Hej,
Vi har byggt ett nytt hus på 85 kvm
Besiktning är gjord och godkänd.
Jag tog dock upp att vi tycker att det är tung och dålig luft i huset. Besiktningsmannen höll med.
Jag föreslog att man kunde sätt in 2 extra tilluftsventiler i vardagsrummet och han höll med.
Men luften är inte optimal och vi har börjat rota i detta.

I köket har vi en köksfläkt i taket. Motorn sitter på vinden
Vi har satt ni en ny instatskassett i öppna spisen
I badrummet sitter en sk "freschfläkt" som är fuktindikatorstyrd och i vardera sovrum sitter en tallrikventil (tilluft)
Vi har även en luft-luft värmefläkt.

Vi känner oss urdumma men faktum är att vi inte har ngt ventilationsystem...

Någon här som kan komma med goda råd?
Får lite panik kring detta då jag kan få för mig att det blir för tätt vilket kan innebära mögel och dyl.

Hjälp!
 
Vad har ni byggt? Fritidshus låter det som för det är krav på återvinning av frånluften och OVK på nybyggda hus.

Är det ett enplanshus skulle jag satsa på ett FTX system.
 
  • Gilla
AAEY
  • Laddar…
Börja med att se till att fläkten i badrummet går hela tiden.
Normalt räcker det med en friskluftsventil per rum (inte rum med utsug som badrummet).

Är det byggt som "fritidshus" så finns vad jag vet inga regler runt hur ventilationen skall göras, vet bara att kommunen jag bor i kräver in luftflödesprotokoll även på fritidshus och då ett lägsta flöde av 0,35 l/s per kvm golvyta.
 
  • Gilla
AAEY
  • Laddar…
Hej Johannes, Ja, det är ett frititdshus.
Men jag kan ändå, även om det inte finns några krav, känna att det är viktigt att ha bra luft ur tre perspektiv:
1. Bra luft i huset
2. Energihänseende - dumt att elda för kråkorna
3. För att huset ska må bra. Vill inte ha kondens, mögelangrepp etc.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Börja med att se till att fläkten i badrummet går hela tiden.
Normalt räcker det med en friskluftsventil per rum (inte rum med utsug som badrummet).

Är det byggt som "fritidshus" så finns vad jag vet inga regler runt hur ventilationen skall göras, vet bara att kommunen jag bor i kräver in luftflödesprotokoll även på fritidshus och då ett lägsta flöde av 0,35 l/s per kvm golvyta.
Tack snälla. Ok då ska vi se till att ordna så att fläkten i badrummet är på hela tiden.
Jag har åndå en oro då vi som sagt har så många olika saker som kan påverka luften:
1. Öppenspis med kassett
2. Köksfläkt
3. Luft luft värmefläkt
4. Tilluft
5. Frånluft i badrummet.
 
Med tanke på att det inte verkar vara nämnt tidigare vill jag bara poängtera att en llvp bara värmer inomhusluften och tar inte in någon luft utifrån. Den kan du således exkludera från din oro.
 
  • Gilla
AAEY
  • Laddar…
Är det ett nybyggt hus bör man köra ventilationen extra första månaderna, det är mycket nya material och fukt som man dragit in i huset.
Vädra gärna extra mycket nu första vintern och våren så får ni ut eventuell fukt och emissioner från nytt byggmaterial, fram emot sommaren kan ni börja dra ner på ventilationen och börja testa hur mycket ventilation ni egentligen behöver.
 
  • Gilla
AAEY
  • Laddar…
Kan du ladda upp en planlösning med alla funktioner utritade?
Friskluft, frånluftsfläkt, kamin, luftvärmepump, köksfläkt
 
  • Gilla
AAEY
  • Laddar…
Tar kaminen luft från huset, eller utifrån via kanal?
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Är det ett nybyggt hus bör man köra ventilationen extra första månaderna, det är mycket nya material och fukt som man dragit in i huset.
Vädra gärna extra mycket nu första vintern och våren så får ni ut eventuell fukt och emissioner från nytt byggmaterial, fram emot sommaren kan ni börja dra ner på ventilationen och börja testa hur mycket ventilation ni egentligen behöver.[/QUOTE. Ok, bra info. Tack!
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan du ladda upp en planlösning med alla funktioner utritade?
Friskluft, frånluftsfläkt, kamin, luftvärmepump, köksfläkt

Kommer här. Sent omsider.
 
  • Handritad planritning av ett hus med markerade eluttag och värmeelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Låset skrev:
Tar kaminen luft från huset, eller utifrån via kanal?


Bra fråga. Bifogar bilder om det kan hjälpa ...
 
  • Vägg med spacklad yta där en elektrisk installationsbox är förberedd för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen spis med vita ljus i silverljusstakar, prydnadsfigurer av hundar och en tavla på manteln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skrev att ni hade 85kvm golvyta, som jag nämnde tidigare rekommenderar man 0,35 l/s per kvm.
Detta ger ett lägsta luftflöde på 30 l/s, problemet är att dem flesta toalettfläktar ger just cirka 30 l/s vid maxfart och friblåsande (när man bara håller fläkten i handen utan kanaler).
Så har du någon av dem vanligt toalettfläktarna måste du köra den på maxfart för att få någon vettig ventilation.

Jag tycker att det är synd att reglerverket är lägre för fritidshus då dessa idag ofta byggs för året runt boende.
När en "byggare/snickare" kommer in i bilden är bland det första man drar ner på ventilationen för det "kostar bara pengar", "det behövs inte" och "eldar för kråkorna".
Här längst västkusten ser man på många byggares hemsidor bilder på pampiga fina hus (fritdshus) med stora kök, bastu, fin kakel/klinker m.m. och sedan sitter det en stackars lite toalettfläkt i duschen.
 
Hej! Tack för svar.
Det verkar som att vår fläkt i badrummet (Pax Passad) inte går att sätta på konstant läge.... Däremot kan man justera den så att den är superkänslig vilket innebär att den sätts på i stort sett direkt när ngn går in i badrummet eller tänder lampan.

Vår byggare samt vår arkitekt säger att "det är lugnt" men....vi tycker som sagt att luften känns "sådär"
Jämför med vårt permanenta hus hemma byggt 2010 där vi har en helt annan luft.

En del har rekommenderat FTX, men, jag är dåligt påläst och vet jag inte riktigt vad det är.
 
FTX är en värmeväxlare med inbyggd fläkt för tilluft och för frånluft. Man kopplar rör till FTX aggregatet som fördelar ut luften på väl valda ställen.

Värmeväxlaren gör att du kan ventilera mycket och få bra luft med väldigt liten energiförbrukning då värmen ur frånluften förs över till tilluften.

Skiss av en FTX värmeväxlare som illustrerar värmeöverföring med procentuella och temperaturspecifika markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TeknikStefan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.