Min bil (Opel Zafira Tourer -12) fick nedslag på senaste besiktningen, "bränsleläckage motorrum".
En verkstad kunde snabbt konstatera att en packbox på inkommande drivaxel på högtryckspumpen läcker.
Och packboxen byter man minsann inte, man byter pumpen, och enbart pumpen kostar osannolika 20 000 kr. Därtill kommer givetvis arbete och byte av kamrem då det läckt diesel på den.

Opels garanti visade sig inte vara värd pappret den är nedtecknad på, dieselpumpen är undantagen från garantin. Så taktiskt av dem.

Tack och lov har bilen "bara" gått 9000 mil så maskinskadeförsäkringen täcker detta, jag får betala 4000 kr i självrisk.

Så till frågan, som egentligen kan appliceras på alla reparationer där utbytt reservdel faktiskt har ett värde, vem äger reservdelen, i mitt fall min utbytta dieselpump? Den kan ju renoveras och säljas eller sparas till nästa haveri om ytterligare 9000 mil .

  1. Jag?
  2. Försäkringsbolaget?
  3. Verkstaden?

Magkänslan säger att försäkringsbolaget äger den, det är ju de som de facto till största del betalar reparationen?
Kan man i så fall köpa den av försäkringsbolaget?
Är det någon som har erfarenheter?
 
  • 20150713_073829.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du äger den.

Du har väl inte sålt någon del av din egendom till försäkringsbolaget? Bara avtalet om hur reparationen av fordonet betalas.

Dom få gånger jag lämnat bil på verkstad har jag alltid bett om att få tillbaka mina gamla delar, mest för att det är kul att se men också för att bli lite säkrare på att något är bytt om det inte är enkelt att verifiera.
 
D
Först och främst måste man veta om dieselpumpen är en del som renoveras av tillverkaren, så att riset för reservdelen förutsätter aty den gamla delen lämnas i inbyte. Om så är fallet så är det ju bilverkstaden och dess leverantör som äger den gamla delen.

Om det imte är en utbytesenhet, så skulle jag påstå att det är försäkringsbolagets. De har betalat kostnaden och har rätt till det utbytta. Om de sedan har något intresse av den är en annan fråga.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har du kollat om skroten har en bra pump?
 
DIY_freak skrev:
Först och främst måste man veta om dieselpumpen är en del som renoveras av tillverkaren, så att riset för reservdelen förutsätter aty den gamla delen lämnas i inbyte. Om så är fallet så är det ju bilverkstaden och dess leverantör som äger den gamla delen.

Om det imte är en utbytesenhet, så skulle jag påstå att det är försäkringsbolagets. De har betalat kostnaden och har rätt till det utbytta. Om de sedan har något intresse av den är en annan fråga.
Det kan du ha en poäng i, jag förutsatte att det vansinniga priset avsåg en helt ny pump, men så är det kanske inte.
Exempelvis Autotjänst-Laitis erbjuder en utbytespump för ca 14 000 kronor.
Min bil har start-stop system varpå den är dyrare än denna.

Skärmklipp.PNG
 
Troberg skrev:
Har du kollat om skroten har en bra pump?
Nä, det känns inte riktigt som mitt problem.
Hade jag fått stå för fiolerna helt själv hade saken varit en annan.
 
Självklart det är du som äger din bil inlk delarna som den består av. FB ersätter kostnaden för skadan enligt avtal. Du har ändå betalat för det genom att betala premier.
Men det har hänt mig att FB har begärt kvittot för en kamera och behålit det. Jag hade iofs ingen nytta av det. Tyckte det var konstigt att de ville behålla det.
 
Redigerat:
D
Matstj skrev:
Självklart det är du som äger din bil inlk delarna som den består av. FB ersätter kostnaden för skadan enligt avtal.
Jo, men om TS själv kan sälja dieselpumpen för 5,000:-, så är ju den faktiska "skadan" 5,000:- lägre än vad försäkringsbolaget ursprungligen betalat för, eller hur (bortse från självrisker osv nu för det ingår i avtalet att TS betalar)? På samma sätt om bilen blir totalkvaddad så får försäkringstagaren ersättning för hela bilen och försäkringsbolaget övertar i dessa fall de-facto bilen och säljer den vidare till en skrot. Fråga vilken skrot som helst...
 
