Funderar på att köpa en billigare men kraftfull handöverfräs för permanent bordsmontage. Classe's största Cotech med möjlighet till 12 mm fräsar t ex. Vet någon om möjligheten att montera bort fjädrar mm på denna då dessa mest är i vägen vid bordsmontage och fungerar i så fall fininställningen av fräsdjupet fortfarande. Viktigaste frågan av alla är väl om den mekaniskt är tillräckligt stabil och glappfri för den här tillämpningen, är trots allt ute efter precision! Har ni några andra förslag i budgetklassen mottages dessa tacksamt!
 
Jag har monterat Classes största fräs i ett bord och är mycket nöjd.
Har dock inte monterat bort några fjädrar eller nåt.
Jag byggde en anordning så jag justerar höjden via en gängstång med ratt.
 
bax skrev:
Jag har monterat Classes största fräs i ett bord och är mycket nöjd.
Har dock inte monterat bort några fjädrar eller nåt.
Jag byggde en anordning så jag justerar höjden via en gängstång med ratt.
Har du några bilder på det?
Jag ska nog bygga ett bord själv:)
 
Jag kan fixa några bilder, vet dock inte hur man lägger upp dom på nätet.
 
bax skrev:
Jag kan fixa några bilder, vet dock inte hur man lägger upp dom på nätet.
Använd Avancerat läge inte snabbsvar. När du klickat på "Avanserat läge" kommer du till en ny sida och där klickar du på knappen "Bifoga filer till inlägget"
 
OK!
Skall testa, kan ta några dagar.
 
Är främst intresserad av anordningen som man justerar höjden med via en gängstång med ratt :)
 
Jag är också intresserad, ffa av gängstångenmanicken! Har kollat runt lite efter "router lifts" men de verkar inte gå att köpa i Sverige... Just nu lutar det år stora classemaskinen med ett enkelt bord, ungefär som pernittas berömda.
 
Alla dessa fräsplattor, i aluminium eller plast, för infällnad i bord som finns att handla i USA med iläggsringar och guider i mässing verkar också lysa helt med sin frånvaro eller har jag fel ? Finns det någon svenk leverantör av dessa fiffigheter?
 
Köp från Axminster ( www.axminster.co.uk) i England. De har allt och stämmer av fraktkostnad innan de skickar .Grejorna kommer hem till dörren via DHL.

Grejor från Trend kan köpas hos www.Toolbox.se.

MVH HändigeHerrn
 
Nu skall vi se om det blir några bilder på min Hi-Tech-anordning :D

Man justerar höjden med ratten, och måste samtidigt släppa på spärren till pelarna med den andra handen. Jag har inte brytt mig om att kolla vad gängstigningen är på stången, det går snabbt att justera höjden ändå. Och man kollar ju alltid på en provbit först.
Lite råddigt, men vad tusan, det är i princip en prototyp.
Jag ska bygga bättre anhåll mm. bara tiden tillåter.
Jag kör bara med 8mm-skaftfräsar. Motorn tappar knappt nån gång i varvtal.
 
  • Fräs2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fräs3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fräs4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser bordet ut, ett gammalt kontorsbord jag kom över gratis.
Har utrustat det med ett påslag med nollspänningsutlösning från JULA.
Jag satte hjul på det också, så det är enkelt att flytta.
 
  • Fräs6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut! Ungefär så tänkte jag mig det hela också... Bra med lådor för diverse tillbehör! Några tankar:

- Hur byter du fräs, skruvar loss plattan från bordet?
- Vad tror du om bordskiva och anhåll i MDF?
- Hur få ytorna glatta, kanske finns lite tjockare hårdplast att limma på? Eller kanske sprutlackade hyllplan? Masonit limmat på bordet kanske duger?
 
Precis vad jag tänkt mig. :) Vad är det för svart platta du skruvat fast fräsen i?
 
* Jag byter fräs genom att böja mig ner under bordet och trycka in spindellåsknappen och släppa på muttern med den tillhörande fasta nyckeln. Kan vara lite trångt, men det går. Tur man har långa armar :)
* Mitt nästa anhåll blir i MDF
*En bordsskiva i tjockare MDF, målad/lackad blir nog bra. Jag skulle leta en kasserad bit köksbänk i laminat.
*Masonit är inte bra, den suger fast materialet om den inte lackas eller nåt.
* Den svarta plattan är en bit 4mm plåt jag hade liggande, det blev en hel del slipande och borrande innan den var klar. Sen klarlackade jag den. Jag har även klarlackat bordet.
Ett bord med lådor är suveränt!
I översta lådan har jag nycklar, spännhylsor och småtillbehör.
I andra lådan har jag lamellkex plus fräsarna till dessa.
I tredje lådan har jag alla skaftfräsar. Jag har borrat en massa 9mm hål i en bit spånplatta, så fräsarna står prydligt uppradade.
Understa lådan är precis lämpligt hög så att jag får plats med min andra, lösa, överfräs plus anhåll och andra tillbehör till den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.