Kort fråga, vem får köra genom bussfilen här och varför? Ingen skylt men (numera) tydligt markerat med BUSS i gatan.

Jag ser ingen mening med att ha denna markering BUSS överhuvudtaget om bilar får köra där, då kunde de lika bra markerat med linjer som en vanlig hållplats. Det brukar ju kombineras med skylt där det börjar och slutar, men bör inte vägmarkering gälla även utan skylt? Lite som att väjningsplikts-tänder gäller även utan skylt? ( så länge det är barmark och markeringen fortfarande är synlig)

Väg med texten "BUSS" målad på asfalten, busshållplats till höger, grönområde och tom gata i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://maps.app.goo.gl/BVZSQ2DrdKT8Ab4y5
 
Fordon i linjetrafik får köra i det fältet enligt Transportstyrelsen.

"M28. Buss

Markeringen visar att körfältet är avsett för fordon i linjetrafik m.fl."

Varför vägmarkering finns så är min gissning för att underlätta för bussarna att stanna på hållplatsen, samt att fordon ska kunna passera när en buss stannat vid hållplatsen. För alternativet är en enbart 1 fil med hinder mot mötande fil så att alla fordon måste vänta bakom bussen.

Jo, vägmarkeringen gäller utan att påbudsmärke finns före:

"Vägmarkeringar
Vägmarkeringar används för att reglera, varna eller vägleda trafikanter.
De förekommer antingen separat eller tillsammans med vägmärken eller andra anordningar."
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Fordon i linjetrafik får köra i det fältet enligt Transportstyrelsen.

"M28. Buss

Markeringen visar att körfältet är avsett för fordon i linjetrafik m.fl."

Varför vägmarkering finns så är min gissning för att underlätta för bussarna att stanna på hållplatsen, samt att fordon ska kunna passera när en buss stannat vid hållplatsen. För alternativet är en enbart 1 fil med hinder mot mötande fil så att alla fordon måste vänta bakom bussen.

Jo, vägmarkeringen gäller utan att påbudsmärke finns före:

"Vägmarkeringar
Vägmarkeringar används för att reglera, varna eller vägleda trafikanter.
De förekommer antingen separat eller tillsammans med vägmärken eller andra anordningar."
Håller med dig till fullo. Jag undrar dock varför man inte satt upp skylt. Eller skippat ordet BUSS så att det bara var en ficka.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Varför vägmarkering finns så är min gissning för att underlätta för bussarna att stanna på hållplatsen, samt att fordon ska kunna passera när en buss stannat vid hållplatsen. För alternativet är en enbart 1 fil med hinder mot mötande fil så att alla fordon måste vänta bakom bussen.
Om bussmarkeringen och dess linjer tas bort funkar ju möten ändå eftersom det är bred väg och heldraget mellan körriktningarna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
C
K Kane skrev:
Om bussmarkeringen och dess linjer tas bort funkar ju möten ändå eftersom det är bred väg och heldraget mellan körriktningarna.
Tycker dock det syns tydligt att det inte varit så brett från början. Spärrfältet har kortats in betydligt för att kunna göra denna snutt tvåfilig.

En förmodligen oplanerad konsekvens är att bussen nu får väjningsplikt när den lämnar hållplatsen, till skillnad mot om det varit ett körfält(?)
 
C cpalm skrev:
Tycker dock det syns tydligt att det inte varit så brett från början. Spärrfältet har kortats in betydligt för att kunna göra denna snutt tvåfilig.

En förmodligen oplanerad konsekvens är att bussen nu får väjningsplikt när den lämnar hållplatsen, till skillnad mot om det varit ett körfält(?)
Är det under 70 ska man väl ändå ge bussen företräde, eller?
 
C cpalm skrev:
Tycker dock det syns tydligt att det inte varit så brett från början. Spärrfältet har kortats in betydligt för att kunna göra denna snutt tvåfilig.
Japp. Men eftersom man gjort en "breddning" och med en heldragning mellan körriktningarna tillför ju inte bussmarkeringen något.
 
