Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 928 inlägg
Nej, hur svart den blir när den bländat av. Glasens svärta mäts med ett nummer enligt DIN standard. Högre nummer ger svartare glas. Beroende på typ av svetsning behövs mer eller mindre svart glas. Minst vid gas, högst vid TIG.D09 skrev:
Mitten reglerar strömmen i huvudsteg
vänster i mellansteg
Höger är med gas, eller utan gas.
Ratten reglerar trådmatning.
Börja med NoGas, Lågt huvudsteg, 2 på mellansteg.
Sen får du börja trimma hastigheten med matningen. När det låter som att steka fläsk är du rätt ute
vänster i mellansteg
Höger är med gas, eller utan gas.
Ratten reglerar trådmatning.
Börja med NoGas, Lågt huvudsteg, 2 på mellansteg.
Sen får du börja trimma hastigheten med matningen. När det låter som att steka fläsk är du rätt ute
Vet du att det sitter flusstråd (gasfri svetstråd) i svetsen? Om inte går det helt åt skogen
Skulle du få för dig att skaffa en flaska skyddsgas skulle jag rekommendera att du ser över svetshandtaget då det saknar hylsan/rörhalsen som ska sitta längst framme runt trådledaren. Utan hylsan har du inget som ser till att skyddsgasen hamnar vid svetspunkten.
Skulle du få för dig att skaffa en flaska skyddsgas skulle jag rekommendera att du ser över svetshandtaget då det saknar hylsan/rörhalsen som ska sitta längst framme runt trådledaren. Utan hylsan har du inget som ser till att skyddsgasen hamnar vid svetspunkten.
Smet emellan jobben och drog på mig masken, satte på svetsen, hängde på handsken för jord och tryckte till med tråden men hände inget.
Måste man slipa bort färg/ lack och hitta bättre jordniningspunkt då?
Måste man slipa bort färg/ lack och hitta bättre jordniningspunkt då?
He, he, kanske ett bra förslag.D09 skrev:
Skämt åsido, har han några förslag? Funkade den sist? Antar att du provat att sätta någon olackad skrotbit direkt i jordklämman och "provsvetsa". Är det några som helst livstecken från svetsen, typ att den surrar lite eller nåt? Kan tyvärr inte mycket om svetsar så jag har inte mycket att komma med.
Edit: Såg att trådmatningen funkade och det är ju någon form av livstecken.