Okej, vi fogskummade hålet för ett år sedan så nu borde det inte påverka, tänkte mer på om det kan ha dragit in fukt i den väggen genom lufttillförsel? Kanske man ska lägga tiden på att öppna upp och kolla? Eller om det bara är onödigt?

G gabriellafridsall skrev:
Okej, vi fogskummade hålet för ett år sedan så nu borde det inte påverka, tänkte mer på om det kan ha dragit in fukt i den väggen genom lufttillförsel? Kanske man ska lägga tiden på att öppna upp och kolla? Eller om det bara är onödigt?
Helt onödigt tror jag, om inte det kunnat komma in vatten t.ex. utifrån när det regnar eller så, men känslan säger att det verkar onödigt.

Hmm då måste jag verkligen fundera på vad som kan vara orsaken till lukten förutom ventilationen då. Men tillslut blir man ju galen och vill riva ner allt så man får ett slut på det.

Hmm då måste jag verkligen fundera på vad som kan vara orsaken till lukten förutom ventilationen då. Men tillslut blir man ju galen och vill riva ner allt så man får ett slut på det.
Vad har ni för lukt? Luktar det som jord, är det unket, så kan det vara läckage från grunden. Kan du beskriva lite mer hur det luktar?

Väldigt instängd lukt. Har platta på mark med golvvärme så har svårt att se läckage men är absolut ingen expert.

Om det kommer från grunden borde man inte se något på golv eller väggar?

Väldigt instängd lukt. Har platta på mark med golvvärme så har svårt att se läckage men är absolut ingen expert.
OK, ingen krypgrund då, då tror jag du kan utesluta det jag skrev om.

Låter som ventilationen inte riktigt fungerar som det tänkt att göra. Har ni mätt luftmängden på utblås och på inkommande från väggventilerna? Bytt filter i väggventilerna? Kan ha med fukt att göra. Om luften inte cirkulerar nog bra, står stilla, så kan mögelsporer bildas. Jag skulle be någon mäta ventilationen för att hitta eventuellt fel. Kanske även ta in Anticimex för att mäta fukt i väggar och golv.

Kan finnas flera orsaker till dålig lukt. Är t.ex. avluftningen till avloppet OK? Om den är igensatt på nåt sätt så luktar det garanterat illa. Hoppas ni hittar var felet sitter. Med egen erfarenhet så rekommenderar jag att installera dubbla väggventiler i de sovrum där två sover. Men efter att man mätt så ser ni hur stort undertryck det är i huset.

Vi har mätt ventilationen och det kommer in försökte luft genom tilluftsventilerna. De är rengjorda. Luften som inte kommer genom ventilerna kommer genom läckage och springor så vi får inte mer undertryck än vi ska ha fast luften kommer bara in på fel ställen. Hur menar du med stopp i avlyfter? Kan vara värt att kolla.

Vi har mätt ventilationen och det kommer in försökte luft genom tilluftsventilerna. De är rengjorda. Luften som inte kommer genom ventilerna kommer genom läckage och springor så vi får inte mer undertryck än vi ska ha fast luften kommer bara in på fel ställen. Hur menar du med stopp i avlyfter? Kan vara värt att kolla.
Jag skulle föredra montera ett par nya väggventiler istället än att det ska dra genom springor och så. Om den t.ex drar genom springor i väggen så finns det mineralull där som inte är bra för hälsan att andas in. Man kan montera väggventiler utan att vara orolig för att tappa hela undertrycket. Kom ihåg att oavsett hur många tilluftsventiler du har så är det utblåsen som bestämmer mängden luft som kommer in. Om den får för lite luft så tar den där den får det istället. Men om man lägger till några till ventiler så behöver den inte dra luft via springor.

Beroende på lukten så kan det vara problem med avluftningen till avloppen. Då luktar det mer avlopp i huset. Kan t.ex. bildas is i rören som gör att lukten söker sig in via avloppen istället.

Vi har 7 st tilluftsventiler i vårt hus på 132 kvm men kanske man ska sätta in fler ? Lukten är svår att beskriva men det kan ju absolut komma från byggmaterial eftersom del av luft kommer den vägen. Inte avloppslukt. I värsta fall får man väll göra ett luftprov.

G gfri skrev:
Vi har 7 st tilluftsventiler i vårt hus på 132 kvm men kanske man ska sätta in fler ? Lukten är svår att beskriva men det kan ju absolut komma från byggmaterial eftersom del av luft kommer den vägen. Inte avloppslukt. I värsta fall får man väll göra ett luftprov.
Gör en kontroll på flödet genom dom 7 uteluftsdonen det är a och o att du får in lika mycket luft där som går ut i frånluftsdonen

K kruset skrev:
Gör en kontroll på flödet genom dom 7 uteluftsdonen det är a och o att du får in lika mycket luft där som går ut i frånluftsdonen
Vi har mätt tilluften genom donen o det kommer in ca 4-5 l/s per tilluftsdon. De är fullt öppna och nya filter.

G gfri skrev:
Vi har mätt tilluften genom donen o det kommer in ca 4-5 l/s per tilluftsdon. De är fullt öppna och nya filter.
OK vi förutsätter att det kommer in 4l/s per don7*4=28 132kvm x0, 35l/s=46l/s det fattas alltså 18liter för att det ska funka därför kommer det att komma in luft där det inte ska komma in

Det låter som att det är för lite uteluft i byggnaden. Man brukar räkna 4 l/s per person så har ni det i sovrummet så är luftflödet för svagt.
Om det inte hjälper kan kanske Swesiaqs råd om ventilationssystem vara bra att läsa igenom.
http://swesiaq.se/swesiaq-modellen-2.html

K kruset skrev:
OK vi förutsätter att det kommer in 4l/s per don7*4=28 132kvm x0, 35l/s=46l/s det fattas alltså 18liter för att det ska funka därför kommer det att komma in luft där det inte ska komma in

Ja det ”fattas” luft. Men in kommer liften endå? Men genom fel vägar. Vi har satt in en till ventil i vardagsrummet men känner ingen större skillnad. Huset provtrycktes vid byggnationen 2006 och var väll inte det bästa resultatet men godkänd: 0,6 var resultatet. Har även haft husföretaget på besök och de tyckte inte att de var något problem att det kom in så ”lite” luft. Men de kommer fortsätta hjälpa oss, satt in en till ventil och så även göra luftprov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.