2 026 läst · 32 svar
2k läst
32 svar
Ventilationshål med sorptionsavfuktare
Lånar tråden lite...Jonatan79 skrev:
Jag hade Anticimex på besök i slutet på augusti förra året som totalt dömde ut grunden, kanske inte så svårgissat med tanke på att dethängde droppar under bärlinorna samt att vissa bärlinor är helt ruttna så man kan slita av bitar enkelt.
Eftersom jag enbart hade ca 30-40cm till undersida bjälklag så rekommenderades jag att gräva ut grunden och sen ev ta deras offert på 45k för inplastning av mark och sedan montering av en sorptionsavfuktare.
Ganska mycket pengar att lägga en stuga på 45m2 från 65 som aldrig varit vintervärmd.
Har även problem med fukt upp i en av ytterväggarna där man verkligen känner hur genomblöt tapeten är så syllem kommer klart bytas runt hela huset.
Planen är att gräva ur krypgrunden ca 30cnm till underifrån och byta taskiga bärlinor+trossbotten+isolering.
Byta syll
Plasta in marken
Gräva dränering på utsidan av huset.
Hur vet jag om Jag behöver en sorptionsavfuktare eller avfuktare i framtiden? Har mycket problem där nu mes fukt inomhus när vi är där under kallare dagar och eldar på i kaminen.
Info om huset:
Byggt 1965
Murad grund på gjuten klack.
Står i en sluttning
Gräsmattan runt huset tenderar att bli vattensjuk snabbt vid kraftig nederbörd
Värmepump kommer installeras i år
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Bilder eller besiktningsprotokoll att dela ? Låter som dränering runt huset behövs. Då ska det förhoppningsvis inte behövas grävas och plastas och köra avfuktare i grunden.F Fredrik420 skrev:Lånar tråden lite...
Jag hade Anticimex på besök i slutet på augusti förra året som totalt dömde ut grunden, kanske inte så svårgissat med tanke på att dethängde droppar under bärlinorna samt att vissa bärlinor är helt ruttna så man kan slita av bitar enkelt.
Eftersom jag enbart hade ca 30-40cm till undersida bjälklag så rekommenderades jag att gräva ut grunden och sen ev ta deras offert på 45k för inplastning av mark och sedan montering av en sorptionsavfuktare.
Ganska mycket pengar att lägga en stuga på 45m2 från 65 som aldrig varit vintervärmd.
Har även problem med fukt upp i en av ytterväggarna där man verkligen känner hur genomblöt tapeten är så syllem kommer klart bytas runt hela huset.
Planen är att gräva ur krypgrunden ca 30cnm till underifrån och byta taskiga bärlinor+trossbotten+isolering.
Byta syll
Plasta in marken
Gräva dränering på utsidan av huset.
Hur vet jag om Jag behöver en sorptionsavfuktare eller avfuktare i framtiden? Har mycket problem där nu mes fukt inomhus när vi är där under kallare dagar och eldar på i kaminen.
Info om huset:
Byggt 1965
Murad grund på gjuten klack.
Står i en sluttning
Gräsmattan runt huset tenderar att bli vattensjuk snabbt vid kraftig nederbörd
Värmepump kommer installeras i år
Inget protokoll, detta var nån kampanj dem körde i somrasdär det var gratis inspektion av krypgrunden. Jag hakade på dem pga sett svamp under trossbotten bland annat och har astma så ville få grejerna kontrollerade för byte sen.Jonatan79 skrev:
Är för tillfället hemma i stan men har några enstaka bilder från krypgrunden som jag kan bifoga.
Här är lite dåliga bilder, kan fixa fler på söndag!Jonatan79 skrev:
Samt en bild på insida yttervägg
Just bilden väggen är inte min största huvudvärk. Snarare i rummet till höger o. Bilden vars vägg i garderoben är v ä l d i g t fuktig. En avfuktare planeras att köpas in. Blir mycket kondens på rutorna, som även dem drar som attan på sina ställenJonatan79 skrev:
Du har förmidligen för dålig värme och ventilation inomhus. Bjälklaget (regeln) ser ut att kunna vara angripen av insekter, är den torr?F Fredrik420 skrev:
Hmm, jag tror inte mycket på sånt tjafs. Ofta går det att lösa utan avfuktare, kanske räcker med en grävoperation och plast. Se till att leda bort vatten från grunden, bla dagvatten från stuprören.F Fredrik420 skrev:
Fattar.Jonatan79 skrev:
Som det ser ut idag så leds vattnet bort från huset. Skulle väl vara dränering runt huset. Sen hjälper det kanske inte att grunden är full med jord/sand