1 077 läst · 23 svar
1k läst
23 svar
Vem skall ta bort träd
Sida 1 av 2
Hejsan alla. Efter den storm som var i slutet av förra veckan så föll 5 träd ute på våran stuga, varav 3 st ligger på stugan och ett på friggeboden. Jag har arrende tomt och enligt mitt försäkringsbolag skall dom jag arrenderar av plocka bort träden. Jag har noll kunskap om detta. Jag ringde dom jag arrenderar av men den personen kunde inte svara på det utan skulle ta frågan vidare. Ni som kanske vet mer, skriv gärna här. Mvh Kent
Det är markägarens ansvar!kecke72 skrev:Hejsan alla. Efter den storm som var i slutet av förra veckan så föll 5 träd ute på våran stuga, varav 3 st ligger på stugan och ett på friggeboden. Jag har arrende tomt och enligt mitt försäkringsbolag skall dom jag arrenderar av plocka bort träden. Jag har noll kunskap om detta. Jag ringde dom jag arrenderar av men den personen kunde inte svara på det utan skulle ta frågan vidare. Ni som kanske vet mer, skriv gärna här. Mvh Kent
Dock kan ni ju i arrendet ha överenskommelser för underhåll av mark/skog...
Det finns ingen överenskommelse om underhåll av skog/mark mer än att hålla undan sly. Nästa fråga är det dom jag arrenderar av som ska stå för eventuella skador på stugan och friggebod eller står jag för de via mitt försäkringsbolag?anders07 skrev:
Normalt sett är det markägarens försäkring som står för skador om det är gamla/dåliga träd, men det beror lite på. Du anmäler det alltid till ditt eget försäkringsbolag först oavsett.kecke72 skrev:
Redigerat:
Det beror på... Det är ditt eget försäkringsbolag som avgör det och ser om grannen kan hållas "ansvarig" och om dennes försäkring ska stå för skadorna.A ArneTW skrev:
Oavsett går det på din egen försäkring först och du får stå för självrisk (som du sen kan få tillbaka om försäkringsbolaget lägger det på grannen).
Det är markägarens ansvar att hålla koll på sina träd och bedöma om de kan falla och skada byggnader, egna, eller andras. Ett träd i dåligt skick kan t.o.m. försäkringsbolaget vägra ersätta för så det kan löna sig att be grannen ta ner dåliga/skadade träd.
Det var inte så du skrev... Du skrev att det "normala" var att grannens försäkring betalar.anders07 skrev:Det beror på... Det är ditt eget försäkringsbolag som avgör det och ser om grannen kan hållas "ansvarig" och om dennes försäkring ska stå för skadorna.
Oavsett går det på din egen försäkring först och du får stå för självrisk (som du sen kan få tillbaka om försäkringsbolaget lägger det på grannen).
Det är markägarens ansvar att hålla koll på sina träd och bedöma om de kan falla och skada byggnader, egna, eller andras. Ett träd i dåligt skick kan t.o.m. försäkringsbolaget vägra ersätta för så det kan löna sig att be grannen ta ner dåliga/skadade träd.
Det är inte omöjligt att grannen kan hållas ansvarig men det normala är att det är din egen försäkring som täcker skador på ditt eget hus.
Jag stör mig på att det alltid kommer "tips" om lösningar som ofta leder till krångel och felaktiga förväntningar hos TS.
/ATW
Frågan som ställdes var ju inte vem som skulle betala för eventuella skador på huset utan vem som skulle plocka bort de omkullblåsta träden varav några låg på byggnader.
Jag har inte svaret men det kanske går att finna i avtalet om det inte finns något generellt för arrendetomter vem som ska/får röja tomten?
Jag har inte svaret men det kanske går att finna i avtalet om det inte finns något generellt för arrendetomter vem som ska/får röja tomten?
I inlägg #1 fanns ingen fråga den fanns i inlägg #3.Gedged skrev:Frågan som ställdes var ju inte vem som skulle betala för eventuella skador på huset utan vem som skulle plocka bort de omkullblåsta träden varav några låg på byggnader.
Om du stör dig på tips på publika forum kanske du ska söka råd någon annanstans... Vi är alla ett gäng mer eller mindre kvalificerade personer som bara försöker hjälpa till där vi kan.A ArneTW skrev:Det var inte så du skrev... Du skrev att det "normala" var att grannens försäkring betalar.
Det är inte omöjligt att grannen kan hållas ansvarig men det normala är att det är din egen försäkring som täcker skador på ditt eget hus.
Jag stör mig på att det alltid kommer "tips" om lösningar som ofta leder till krångel och felaktiga förväntningar hos TS.
/ATW
Vi ger tips och råd utgående från våra egna kunskaper och erfarenheter där det ibland blir mer eller mindre rätt.
Personligen stör jag mig mer på inlägg som inte överhuvudtaget bidrar till frågeställningen utan istället ger uttryck för personliga åsikter...🤯
Moderator
· Stockholm
· 52 531 inlägg
Såvitt jag förstår så är det lite tvärtom. Att träd ramlar när det blåser är en olycka, lite "shit happens". Och vid olyckor så är det den drabbade som drabbas. Man får själv stå för de skador som uppstår. Och har förhoppningsvis försäkring som täcker.
Trädägaren kan hållas ansvarig om han varit vårdslös. Det kan då handla om att det finns träd som uppenbart är i så dåligt skick att ägaren borde förstått att risken fär olycka är överhängande.
Och detta att ta bort träden är en del av skadan, ansvaret för bortforsling fördelas likadant. men det är inte självklart att den drabbades försäkring täcker bortforsling, även om den täcker skadorna på huset.
Trädägaren kan hållas ansvarig om han varit vårdslös. Det kan då handla om att det finns träd som uppenbart är i så dåligt skick att ägaren borde förstått att risken fär olycka är överhängande.
Och detta att ta bort träden är en del av skadan, ansvaret för bortforsling fördelas likadant. men det är inte självklart att den drabbades försäkring täcker bortforsling, även om den täcker skadorna på huset.