# DIY
Det är för att försäkringstagaren går med på det. Står det i flrsäkringsvillkoren att FB har rätt att göra anspråk på den försäkrade godset efter skadereglering?
Om inte då ingår det inte i avtalet att FB ska begära ut den. Om försäkringstagaren ändå går med på att frivillig överlåta den då är det annan sak.
Vill tillägga att marknadsvärdet för den skadade pumpen är antagen att vara noll.
 
Redigerat:
D
Matstj skrev:
# DIY
Det är för att försäkringstagaren går med på det.
Vadå går med på det? Det är försäkringsbolaget som själva bestämmer om bilen skall lösas in eller repareras. Det har inget att göra med om kunden går med på det eller inte.
 
D
Punkt 835 i Länsförsäkringars försäkringsvillkor:
https://www.lansforsakringar.se/glo...okument/villkor/01020-villkor-motorfordon.pdf

835 Äganderätt
Vi övertar äganderätten till fordon eller delar som ersätts om inte annat överenskommits.




Ifs försäkringsvillkor
https://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/motorforsakring_villkor.pdf

If övertar äganderätten till fordon, del därav och tillbehör som ersatts.


Trygg Hansas försäkringsvillkor
http://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/Privat/P00297.pdf

Vi övertar äganderätten till ersatt egendom och till ersatta delar om inget annat avtalats
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
elpaco och 11 till
  • Laddar…
Anta hypotetisk att en försäkrd bil har en högre marknadsvärde som skrot än det försäkrade värdet. Det kan faktiskt hända. Har FB rätt att betala ut det försäkrade beloppet och lösa ut bilen utan försäkringstagarens medgivande?!
Under skaderegleringen har FB möjlighet att köpa ut pumpen om bolaget önskar det. Då kan köparen och säljaren komma överens om marknadsvärdet.
Om skadan är reglerad och FB har avstått att köpa pumpen då har FB satt marknadsvärdet för pumpen lika med noll. Då faller ägande rätten hos försäkringstagaren, tycker jag.
 
Redigerat:
D
Matstj skrev:
Om skadan är reglerad och FB har avstått att köpa pumpen då har FB satt marknadsvärdet för pumpen lika med noll. Då faller ägande rätten hos försäkringstagaren, tycker jag.
Skadan regleras med utgångspunkten att utbytta delar tillfaller försäkringsbolaget. Hur mycket de utbytta delarna är värda är alltså inget som försäkringstagaren egentligen har att göra med. I de allra flesta fall så lär försäkringsbolaget inte ha något intresse av delarna, eller så har försäkringsbolaget möjligtvis något avtal med bilverkstaden att de får ta hand om användbara delar (så vet jag att ett försäkringsbolag hanterade en skadad dator t.ex.). Men någon laglig rätt till delarna lär inte försäkringstagaren ha.
 
Jag bytte en trasig GPS/stereo på försäkringen en gång och jag fick den gamla av verkstaden efter tjat.

Dom sa att försäkringsbolaget ägde den och ibland gjorde stickkontroller så inte verkstäder sa att dom bytte saker dom inte hade bytt (för att blåsa försäkringsbolaget).

Till vilken nytta kan man fråga sig, jag har inte helt magiskt blivit elektronikexpert och lyckats laga åbäket som tar plats i källaren och lär aldrig bli heller...
 
DIY_freak skrev:
Punkt 835 i Länsförsäkringars försäkringsvillkor:
[länk]

835 Äganderätt
Vi övertar äganderätten till fordon eller delar som ersätts om inte annat överenskommits.




Ifs försäkringsvillkor
[länk]

If övertar äganderätten till fordon, del därav och tillbehör som ersatts.


Trygg Hansas försäkringsvillkor
[länk]

Vi övertar äganderätten till ersatt egendom och till ersatta delar om inget annat avtalats
Det där var ju klockrent, ingen större tvekan om att försäkringsbolaget äger delarna.
Då återstår snällt att be om att få omhänderta "skrotet" efter bytet och hoppas de går med på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.