Hmmm. ok.
Har, som ni säkert förstått, fått tips om att installera en luftluftvärmepump och trodde väl, dumt nog, att denna tillsammans med elradiatorer är nog....
Tänkte mest på värme och energiförbrukning och missade helt luftkvalitén.
Om vi nu satsar även på en FTX, konkurrerar den ut tex llvp??
 
Nej. Luft-luft värmepumpen ventilerar inte utan värmer bara. Luft-luft värmepump och FTX är en utmärkt kombination, FTX aggregatet kommer sprida värmen lite bättre runt huset.
 
FTX i ett fritidshus är enl min erfarenhet normalt helt onödigt. Men, det beror på hur det används, när det används, var i landet det ligger, samt vilken värme det håller över hela året.

Här finns ju allt som behövs.
Det finns t ex köksfläktar som används med konstant svag frånluftsverkan, men antar att er modell inte är en sådan.
Det låter lite märkligt att badrumsfläkten inte skulle gå att ställa på konstant ventilation, men i så fall går det att byta modell.
Då det finns skorsten och spiskassett så bör det gå att sätta spjället lite på glänt. Det bör dock testas noga medan ni är där så det inte blir baksug pga badrumsfläkten, men annars, om huset är någorlunda uppvärmt året om så ger det klassisk självdragsventilation.
Min erfarenhet av sommarstugor är att alla fönster och dörrar är öppna när man är där, vilket gör behov av annan ventilation i stort sett obehövlig. Dock, om det är mer av vinterstuga norrut i landet så fungerar det inte lika bra förstås.

Som tidigare nämnts, så tror även jag att den otillfredsställande luftkvaliteten kan bero på att det är nytt nu. Alla nya mtrl gasar av sig mest i början, men efter 1-3 år så har det värsta lagt sig.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Sitter tallriksventilerna i taket?
 
Hej, nä, de sitter i yttervägg
 
Ok. Har du kontrollerat om det finns något flöde genom dom? När man inte blåser in tilluft mekaniskt så vet man ju inte riktigt vart luften kommer in. Bra att kolla så det finns ett ok inflöde i varje ventil.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.