28 271 läst · 23 svar
28k läst
23 svar
Ventilerad nock eller inte, samt vilken takpapp?
Tack för bra svar.
För att förtydliga så så är det ett sadeltak gjort med takstolar och ingen nockbalk. Åter igen så är det isolerat ända upp till nock, om det kallas paralltak eller inte vet jag ej. Men efter era råd och hur jag själv funderat så blir det inte ventilerad nock utan mögelstoppers, verkar vara en enkel konstruktion med lagom med ventilation. Frågan är bara hur jag får dit själva nockbrädan som nockteglet ska spikas fast i, och om den ska vara i trycktvirke eller inte.
Ang takduken/pappen så verkar ju duk vara det smidigaste. Kommer troligen handla från Bauhause, kan ni se någon på deras hemsida som ni rekomenderar.
Den jag fått i offerten är denna, MICORAL YAM 2000 M KLISTERKANT 15X0,70 (BASE 312 G) men om man inte ska ha papp, vilken duk ska man ha då?
För att förtydliga så så är det ett sadeltak gjort med takstolar och ingen nockbalk. Åter igen så är det isolerat ända upp till nock, om det kallas paralltak eller inte vet jag ej. Men efter era råd och hur jag själv funderat så blir det inte ventilerad nock utan mögelstoppers, verkar vara en enkel konstruktion med lagom med ventilation. Frågan är bara hur jag får dit själva nockbrädan som nockteglet ska spikas fast i, och om den ska vara i trycktvirke eller inte.
Ang takduken/pappen så verkar ju duk vara det smidigaste. Kommer troligen handla från Bauhause, kan ni se någon på deras hemsida som ni rekomenderar.
Den jag fått i offerten är denna, MICORAL YAM 2000 M KLISTERKANT 15X0,70 (BASE 312 G) men om man inte ska ha papp, vilken duk ska man ha då?
Octavianus
Bara genom att bauhaus rekomenderat dig att lägga takpapp som är 70cm bred bevisar deras inkompetens. Personligen tycker jag du ska leta dig till Hallsjö, Beijer, Xlbygg.
När det kommer till bygge så anser jag bauhaus vara rena tidsödsleriet.
Som lars bj länkade så är det en duk som är 1mbred du ska ha. Den länkade icopalen duger utmärkt. Värt att nämna är att olika takpappsmärken har olika fördelar gällande när du stiftar fast den i råsponten.
Vissa märken måste du ta bort övre skyddstejpen (där du nitar) på innan du stiftar eller spikar fast den. Sen lägger du över nästa våd och drar bort den nedre skyddstejpen och vuklar ihop dem.
På andra behöver du inte ta bort den övre skyddstejpen (den ska vara kvar och vulkas sen ihop av solen) utan kan direkt stifta fast pappen utan att dra bort tejp och sen lägga över den andra våden och vulka ihop.
Underlättar som fan när det blåser ute tex, eller om du är själv.
Vi använder nästan uteslutande denna i jobbet just för att den är så fantastiskt enkel att jobba med.
Denna köper du hos Hallsjö.
Sen har Sbh rätt med takfotspapp.
om du ska sätta takfotsplåt längst ner på råsponten så skall det läggas takfotspapp (den skär du till själv av tapappen du har) först. Sen sätter du plåtarna, och över dessa lägger du sen tappappen.
Detta gör man för att metall får aldrig ligga diktan mot trä. Trä skapar fukt och och den slår mot plåten och blir liggandes kvar mellan plåt och trä, med resultat som rutten takfot innom 10 år. Lägger du däremot takfotspapp mellan trä och plåt så leds kondensen bort och takfoten håller i 100år till.
Bara genom att bauhaus rekomenderat dig att lägga takpapp som är 70cm bred bevisar deras inkompetens. Personligen tycker jag du ska leta dig till Hallsjö, Beijer, Xlbygg.
När det kommer till bygge så anser jag bauhaus vara rena tidsödsleriet.
Som lars bj länkade så är det en duk som är 1mbred du ska ha. Den länkade icopalen duger utmärkt. Värt att nämna är att olika takpappsmärken har olika fördelar gällande när du stiftar fast den i råsponten.
Vissa märken måste du ta bort övre skyddstejpen (där du nitar) på innan du stiftar eller spikar fast den. Sen lägger du över nästa våd och drar bort den nedre skyddstejpen och vuklar ihop dem.
På andra behöver du inte ta bort den övre skyddstejpen (den ska vara kvar och vulkas sen ihop av solen) utan kan direkt stifta fast pappen utan att dra bort tejp och sen lägga över den andra våden och vulka ihop.
Underlättar som fan när det blåser ute tex, eller om du är själv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi använder nästan uteslutande denna i jobbet just för att den är så fantastiskt enkel att jobba med.
Denna köper du hos Hallsjö.
Sen har Sbh rätt med takfotspapp.
om du ska sätta takfotsplåt längst ner på råsponten så skall det läggas takfotspapp (den skär du till själv av tapappen du har) först. Sen sätter du plåtarna, och över dessa lägger du sen tappappen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta gör man för att metall får aldrig ligga diktan mot trä. Trä skapar fukt och och den slår mot plåten och blir liggandes kvar mellan plåt och trä, med resultat som rutten takfot innom 10 år. Lägger du däremot takfotspapp mellan trä och plåt så leds kondensen bort och takfoten håller i 100år till.
Redigerat:
Vansinnigt intressant! Men med den lösningen, måste man ha speciell takduk då? Blir vanlig sådan för tät?KnockOnWood skrev:Jag skulle vilja föreslå en diffussionsöppen takduk i stället för het ångtät takpapp/-duk.
Då slipper man behovet av ventilation mellan isolering och råspont.
Och då är man snabbt inne på att lägga lite isolering även ovanpå råsponten, t.ex. 100 mm cellplast. Vilket kanske gör att man inte behöver så mycket isolering ner mot rummet.
Det är så man bygger s.k. klimatvindar.
Så har vi byggt vår icke uppvärmda vind, och det funkar utmärkt helt utan ventilation.
Här är en beskrivning:
[länk]
Vansinnigt intressant! Men med den lösningen, måste man ha speciell takduk då? Blir vanlig sådan för tät?KnockOnWood skrev:Jag skulle vilja föreslå en diffussionsöppen takduk i stället för het ångtät takpapp/-duk.
Då slipper man behovet av ventilation mellan isolering och råspont.
Och då är man snabbt inne på att lägga lite isolering även ovanpå råsponten, t.ex. 100 mm cellplast. Vilket kanske gör att man inte behöver så mycket isolering ner mot rummet.
Det är så man bygger s.k. klimatvindar.
Så har vi byggt vår icke uppvärmda vind, och det funkar utmärkt helt utan ventilation.
Här är en beskrivning:
[länk]
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Ja, tanken är att man ventilerar ut fukt i ångfas genom råspont,takduk (och ev cellplast ovanför)ricebridge skrev:
i stället för att ventilera ut det genom en ventilationsspalt.
Vanlig "tjärpapp" stoppar ju all fukttransport.
Jag tror att det är denna duk som använts på vårt tak:
https://www.optimera.se/bygghandel/...papp/underlagstak-tyvek-supro---50m-006045584
Och eftersom vi inte har isolerat under råsponten, syns det tydligt att trät är friskt och fint.
Vinden är alltså helt oventilerad.
Lägger till lite info jag hittat om ventilerad nock här. Träguiden (traguiden.se) skriver att ventilerad nock ska finnas om taket är (eller planeras bli) värmeisolerat.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/underlag-av-trapanel/spantak/nock/
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/underlag-av-trapanel/spantak/nock/