräsar, precis som dewaltfräsarna så har jag aldrig blivit besviken på dessa - riktigt bra kvalitet.

Angående billiga fräsar så är jag lite kluven. Resultatet blir ofta bättre än vad deras pris indikerar. Däremot är jag rädd för vad som händer om de går sönder när fräsen snurrar i 25K rpm - och det känns som att risken för att frässtål ska gå sönder är större ju billigare stålen är, generellt sett.

Men samtidigt tycker jag att billiga fräsar är toppen för grovfräsning, tex så ska jag snart fräsa bort ca 10mm över en yta på ca 400x700 på en ekskiva - då blir det förmodligen 8-9mm med ett billigt stål och sen den sista millimetern med ett dyrt stål.

Viktigt med fräsning är att resultatet oftast blir bättre ju mindre fräsen tar. Att jobba så nära som möjligt med sticksåg/billigt frässtål och sen ta det allra sista med ett fint stål tycker jag funkar bäst.
 
Jag vill också lägga till bench cookies som vi talade om för inte så länge sedan - riktigt enkla och trevliga.

och lite smarta jiggar till fräsbord+bordssåg för tex 45-graders geringar, såga kanter raka etc.

en räls eller hemmagjord skena för fräsen är trevligt

en sänksåg med skena är inte dumt heller
 
Det var bra tillägg, jag hade inte allt i huvudet. Just mikroskopisk kantavrundare har jag aldrig tänkt på men en kantbrytare verkar ju rätt smart.

Sen finns det ju en uppsjö av limfogsfräsar också, och det är inte så dumt för möbelsnickeri heller.

För övrigt är ett bra ställe att limma på A och O för massivträ eller lamellträ. Plano limpressar pratar folk om emellanåt. Har aldrig provat, men det verkar bra.
 
För säkerhets skull vill jag lägga till på listan Tvingar, när man tror att man har tillräckligt många inser man kort därefter att det fattas.
 
En dator med Internetuppkoppling och en samling länkar till diverse woodworking-siter brukar inte sitta i vägen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.