Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Berätta mer om huset och ev problem ? Var det Anticimex ?
Lånar tråden lite...
Jag hade Anticimex på besök i slutet på augusti förra året som totalt dömde ut grunden, kanske inte så svårgissat med tanke på att dethängde droppar under bärlinorna samt att vissa bärlinor är helt ruttna så man kan slita av bitar enkelt.

Eftersom jag enbart hade ca 30-40cm till undersida bjälklag så rekommenderades jag att gräva ut grunden och sen ev ta deras offert på 45k för inplastning av mark och sedan montering av en sorptionsavfuktare.

Ganska mycket pengar att lägga en stuga på 45m2 från 65 som aldrig varit vintervärmd.

Har även problem med fukt upp i en av ytterväggarna där man verkligen känner hur genomblöt tapeten är så syllem kommer klart bytas runt hela huset.

Planen är att gräva ur krypgrunden ca 30cnm till underifrån och byta taskiga bärlinor+trossbotten+isolering.
Byta syll
Plasta in marken
Gräva dränering på utsidan av huset.

Hur vet jag om Jag behöver en sorptionsavfuktare eller avfuktare i framtiden? Har mycket problem där nu mes fukt inomhus när vi är där under kallare dagar och eldar på i kaminen.

Info om huset:
Byggt 1965
Murad grund på gjuten klack.
Står i en sluttning
Gräsmattan runt huset tenderar att bli vattensjuk snabbt vid kraftig nederbörd
Värmepump kommer installeras i år

F Fredrik420 skrev:
Lånar tråden lite...
Jag hade Anticimex på besök i slutet på augusti förra året som totalt dömde ut grunden, kanske inte så svårgissat med tanke på att dethängde droppar under bärlinorna samt att vissa bärlinor är helt ruttna så man kan slita av bitar enkelt.

Eftersom jag enbart hade ca 30-40cm till undersida bjälklag så rekommenderades jag att gräva ut grunden och sen ev ta deras offert på 45k för inplastning av mark och sedan montering av en sorptionsavfuktare.

Ganska mycket pengar att lägga en stuga på 45m2 från 65 som aldrig varit vintervärmd.

Har även problem med fukt upp i en av ytterväggarna där man verkligen känner hur genomblöt tapeten är så syllem kommer klart bytas runt hela huset.

Planen är att gräva ur krypgrunden ca 30cnm till underifrån och byta taskiga bärlinor+trossbotten+isolering.
Byta syll
Plasta in marken
Gräva dränering på utsidan av huset.

Hur vet jag om Jag behöver en sorptionsavfuktare eller avfuktare i framtiden? Har mycket problem där nu mes fukt inomhus när vi är där under kallare dagar och eldar på i kaminen.

Info om huset:
Byggt 1965
Murad grund på gjuten klack.
Står i en sluttning
Gräsmattan runt huset tenderar att bli vattensjuk snabbt vid kraftig nederbörd
Värmepump kommer installeras i år
Bilder eller besiktningsprotokoll att dela ? Låter som dränering runt huset behövs. Då ska det förhoppningsvis inte behövas grävas och plastas och köra avfuktare i grunden.

Bilder eller besiktningsprotokoll att dela ? Låter som dränering runt huset behövs. Då ska det förhoppningsvis inte behövas grävas och plastas och köra avfuktare i grunden.
Inget protokoll, detta var nån kampanj dem körde i somrasdär det var gratis inspektion av krypgrunden. Jag hakade på dem pga sett svamp under trossbotten bland annat och har astma så ville få grejerna kontrollerade för byte sen.
Är för tillfället hemma i stan men har några enstaka bilder från krypgrunden som jag kan bifoga.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Här är lite dåliga bilder, kan fixa fler på söndag!
Samt en bild på insida yttervägg

• Insida av en yttervägg i en krypgrund med träbjälkar och mineralullsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida av en yttervägg med synliga träbjälkar och isolering.
    Skapa konto
  • Insida av en yttervägg med synliga bjälkar och isoleringsmaterial.
    Skapa konto
  • Insida av en yttervägg med flagnande färg och synliga träbjälkar.
    Skapa konto
  • Översikt av en insida yttervägg med synliga träbjälkar och brunmurrad yta med vit fläckning som kan tyda på fuktskador.
    Skapa konto
  • Vägghörn med fuktskador vid golvet och en vit rullgardin, nära ett eluttag.
    Skapa konto
Ser nog farligare ut än det är. Normal gammal grund. Fukten i bostaden måste ni hitta källlan till , annars är det kanske en gammal skada?

Ser nog farligare ut än det är. Normal gammal grund. Fukten i bostaden måste ni hitta källlan till , annars är det kanske en gammal skada?
Just bilden väggen är inte min största huvudvärk. Snarare i rummet till höger o. Bilden vars vägg i garderoben är v ä l d i g t fuktig. En avfuktare planeras att köpas in. Blir mycket kondens på rutorna, som även dem drar som attan på sina ställen

En av bärlinorna

• Skadad bärlina i trä med synlig sprickbildning och röta, fotograferad i mörkt utrymme.
    Skapa konto
F Fredrik420 skrev:
Just bilden väggen är inte min största huvudvärk. Snarare i rummet till höger o. Bilden vars vägg i garderoben är v ä l d i g t fuktig. En avfuktare planeras att köpas in. Blir mycket kondens på rutorna, som även dem drar som attan på sina ställen
Du har förmidligen för dålig värme och ventilation inomhus. Bjälklaget (regeln) ser ut att kunna vara angripen av insekter, är den torr?

Du har förmidligen för dålig värme och ventilation inomhus. Bjälklaget (regeln) ser ut att kunna vara angripen av insekter, är den torr?
Bjälklag fråga var väl relativt spröd fast bitarna kändes fuktiga, svampiga

F Fredrik420 skrev:
Bjälklag fråga var väl relativt spröd fast bitarna kändes fuktiga, svampiga
Bäst att du låter en "riktig" besiktningsman se över de bärande delarna, och hela bjälklaget.

Bäst att du låter en "riktig" besiktningsman se över de bärande delarna, och hela bjälklaget.
Känns också som en stor utgift för ett litet sommarhus. Systra upp/byta gamla bärlinor klarar jag själv och blir nog billigare än att ringa besiktare tyvärr

F Fredrik420 skrev:
Känns också som en stor utgift för ett litet sommarhus. Systra upp/byta gamla bärlinor klarar jag själv och blir nog billigare än att ringa besiktare tyvärr
Ok, ja dåså. En stor fördel att inte ha tummen mitt i pannan ;)

Ok, ja dåså. En stor fördel att inte ha tummen mitt i pannan ;)
Haha sant. Ibland önskade man att man hade mer i pannan dock.
Du har inga andra råd kring avfuktare eller liknande?

F Fredrik420 skrev:
Haha sant. Ibland önskade man att man hade mer i pannan dock.
Du har inga andra råd kring avfuktare eller liknande?
Hmm, jag tror inte mycket på sånt tjafs. Ofta går det att lösa utan avfuktare, kanske räcker med en grävoperation och plast. Se till att leda bort vatten från grunden, bla dagvatten från stuprören.

Hmm, jag tror inte mycket på sånt tjafs. Ofta går det att lösa utan avfuktare, kanske räcker med en grävoperation och plast. Se till att leda bort vatten från grunden, bla dagvatten från stuprören.
Fattar.
Som det ser ut idag så leds vattnet bort från huset. Skulle väl vara dränering runt huset. Sen hjälper det kanske inte att grunden är full med jord/sand

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.