Finns inget annat laga kraft beslut annat än att vattnet enligt denna tillhör min stamfastighet .
Vatten området är avstyckat från min fastighet till tomten finns koordinater och areal för mark
(pos1, fast egendom) samt separat dokumenterat arealen för mark täckt av vatten (pos 2, fast egendom) som överförs från min fastighet till tomten.
Förrättningsakten har vunnit laga kraft och ingen har överklagat den.
Det finns ingen S:8 angivet på kartan eller omnämnt i förrättningsakten överhuvudtaget.
Min stamfastighet har dessutom blivit belastad med gång servitut över bro/spång till ön.
Registerkartan har ingen rättsverkan eller hur!
Där anser Lantmäteriet att det är fritt fram att leka med andras fastigheter och pengar eftersom det finns ingen lag som reglerar registerkartan.
Vatten området är avstyckat från min fastighet till tomten finns koordinater och areal för mark
(pos1, fast egendom) samt separat dokumenterat arealen för mark täckt av vatten (pos 2, fast egendom) som överförs från min fastighet till tomten.
Förrättningsakten har vunnit laga kraft och ingen har överklagat den.
Det finns ingen S:8 angivet på kartan eller omnämnt i förrättningsakten överhuvudtaget.
Min stamfastighet har dessutom blivit belastad med gång servitut över bro/spång till ön.
Registerkartan har ingen rättsverkan eller hur!
Där anser Lantmäteriet att det är fritt fram att leka med andras fastigheter och pengar eftersom det finns ingen lag som reglerar registerkartan.
Redigerat:
M -MH- skrev:
Att registerkarta är ej rättsligt bindande vet jag redan och att avstyckningen av ön ovan ur vattenområdet (min fastighet) rättsligt är gällande vet jag redan med laglig och full kraft.M -MH- skrev:
Det finns inget som ger bättre ledtråd heller annat än de föreningar som finns dokumenterade med byalaget i förrättningarna före år 1970, då överlantmätare och ägodelningsdomare fastställt föreningar om gränsbestämningar samt övre hovrättens beslut år 1947.M -MH- skrev:
Lantmätaren år 1983 har uppenbarligen varit helt säker på att ön och vatten området tillhör min stamfastighet år 1983 eller hur. Något annat kan ej detta tokas som..M -MH- skrev:
Samma sak med alla andra tomter som helt är avstyckade ur min stamfastighet och avstyckningar som är gjorda ner mot vatten linjen vid den tiden samt fastighetsbestämningar som vunnit laglig och full kraft med byamännen och byaåldermannen kallade till förrättningarna som de godkänt och haft full insyn i och ej heller överklagat därför har de full rättslig och juridiskt gällande kraft. Detta finns dokumenterat
Även Högsta Domstolen har haft den övertygelsen eftersom de slutgiltigt fastställde saken då en icke sakägande stugägare överklagade fastighetsdomstolens avstyckning och begärde resning till HD som fattade slutgiltigt beslut vilket är vägledande.
Inget Klm lätt kan undanröja med att trycka på delete knappen på tangentbordet i en digital registerkarta som ej är rättsligt gällande den är fortfarande ej rättsligt gällande
Det är förrättningsakter som ovan redovisade som gäller juridiskt.
Varför kraschar du tråden? Hjälp TS med sin frågeställning. Jag ska ge input imorron.B nord123 skrev:Lantmätaren år 1983 har uppenbarligen varit helt säker på att ön och vatten området tillhör min stamfastighet år 1983 eller hur. Något annat kan ej detta tokas som..
Samma sak med alla andra tomter som helt är avstyckade ur min stamfastighet och avstyckningar som är gjorda ner mot vatten linjen vid den tiden samt fastighetsbestämningar som vunnit laglig och full kraft med byamännen och byaåldermannen kallade till förrättningarna som de godkänt och haft full insyn i och ej heller överklagat därför har de full rättslig och juridiskt gällande kraft. Detta finns dokumenterat
Även Högsta Domstolen har haft den övertygelsen eftersom de slutgiltigt fastställde saken då en icke sakägande stugägare överklagade fastighetsdomstolens avstyckning och begärde resning till HD som fattade slutgiltigt beslut vilket är vägledande.
Inget Klm lätt kan undanröja med att trycka på delete knappen på tangentbordet i en digital registerkarta som ej är rättsligt gällande den är fortfarande ej rättsligt gällande
Det är förrättningsakter som ovan redovisade som gäller juridiskt.
Den avstyckningsakt du la upp bestämmer inte vad som gäller utanför det avstyckade området. Denna akt du lagt upp säger varken att du, jag eller Lasse tre hus bort äger vattnet utanför. Den säger bara vilken fastighet det innanför tillhör (eller tillhörde, det kan ju ha ändrats på 40 år).
Om du vill veta vilken fastighet vattnet utanför tillhör, får du leta upp den akten som säger det. Inte något annat som kan ge "ledtrådar".
Om du vill veta vilken fastighet vattnet utanför tillhör, får du leta upp den akten som säger det. Inte något annat som kan ge "ledtrådar".