2 192 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Vem kan stänga av elen i husets huvudströmkabel? 🤔
Varför det? Om det är en villa så har du egen elmätare då är det bara att hålla On/Off knappen inne i 5 sekunder så bryter elmätare av matningen.H hempularen skrev:
Dock får man inte lita på denna brytning vid arbete i anläggningen, utan huvudsäkringarn 3 ST skall avlägsnas när belastningen är borta.
OBS använd inte huvudsäkring med last för frånkoppling.
Var sitter elmätaren samt huvudsäkringarna i förhållande till aktuella kabeln?L Leif i Skåne skrev:Varför det? Om det är en villa så har du egen elmätare då är det bara att hålla On/Off knappen inne i 5 sekunder så bryter elmätare av matningen.
Dock får man inte lita på denna brytning vid arbete i anläggningen, utan huvudsäkringarn 3 ST skall avlägsnas när belastningen är borta.
OBS använd inte huvudsäkring med last för frånkoppling.
Vet du vad TS ska göra med aktuella kabeln?
Huvudsäkringar sitter alltid före elmätaren i mätareskåpet, i en villa oftast i fasaden åtkomliga utifrån.Demmpa skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett typiskt fasadskåp. Inkommande från gatan ner till vänster, sedan dom 3 huvudsäkringarna,( i gamla skåp huvudbrutare) sedan elmätare som numera har en inbyggd kontaktor som nätägaren kan fjärrstyra (om du inte betalt räkningen) och du själv genom att hålla inne Grön knappt i 5 sek.
I detta skåpet sitter laddboxen 11 kW direkt på utgående plint efter mätaren parallellt med husets elcentral.
Dom 2 säkringarna är för belysning i garaget där skåpet sitter. Svart kabel mitt i skåpet går till husets elcentral .
Redigerat:
Hur vet du att TS har fasadmätarskåp på/i fasaden eller annan typ av mätarplats utanför fasaden?L Leif i Skåne skrev:Huvudsäkringar sitter alltid före elmätaren i mätareskåpet, i en villa oftast i fasaden åtkomliga utifrån.
[bild]
Ett typiskt fasadskåp. Inkommande från gatan ner till vänster, sedan dom 3 huvudsäkringarna,( i gamla skåp huvudbrutare) sedan elmätare som numera har en inbyggd kontaktor som nätägaren kan fjärrstyra (om du inte betalt räkningen) och du själv genom att hålla inne Grön knappt i 5 sek.
I detta skåpet sitter laddboxen 11 kW direkt på utgående plint efter mätaren parallellt med husets elcentral.
Dom 2 säkringarna är för belysning i garaget där skåpet sitter. Svart kabel mitt i skåpet går till husets elcentral .
Så som jag uppfattar TS så sitter mätarplatsen en bit in i huset och att det är serviskabeln som det ska göras något jobb med.
Det är relativt vanligt att mätarplatsen finns någonstans inne i huset, ibland på insidan av källarväggen, ibland på en innervägg mitt i källaren, ibland på insidan av yttervägg på övervåningen, ibland på innervägg mitt i övervåningen, ibland uppe på vinden.
Ibland kan servisekabeln gå in genom källarväggen och sedan gå upp till vinden där mätarplatsen finns.