1 389 läst · 23 svar
1k läst
23 svar
Vem skall ta bort träd
När flera träd föll över min stuga på arrendetomt så tog markägaren bort träden och min fritidshusförsäkring ersatte skadorna på stugan. Markägare var i detta fall en skogsägare med goda möjligheter och vilja att ta reda på träden!
Moderator
· Stockholm
· 52 865 inlägg
Det var troligen av goodwill, enkelt om han har maskinerna.R Rappala skrev:
Hur normalt är det att grannen får betala om det är "gamla/dåliga" träd?Dowser4711 skrev:
Har aldrig sett exempel på att grannen stått för ansvaret, jag säger inte att det är omöjligt men det är inte det normala.
Till TS: Se till att få bort trädet och säkra mot vidare skador. Finns nog risk att det kostar pengar som du inte kommer att få tillbaks. Men om det blir ytterligare skador så kan det kosta.
/ATW
Det är ju omöjligt att säga, men när en av våra tallar (i dåligt skick) föll i en storm och drog ner grannens fiberkabel (som är luftburen) var det min försäkring som gick in för reparation av fibern, men anspråket kom från Telia Öppen fiber, inte grannen.A ArneTW skrev:
Nu blev det lite dålig stämning tycker jag. Jag råkade lägga en fråga i en annan fråga. Nu har jag fått svar från samfälligheten och dom tar inte på sig att plocka bort träd pga en klausul tydligen i kontraktet att dom inte tar ansvar för skogen vilket jag tycker låter konstigt tycker jag. Har drällt bort kontraktet så ordförande ska maila mig en kopia på mitt kontrakt. Dom anser att mitt försäkrings ska betala så vi får se. Jag återkommer med resultat
Som sagt. inte omöjligt men det låter lite konstigt.anders07 skrev:
Att en ledningsägare inte tar ansvar för sina egna ledningar utan går på markägare skulle jag säga inte är det normala utan ett undantag.
Till TS: Jag tycker du bör åtgärda det akuta och inte fastna i ansvarsfrågan... Att tro att en almänning har försäkringar eller vill ta på sig kostnader eller ansvar är optimistiskt att tro och även om du får det som råd av 1% advokater är det en stor uppförsbacke både lagligt och socialt.
Jobba med ditt eget försäkringsbolag.
/ATW
Jag skulle tro att man får ta hand om det själv. Skulle det finnas krav på att trädägaren skulle ta hand om det så borde alltså en granne vara tvungen att ta hand om grenar som t.ex. fallit ner på en granntomt och något sådant krav finns givetvis inte. Ska man dra det till sin spets så borde grannen ta hand om sina löv som fallit på granntomten också. Som sagt, helt orimligt.
Det nånting sådant jag tänker åxå.A ArneTW skrev:Som sagt. inte omöjligt men det låter lite konstigt.
Att en ledningsägare inte tar ansvar för sina egna ledningar utan går på markägare skulle jag säga inte är det normala utan ett undantag.
Till TS: Jag tycker du bör åtgärda det akuta och inte fastna i ansvarsfrågan... Att tro att en almänning har försäkringar eller vill ta på sig kostnader eller ansvar är optimistiskt att tro och även om du får det som råd av 1% advokater är det en stor uppförsbacke både lagligt och socialt.
/ATW
Det normala och det besked som jag själv fått från EON har varit att om man sågar ner träden och de faller på ledningen(så den skadas) så blir man ersättningsskyldig. Vill man såga ner så kan de ibland komma ut och plocka ned ledingen eller hjälpa till att säkra. Men de tar aldrig ut någon ersättning från markägaren för att ett träd blåser ner på ledningen, däremot ger ledningsrätten dem rätt röja inom ledningsrätten. Vissa elbolag verkar mer generösa att fälla träd som står lite dumt till bara markägaren/tomtägaren ber om det och det varierar säkert från handläggare till handläggare.A ArneTW skrev:Som sagt. inte omöjligt men det låter lite konstigt.
/ATW