C
S stigarn skrev:
Är det under 70 ska man väl ändå ge bussen företräde, eller?
Normalt sett, när bussen lämnar en hållplats, ja. Men i den här situationen lämnar ju bussen hållplatsen i sitt egna dedikerade körfält (dvs. börjar bara köra rakt fram), som sedan upphör lite längre fram. Det är heldraget mellan bussfältet och det andra körfältet, så bussen har dessutom särskild väjningsplikt mot det andra körfältet.
Är inte helt säker på vad som gäller när bussfält upphör, men jag antar att bussen där har väjningsplikt(?)
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Normalt sett, när bussen lämnar en hållplats, ja. Men i den här situationen lämnar ju bussen hållplatsen i sitt egna dedikerade körfält (dvs. börjar bara köra rakt fram), som sedan upphör lite längre fram. Det är heldraget mellan bussfältet och det andra körfältet, så bussen har dessutom särskild väjningsplikt mot det andra körfältet.
Är inte helt säker på vad som gäller när bussfält upphör, men jag antar att bussen där har väjningsplikt(?)
Tycker också att detta borde vara en konsekvens. Bussfilen är kort men ändå ett eget körfält som upphör.

S stigarn skrev:
Är det under 70 ska man väl ändå ge bussen företräde, eller?
Detta gäller väl när bussen lämnar stillastående men ändå står kvar i sitt körfält. Den får väl inte lämna stillastående och sen korta flera körfält och alla måste lämna företräde? I detta fallet skulle det bara vara aktuellt om någon kör om bussen där den står i bussfilen och det skulle vara en cykel då, som lyckas utan att korsa linjen.
 
Är situationen på bilden från TS verkligen ett problem?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Är situationen på bilden från TS verkligen ett problem?
Troligtvis inte. Men rent hypotetiskt kan det skapa lite plåtskador och vålla lite förvirring bland bussförarna. Som nämnts ovan
Ut från en vanlig busshållplats ska man lämna företräde åt bussen men ut från denna kommer bussföraren att behöva göra ett filbyte och ska därför lämna företräda åt övriga. Linjerna sabbar mer än de tillför.

Antagligen kommer de flesta trafikanter ändå inte se någon skillnad och snällt stanna och vänta så fort bussföraren slår på blinkers. Men är man sugen på att få bilen omlackad på bussbolagets bekostnad så är detta ett bra ställe och åka förbi ofta
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Troligtvis inte. Men rent hypotetiskt kan det skapa lite plåtskador och vålla lite förvirring bland bussförarna. Som nämnts ovan
Ut från en vanlig busshållplats ska man lämna företräde åt bussen men ut från denna kommer bussföraren att behöva göra ett filbyte och ska därför lämna företräda åt övriga. Linjerna sabbar mer än de tillför.

Antagligen kommer de flesta trafikanter ändå inte se någon skillnad och snällt stanna och vänta så fort bussföraren slår på blinkers. Men är man sugen på att få bilen omlackad på bussbolagets bekostnad så är detta ett bra ställe och åka förbi ofta
Kommunen är duktiga på att göra såna bakvända trafiklösningar tyvärr. 50 meter längre bort kan man se en övergång för gångtrafikanter. Detta är alltså ringvägen med mest trafik i stan. Övergången är utan övergångsställe... Ett liknande några hundra meter bakåt slutade med dödsfall när någon traskade rakt över med matkassarna och bilen hann inte reagera.

Dessa leder ofta till tvärbromsningar när folk går eller cyklar rakt över.

Problemet med bussfilen här är att 90 % kör rakt genom den, oftast med ett hjul på var sida om den heldragna linjen. Gyllene tillfälle när polisen behöver bättra på statistiken. Kommunen brukar vakna EFTERÅT dock. Ute i byarna var det oftast 40 en bit ut mellan åkrarna, då ställde sig polisen där och mätte bilarna på väg UT när de accelererade. Tog någon månad så var kommunen ute och satte 60 den sista/första biten innan byarna.

Men i detta fallet kommer det ske förr eller senare att antingen en buss bränner in i en bil som kör om, eller att polisen ställer sit och plockar in bil efter bil. Bra att ha koll på reglerna då tänker jag.
 
C
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Problemet med bussfilen här är att 90 % kör rakt genom den, oftast med ett hjul på var sida om den heldragna linjen.
Har en liknande konstruktion i närheten där körfältet gör en (alltför) skarp krok för att skapa utrymme för ett bussfält, och "alla" saxar kanten på bussfältet pga att svängen helt enkelt är alldeles för snäv för att ge tillräckligt med manöverutrymme. Det är ju uppenbart fallet även här, inte minst med tanke på refugen.
Tror knappast polisen bryr sig, de irriterar sig nog lika mycket på det där som alla andra.

Typiskt hemmasnickrad trafiklösning som aldrig hade sett ut så där om den hade ritats av en "riktig" erfaren trafikplanerare/vägkonstruktör eller vad det nu heter.
 
Kan en orsak vara att man inte vill att kreti och pleti ska stanna vid hållplatsen? Är det inte en formell bussfil kan vem som helst stanna till, men är det bussfil får man inte ens vara där?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.