tommib
Absolut, och bäst är ju att sätta utsuget genom taket precis som du föreslår för att maximera skorstenseffekten. Har man passiv ventilation så är det ju bra med en sån roterande ventilatorhuv. Min invändning mot det är enbart baserad på svårigheten att ordna en tät genomföring genom ett redan befintligt tak. Naturligtvis går det men det är lättare att få det tätt och fuktsäkert genom en vägg.

Håller också helt med om punktutsug. Jag tänker mer på det vardagliga slaskandet med lösningsmedel osv och "jag ska bara", "det går snabbt" och liknande... Men vad vet jag, jag hänger inte i garage i någon nämnvärd omfattning :)

Det är inga problem med en takgenomförning, sätter man en färdig huv nära nock så är det inga problem. Det enda är att en takhuv med tillbehör kostar kanske några kronor mer än en väggenomförning.

Jag har nu funderat mycket och kommit fram att jag monterar en vanlig frånluftsväggfläkt som jag kan varvtalsreglerar innefrån då jag kör svets eller 2taktare

Jag funderar nu hur man enklast och bäst borrar hål i vägg enligt bild. Ska sätta en tillluft nere vid porten sen borra så högt i taket jag kan. Dom flesta snickarna kanske kör rakt igenom väggen med hålsåg och punkterar diffusionsspärren.?

Elmont tips funderar jag på med att bygga en fyrkantig "trumma" som man får täta och sen borra igenom när väggen är klar. Om jag nu fattat det rätt.

• En isolerad vägg med synliga reglar och diffusionsspärr, potentiell plats för montering av fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Hålsåg genom det som är trä, väggventilens medföljande genomföringsrör kan nog skära sitt eget hål genom isoleringen, annars går det bra med en vanlig kniv.

En avfuktare kan vara bra om du har tillfälligt hög fuktbelastning.
Likaså en luft-luft värmepump för snabb och billig uppvärmning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.