Hej
Har en och en halvplanshus. Badrum uppe och nere. Senaste veckan har jag märkt att ventilationshålen i taken inte låter som de borde. Gäller båda badrummen och tvättstugan. Fläkten över spisen fungerar väl. Har kollat vredet som styr ventilationen i huset och den var inte avslagen testade att höja effekten men samma sak. Testade papperstricket och pappret sögs ej fast.
Hade ventilationstekniker som rensade ventilationen för senast 2 och ett halvt år sedan. Är det redan stopp? Kan jag göra något själv?
Kan tillägga att när jag öppnar luckorna i köket hör jag inte samma dova ljud som hördes innan när ventilationssystemet var igång på högsta.
Har även två stora ventilationsluckor på andra plan som man kan öppna, tror de kallades kattluckor eller liknande.
Någon som har tips?
Har en och en halvplanshus. Badrum uppe och nere. Senaste veckan har jag märkt att ventilationshålen i taken inte låter som de borde. Gäller båda badrummen och tvättstugan. Fläkten över spisen fungerar väl. Har kollat vredet som styr ventilationen i huset och den var inte avslagen testade att höja effekten men samma sak. Testade papperstricket och pappret sögs ej fast.
Hade ventilationstekniker som rensade ventilationen för senast 2 och ett halvt år sedan. Är det redan stopp? Kan jag göra något själv?
Kan tillägga att när jag öppnar luckorna i köket hör jag inte samma dova ljud som hördes innan när ventilationssystemet var igång på högsta.
Har även två stora ventilationsluckor på andra plan som man kan öppna, tror de kallades kattluckor eller liknande.
Någon som har tips?
Hej är total nybörjare på detta men med fläkt vad menar du då? Vi har en fläkt precis ovanför spisen men den fungerar som den skall. Jag märkte nu också när jag går utanför huset där ventilationen sticker upp och släpper ut luften, den är knäpptyst vanligtvis kunde man höra den tydligt..Jonatan79 skrev:
Hej jag får hitta papperna ifrån när huset byggdes visst är det denna du menade?Jonatan79 skrev:
Vanligtvis brukar det låta mycket ifrån den nu är den helt tyst
Besserwisser
· östergötland
· 2 074 inlägg
Ofta sitter det en stickpropp i eller på sidan av lådan
Hej okej så om jag tar mig upp på taket ska det alltså finnas en kontakt där uppe som man kan koppla ur? Ska jag rengöra den på något sätt?
Märkte på senare tid att ljudet ifrån fläkten hördes till och med ute ifrån gatan, sen en dag märkte när jag satt i rummet närmst fläkten på utsidan så lät det som fan och sen plötsligt knäpptyst..
Tror ni att det kan behövas lättare rengöring av den bara?