2 400 läst · 22 svar
2k läst
22 svar
Vem ska betala för vägdränering? Jag eller vägsamfällighetsföreningen?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 248 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 248 inlägg
Samfällighetsföreningen har inget med detta att göra förutom att om den väganläggning som de förvaltar översvämmas så måste de ju vidta åtgärder att kontakta berörda markägare som ansvarar för markens dagvattenavledning. Och så finns det ju den där tråkiga och kanske teoretiska möjligheten att begära skadestånd om dessa markägare inte sköter sin del.B Björklunda skrev:
En brasklapp; om det är ett dagvattenrör som går från vägbrunnen som är en del av väganordningen så anlades rimligtvis dagvattenröret med avrinningen från vägbrunnen samtidigt som vägbrunnen och är en del av den, och då rimligtvis en del av väganordningen. Varför skulle en till vägen intilliggande fastighet få ansvar för ett dagvattenrör från en dagvattenbrunn som kommer från en väganordning bara för att den som bygger vägen drar dagvattenröret under den till vägen intilliggande fastigheten för att leda bort vattnet, från vägen, förbi den intilliggande fastigheten och ut på en åker på andra sidan?Claes Sörmland skrev:Ordföranden har helt rätt. Du har en ledning för områdets dagvatten på din mark. Det är du som äger den som fast egendom, den är ett fastighetstillbehör till din fastighet. Du ansvarar också för dess underhåll. Ansvaret innebär att du själv beslutar om vilka underhållsåtgärder du vill genomföra och inte genomföra och du bekostar dem också. Du har ett skadeståndsansvar om ditt underhåll av rören är så bristande att de skadar dina grannars egendom, t ex genom översvämning.
Vägföreningen ansvarar enbart för vägdiket och brunnen som tillsammans utgör en väganordning enligt anläggningslagen. Samfälligheten ansvarar inte för vägens avvattning bortom väganläggningen, alltså diket, det gör respektive fastighetsägare som har ledningen på sin mark, t ex du och åkermarksägaren.
Bara för att en ledning passerar min fastighet så blir inte jag ägare av ledningen. Jag tycker inte alls att det är glasklart att samfälligheten inte har ansvar här, det är ju deras vägbrunn som har svämmat över för att dagvattenröret från brunnen har satt igen.
Anläggningsbeslutet kan också förtydliga att dagvattenbrunnar och dagvattenrör är en del av anläggningen.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 248 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 248 inlägg
Ja om förutsättningarna är så att det är anläggningssamfälligheten som efter ett anläggningsbeslut har utfört (lagt) ledningen på TS fastighet och att den därmed är en del av gemensamhetsanläggningen så ansvarar samfällighetsföreningen för underhållet. I det alternativa scenariot att en gammal ledning på TS fastighet har frigjorts från att vara fastighetstillbehör från TS fastighet i ett anläggningsbeslut och sedan gjorts till en del av gemensamhetsanläggningen så gäller samma sak. Men då finns detta att läsa i anläggningsbeslutet och det finns också servitutsrätt med avsatt utrymme for att ha ledning på TS fastighet.
Det mycket vanligare fallet är att anläggningssamfälligheter med vägändamål enbart förvaltar vägdiken och trummor som en del av väganläggningen och att eventuella gamla ledningar av vatten från och till dessa inte omfattas av gemensamhetsanläggningen utan är fastighetstillbehör till fastigheterna där de ligger.
Det mycket vanligare fallet är att anläggningssamfälligheter med vägändamål enbart förvaltar vägdiken och trummor som en del av väganläggningen och att eventuella gamla ledningar av vatten från och till dessa inte omfattas av gemensamhetsanläggningen utan är fastighetstillbehör till fastigheterna där de ligger.
Tack för alla upplysande svar! Mycket lärorikt. Rören är nu spolade och filmade, även uppgrävda och öppnade. Detta till en kostnad av drygt 15000. Stoppet finns inte på min mark utan på granntomten, det vill säga ordförandens. Hon gjorde ingen felsökning överhuvudtaget, ansvaret hamnade hos mig då teorier fanns om rören på min mark. De visade sig ju vara fel. Vet inte hur jag ska gå vidare nu. Höga kostnader för pumpar, felsökning, död uppvuxen syrenhäck…Ordföranden gör inget åt stoppet i dräneringen på hennes mark, svarar inte på mina mail. Vet någon hur jag går vidare?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 248 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 248 inlägg
Ja, det är väl primärt en psykologisk fråga hur man får en ovillig granne att agera och underhålla sin ledning.
Förutom att vädja, påminna, tjata och informera så kan man ju ta det rättsligt. Då vänder man sig till mark- och miljödomstolen och stämmer grannen för skadan som har orsakats av att hon inte har underhållit dagvattenröret. Vill man förstå hur detta kommer att behandlas rättsligt så läser man domen från mål T 3372-20 från Högsta domstolen 2021:
https://www.domstol.se/nyheter/2021...terats-med-tillracklig-hansyn-till-grannarna/
Jag utgår från att man börjar med att rikta ett skadeståndskrav mot grannen i brevform och får man inte betalning/åtgärd av dagvattensledningen inom viss tid så går man vidare till domstol.
Det ska sägas att domstolsvägen är lång och dyr. Roas man inte av detta och har pengar på banken så kanske ett bättre alternativ är ordna så att vattnet leds en annan väg. Ute på landet är det ofta en enklare och billigare väg än tvister i domstol. I täta städer finns ju ofta inte samma möjligheter så där blir juridiken viktigare.
Förutom att vädja, påminna, tjata och informera så kan man ju ta det rättsligt. Då vänder man sig till mark- och miljödomstolen och stämmer grannen för skadan som har orsakats av att hon inte har underhållit dagvattenröret. Vill man förstå hur detta kommer att behandlas rättsligt så läser man domen från mål T 3372-20 från Högsta domstolen 2021:
https://www.domstol.se/nyheter/2021...terats-med-tillracklig-hansyn-till-grannarna/
Jag utgår från att man börjar med att rikta ett skadeståndskrav mot grannen i brevform och får man inte betalning/åtgärd av dagvattensledningen inom viss tid så går man vidare till domstol.
Det ska sägas att domstolsvägen är lång och dyr. Roas man inte av detta och har pengar på banken så kanske ett bättre alternativ är ordna så att vattnet leds en annan väg. Ute på landet är det ofta en enklare och billigare väg än tvister i domstol. I täta städer finns ju ofta inte samma möjligheter så där blir juridiken viktigare.
Tack för upplysningen! Du verkar ha koll på mycket!👍🏽Claes Sörmland skrev:Ja, det är väl primärt en psykologisk fråga hur man får en ovillig granne att agera och underhålla sin ledning.
[länk]
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 964 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 964 inlägg
Får du inte svar så kontakta en jurist, skulle tro att det räcker med ett brev från juristen/advokaten. Hon verkar vara lite rädd av sig och förstår säkert att det är hon som ska betala. I din hemförsäkringen ingår säkert hjälp för kostnaden för en advokat.B Björklunda skrev:
Liknande trådar
-
Kommunen glömde taxepunkt- betalade 70K för mycket. Hur göra?
Juridik -
Vad betalade ni för stomrest hus?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Föreningen vill ej betala för mitt tralldäck
Bostadsrätt -
Vem betalar vattenmätarbrunn för sent påkommet beslut om vattenmätare ?
Juridik -
Kan man få föreningen att betala?
Vatten & Avlopp