Hej.
Jag impulsköpte en Porter Cable 4216 Dovetail jig och behöver nu en handöverfräs som fixar 1/2" frässtål. Jag hade tänkt mig något i den lägre prisklassen. Det ända jag har hittat är Black & Deckers XTW1500EKA. Någon som har testat den eller känner till andra alternativ att kolla på?

Skulle tro att det till de flesta maskiner går att beställa en 1/2" spännhylsa.
Jag köper ofta fräsar i USA eftersom de är mycket billigare och har därför 1/4"-fäste till Festool-fräsen OF1000 och en 1/2" till Boschen.

Eftersom det ska vara billigt så är det bara att köpa en billig 2000 W fräs och be nån (eller om du har en) med svarv att borra ur en 12 mm hylsa till 12,7 mm. Classe tar 48:- för en ny 12 mm hylsa till sin största fräs om det går åt pipan med borrningen.

Sen är det en till viktig sak som du utelämmnat (men det kanske du löst ändå). Det är att du kan få tag på rätt dimension(er) på kopieringsringarna till en billig fräs. Vad jag kan förstå om man läser manualen så behövar du bla. en kopieringsring på 3/4" och några till.

Snorunge skrev:
Eftersom det ska vara billigt så är det bara att köpa en billig 2000 W fräs och be nån (eller om du har en) med svarv att borra ur en 12 mm hylsa till 12,7 mm. Classe tar 48:- för en ny 12 mm hylsa till sin största fräs om det går åt pipan med borrningen.

Sen är det en till viktig sak som du utelämmnat (men det kanske du löst ändå). Det är att du kan få tag på rätt dimension(er) på kopieringsringarna till en billig fräs. Vad jag kan förstå om man läser manualen så behövar du bla. en kopieringsring på 3/4" och några till.
Det där låter som något jag ska prova. Kan man fixa borrningen med en träsvar på något sätt? Jag antar att precisionen bör vara ganska bra.

Kopieringsringarna tror jag inte ska var ettproblem. Jag har en adapterplatta från milescraft som har en ring som gör att jag kan få dit ringarna som följer med jiggen.

Maila och fråga Classe om de har 12,7 mm som reservdel.
Jag köpte en handöverfräs på Classe för ett par år sedan och till den hade de 12,7 mm spännhylsa som reservdel, men inget som stod i katalogen om. Skall kanske påpeka att den var av en lite bättre kvalitet än Classes nuvarande handöverfräs. Den såldes även i USA under ett annat namn och kom ursprungligen från Australien.

Det kan vara så enkelt som att bara ta bort 12 mm hylsan så har du 12,7 mm. Jag köpte en 2000 W fräs på utförsäljning hos Classe för något år sedan. Den har 2 hylsor. 6 resp 8 mm hylsor. Tar man bort hylsorna helt har man 12 mm utan hylsa.

Tänkte det kan vara nått liknande i detta fall men du har då 12,7 mm..

CO hade ingen 12,7mm reservdel men jag ska undersöka det där du säger Snorunge.

• Gilla
Jens Persäter
  • Laddar…
Nu har jag inte provat men hur skall ursvarvningen/borrningen göras rent praktiskt med tanke på att det är spännhylsor? Hylsorna har ju inte rätt mått förrän de spänns ihop om något?

/Kent

Ja där har du en poäng snickarboden. Hmmmm... Om man gör så att man sätter en 12 mm spännhylsa i svarvschucken och klämmer åt så mycket det går och sen tar man tex en 12 mm borr och borrar så kanske hylsan sväller till 12,7 när man släpper den från chucken. Annars finns det väl något som heter "Ställbar brotch"(stavning) som kan användas vid denna typ av diameterändring.

Tack för tipsen men ju mer jag funderar på det så desto mer vill jag nog ha en "riktig" fräs. Det verkar inte så enkelt att få tag på en 1/2" billigt här i sverige och borrningen verkar inte riktigt garanterat framgångsrik. Har lagt en beställning hos axminster på en Bosch GMF 1400CE. Får se när dom räknat ur frakten om jag slår till.

Har du sett att Lawson har en Hitachi till ett vettigt pris? Jag tror att det var 169 pund + 27 pund i frakt.

hmm, det missade jag. En Bosch GMF 1400CE är redan på väg från Axminster.

gwyrlim skrev:
Tack för tipsen men ju mer jag funderar på det så desto mer vill jag nog ha en "riktig" fräs. Det verkar inte så enkelt att få tag på en 1/2" billigt här i sverige och borrningen verkar inte riktigt garanterat framgångsrik. Har lagt en beställning hos axminster på en Bosch GMF 1400CE. Får se när dom räknat ur frakten om jag slår till.
Att lösa "billigt" är inte lätt, men 1/2 tum kan man få från Festool.

--- Mats ---

gwyrlim skrev:
hmm, det missade jag. En Bosch GMF 1400CE är redan på väg från Axminster.
Trevligt! Vad blev priset på maskin och frakt? Fick du med 12mm spännhylsa?

Själva maskinen blev 3379kr å då följer anslaget med. Frakten 453kr(37,6) men då beställde jag en del annat också så totalen blev på 5260kr. Vad jag kan förstå så följer bara 1/4" och 1/2" med(har inte fått den ännu) och dom hade inget 12mm att beställ på site. Kom på efter jag beställt att man kunde ju ha mailat och hört om dom kunde fixa fram en. Annars så hittade jag den på Lawson, Bosch 2608570107, för run 226kr utan frakt. Då är jag inte är i behov av 12mm för tillfället så jag tar den när det behovet dyker upp. Köpte där emot en reduseringshylsa så jag kan köra dom 8mm stål jag har.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.