TheStills skrev:
Vad vann jag? :)
Vi har 4 katter och ingen gör sådana + att i källaren har vi en hel del paddor/grodor som gillar vara där och där finns dylika lämningar.... :x
Och du, paddor hoppar inte...
Skulle inte förvåna mig om den sitter under någon växt och väntar på någon god insekt.
Du vinner ära och berömmelse för att vara Byggahus största expert på ... paddor? ;)

Vad gör paddor om de inte hoppar, kryper de?

Då fick även jag en förklaring till skiten. Paddor har vi gott om sedan en månad tillbaka. Det händer varje år och jag har alltid undrat var det kommer ifrån. Som Marlene skriver är de luktlösa.

Här är en bild med min tumme bredvid, så att ni ser storleken.

padda1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle så gärna vilja se paddan, vet ni om paddor är aktiva någon särskild tid på dygnet? Är de nattdjur då eftersom jag aldrig har sett någon padda i trädgården?

Igelkottar springer i trädgården då och då, men jag tyckte inte att den bilden var så lik. Satsar på att det är en sån här.

herrpadda.jpg
Skapa konto

Vilken givande tråd !

Marlen Eskilsson skrev:
...Är de nattdjur då eftersom jag aldrig har sett någon padda i trädgården?
Typ. Jag brukar hitta en eller två varje kväll som prasslar omkring bland marktäckarna i norrläge. Där finns spindlar som är mums. Spindlar som i sin tur glufsat i sig en massa flugor och annan ohyra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Äkta_paddor

eddie_bergh skrev:
Igelkott?
Jag har hittat den skyldige! Det är en igelkott som bajsar i vårt växthus. Här har ni beviset.

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

eddie_bergh och Mikael_L hade rätt.

• Gilla
EMEL och 1 till
  • Laddar…
Trevligt med en lus-spridare på altanen.
Och paddor verkar vara väldigt aktiva när man närmar sig dem med gräsklipparen oavsett tid på dygnet.
Blir nästan lika rädd varje gång man kommer i närheten av denns "lägenhet " under en av mina gamla plattor.

Paddor och grodor är bra djur. Käkar insekter och snigelägg. Undviker solen. :cool:

Igelkotten är också bra. Även den käkar snigelägg. Och är nattaktiv. Och älskar pannkakor. ;)

Bonus: gratis gödsel => humus = perfa! (y)

M
Det är bara att döpa den och välja in den i familjen med en fin ceremoni. Igelkottar är himla intressanta djur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.